9-12 травня у Державному музеї авіації імені О.К. Антонова на столичній вулиці Медова, 1 відбувався найбільший технічний фестиваль України Old Car Land. Це був вже ювілейний 10 захід.
За 2 год. після відкриття фестиваль здійснив унікальне досягнення.
"На час відкриття виставки ми нарахували 239 унікальних, раритетних автомобілів, які стали основою для нового рекорду", - розповіла керівник Національного реєстру рекордів України Лана Вєтрова. Жінка вручила сертифікат організаторам, який стоїть біля 6 машин у центральній зоні фестивалю. Всі автомобілі - на червоних доріжках. Це переможці Гран-прі минулих років. Серед них - зелений Ford T 1909 року випуску на прізвисько "бляшанка Ліззі". Названий на честь популярного тоді імені бігових коней. Це одна з перших моделей автомобіля, який почали робити серійно. Поруч - блакитний Buick з 1924-го з дерев'яними дисками і градусником над решіткою радіатора.
"Ось цей ЗіС, як на мене, найгарніша машина заводу за всю історію. Виглядає монументально, - каже організатор фестивалю Old Car Land Павло Лозовенко. Стоїть біля чорного ЗіС-110 1945 року з масою хромованих деталей. - Це перше радянське авто, де встановили автоматичні склопідйомники, одометр, коробку передач на кермі. Я їздив на такій машини, вона навіть у сучасних умовах дуже жваво розганяється і тихо працює".
Повз презентацію до місця своєї експозиції їде колона військової техніки часів Другої світової війни: всюдихід ГАЗ 67Б і вантажівки ГАЗ АА, ЗіС-5. Перший відстає від колони й зупиняється біля червоного літака Ан-2. Водій перевіряє під капотом рівень мастила і прямує до танка Т-34. Неподалік припаркована німецька й американська техніка - позашляховик Dodge 3/4, вантажівка Studebaker, перший наймасовіший військовий багатоцільовий позашляховик Willys BM, вантажівка Opel Blitz, яка стала першим носієм емблеми, що нагадує сучасний логотип компанії, мотоцикл BMW R12 та інші.
До військового транспорту підходить організатор фестивалю Old Car Land Вадим Навроцький із рацією на паску, в кепці та кросівках із логотипом Maserati. Поряд із ним - чоловік років 50.
"Оце моща! - каже. - Наш фестиваль почався цьогоріч 9 травня. Тому хотіли зібрати колекцію військових машин американської, німецької і червоної армії. Радий, що вдалося навіть привезти сюди цей легендарний танк Т-34. Він повністю робочий, укомплектований екіпажем".
Чоловік відповідає по рації і йде до автобусів повз численні точки, де продають їжу. Проходить повз ЗАЗ з відчиненим багажником. З нього йде дим. Багажник переобладнали під мангал і смажать там шашлики.
Вадим зупиняється біля таблички "Вулиця Ніцци". За нею у ряд стоїть більше 10 екземплярів пасажирської техніки. Найстаріший із них - червоно-жовтий ЗіС-155 1955 року. Його колись зняли із пам'ятника й відновили згідно оригіналу.
"Ми назвали так експозицію пасажирської техніки на честь "Автобусного тижня", що проходив 1967-го в Ніцці. Там чимало нагород отримав наш львівський автобус ЛАЗ "Україна". Він також є у цьому ряду", - розповідає Вадим. Проходить повз угорський автобус Ikarus, американський Bluebird і наш ЛАЗ 1961-го року. Крайній із червоними смугами - це єдиний відновлений автобус цієї моделі. Він, як і Побєда 1950-го року, є символом фестивалю. Його розміщують на всіх афішах і поліграфічній продукції заходу.
На центральній алеї стоїть 2 ряди машин. Ближче до літака Ан-2 встановили намет. Біля нього 2 чоловіків вивантажують із білого Ford Transit мотоцикл Іж і окремо коляску до нього в дерев'яних каркасах.
"Цей мотоцикл жодного разу не їздив, хоч і 1976-го року випуску. Належав ліснику в Київській області. Його робочий мотоцикл у середині 70-х списали і взамін дали цей, - розказує Юрій. Одягнутий у картату кепку. Тримає стаканчик із кавою. - Йому було шкода розпаковувати новий. То він його поклав собі в хату. А сам ремонтував старий і їздив ним. Це його діти нам продали таку техніку. Тепер це капсула часу".
Біля мотоциклу паркують "Опель Р4" 1935 року. Це найдоступніший німецький автомобіль того часу. Його можна було придбати за 1200 марок - 7 зарплат середньостатистичного німця. У машини замість поворотів - вінкери. Двірник приводиться в дію мускульною силою людини. Центральна частина даху закрита шкіряною вставкою.
"Не могли тоді на заводах робити дах цільним, як зараз. Зварювали із кількох частин. Виходило, що площу треба було чимось заробляти, - каже автоісторик Володимир Вінник. Стоїть із барсеткою біля машини. - Тут по центру даху - утеплювач. У машини вищого класу німці клали духмяну траву. Вона вбирала вологу й неприємні запахи".
За цим Opel - ще 7 автомобілів цієї марки. Далі стоять американські машини. Однією із них є чорний із матовою фарбою Buick Wildcat.
"Ця машина з історією. Вона належа Брежнєву. Але якось сталась неприємна ситуація, внаслідок якої пошкодився радіатор і решітка, тому він лишив машину на Херсонщині. Тут вона й була з тих пір", - говорить її господар Дмитро Харченко у світлому капелюсі. Він приїхав на захід із Харкова.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Начальник Київзеленбуду їздив на Dodge ще у 50-х
На цьогорічному Old Car Land діяли експозиції марок Opel, Bentley та Citroen, першим з яких вже близько 100 років, зокрема німецьку марку конструюють з 1899-го.
4 дні Державний музей авіації імені О.К. Антонова був наповнений технікою, значна частина якої випущена ще у середині ХХ ст. Цьогоріч Old Car Land представив чи не всі види транспорту, що сконструювало людство: від велосипедів і аж до літаків. Легка пасажирські, важкі військові, обробітньо-будівельні, колісні та гусеничні машини експонували на фестивалі.
Окрім типових заводських, у заході брали участь вдосконалені серійні та саморобні транспортні засоби.
Металеву огорожу біля ангару обступили люди за всією довжиною, підходять ще. Що ближче до локації - то вища в повітрі концентрація стійкого запаху паленої ґуми. Раптом все стихає. 2 молодих чоловіків вовтузяться біля задньої маточини "Волги". Машина декорована здебільшого червоними і чорними кольорами. Дводверна, кузов підсилений металевою конструкцією. Кілька хвилин і черговий комплект коліс встановлено. З натовпу виходить молодик у чорній кепці. Погляд спрямований долу. Його садять на пасажирське крісло. Водій фіксує спеціальні, вдосконалені паски безпеки, смикає їх і береться до керма. З "диким" ревом двигуна, ГАЗ зривається з місця і заходить в затяжний дрифт. Автомобіль виписує овальні фігури, кола, вісімки. Від пробуксовування і тертя шин колеса димляться. На бетонних аеродромних плитах залишаються сліди від коліс. Деінде валяються шматки зруйнованих покришок.
Кілька хвилин ефектного дійства і машина зупиняється. З автомобіля виходить усміхнений пасажир, прямує до натовпу. Короткострижений водій у спортивному одязі візуально оглянув транспортний засіб і пішов готувати чергового любителя екстриму до заїзду.
На заході представили машини й 60-80-х, зокрема, Opel, Alfa Romeo, Ford, які раніше не експонували на таких заходах. Між тим, на фестиваль привезли автомобілі, які навряд чи можна зустріти на вулиці: Oldsmobile, Buick, певні моделі Cadillac, Maserati, Rolls-Royce, Mercedes-Benz, представницькі ЗіЛ, ГАЗ.
Охочі гості Old Car Land-у могли навіть придбати ретрокар. На продаж виставили раритетні мотоцикли і машини в різному стані: відреставровані, гарно збережені і навіть ті, що занедбані.
У рамках заходу пройшло ралі старовинних машин. Разом із тим — відбувся конкурс елеганції — власники автомобілів переодяглися в типове вбрання епохи їхнього випуску.
Публіку розважали понад 20 музичних гуртів і виконавців. Діяв зал ігрових автоматів 1980-х і тир. Серед дітей провели змагання на педальних транспортних засобах.
"Шановні відвідувачі, звільніть, будь ласка, тротуар для заїзду", - чутно з-за пагорба біля сцени, на якій, паралельно розігрують подарунки серед гостей фестивалю. Вузеньку асфальтовану стрічку обставили помаранчевими дорожніми конусами. На різних кінцях стоять хлопці та чекають старту. Починаються перегони на супермаркетних візках. Команда сформована з 2 осіб і "транспортного засобу". Один сідає в кошик, інший - у ролі двигуна. На голові у гонщиків будівельні помаранчеві шоломи.
"Старт!" - сигналізує секундант. "Боліди" зриваються з місця. Звивисто виписують зиг-заги між конусами. Кожна команда щодуху мчить до фінішу. Бородатий штурман у кошику складений удвічі, лиш ноги стирчать. По-дитячому нахилився вперед, але перемогу здобули опоненти. Публіка розходиться.
Зі слів організаторів, цьогоріч Old Car Land відвідало щонайменше 20 тис. людей. Представили понад 1 тис. транспортних засобів. На фестиваль завітали гості як з різних місць України, так і з-за кордону.
"Стій!" - вигукнув чоловік неподалік олдкарів на червоному килимі. Хлопчик років 8 у чорному светрі побіг до кастомного мотоцикла з коляскою. Попри загородження, малий хлопчина, вдосталь набавившись біля радянської "вертушки", метнувся до триколісної машини. Хлопчик заскочив у стилізований байк із гарпуном і давай братись за все, що під руки попало.
"Це не до цієї машини фара, он там продають таку", - каже чоловік в окулярах групі гостей фестивалю. Люди розглядають всілякий автомобільний дріб'язок і сувеніри, розкладені на землі неподалік дрифт-зони.
Old Car Land - технічний фестиваль, який організатори проводять з 2014-го. Захід відбувається двічі на рік: навесні та восени.
Завершився найбільший технічний фестиваль України Old Car Land. Державний музеї авіації імені О.К. Антонова зустрів залізних гостей із різних куточків світу.
Коментарі