— Вже зараз очевидно, що власного вугілля нам не вистачить і його доведеться імпортувати. Через події на Сході України значна кількість шахт Донецької області й майже всі на Луганщині — у зоні бойових дій, — каже 48-річний Юрій Власенко, депутат Черкаської обласної ради, заслужений енергетик України.
Говоримо про енергетичну незалежність України та проблеми забезпечення вугіллям українських енергогенеруючих компаній.
— Лише такі підприємства, як "Павлоградвугілля" та окремі шахти, розташовані на заході Донецької області — в районі Красноармійська, Добропілля, Селідова — поза межами зони проведення АТО, — говорить Юрій Петрович.
Який може бути дефіцит вугілля в Україні?
— Точної цифри зараз не знає ніхто. Вкрай важливо, щоб уряд зробив точний баланс вугілля в країні. Бо якщо розрахунки не будуть проведені, в Україні виникнуть схеми, які мали місце в 1990-х і при яких імпорт відбувався через так звані наближені компанії. Це призведе до створення корупційних схем, нашкодить і вугільній галузі, і державі. За приблизними підрахунками, якщо шахти, розташовані в зоні дії АТО, припинять видобуток, то дефіцит вугілля восени-взимку може досягти 9 мільйонів тонн. За даними експертів, падіння видобутку вугілля в липні, порівняно з аналогічним періодом 2013 року, сягнуло 1,8 мільйона тонн. Якщо так буде й далі, то до кінця березня 2015-го дефіцит вугілля перевищить 16 мільйонів тонн.
— Це багато? Скільки загалом потрібно вугілля енергогенеруючим підприємствам України?
— За даними державного підприємства "Укрпромзовнішекспертиза", у січні-липні 2014 вітчизняні шахти видобули 33,8 тонни вугілля. Щорічно в Україні видобувають приблизно 55 мільйонів, з яких 5–6 мільйонів тонн експортується. Відповідно, потреба вітчизняної енергетики у вугіллі становить близько 50 мільйонів тонн на рік.
Де братимемо вугілля?
— Через падіння вуглевидобутку в зоні бойових дій сформувався дефіцит вугілля марок АТ і Т. Як це не парадоксально звучить в умовах вторгнення в Україну російських військ, але частину братимемо саме в Росії. Зокрема, компанія Ріната Ахметова ДТЕК уже завозить вугілля на Луганську ТЕС зі своїх шахт у Ростовській області. Знаю, у ДТЕК виникли проблеми із транспортуванням сировини. Доставка ускладнена через порушення залізничного сполучення, спричиненого бойовими діями. Тому ДТЕК шукає альтернативні маршрути. Російські ж компанії готові продавати нам якісні марки вугілля. Та їх вартість останнім часом зросла з 70 до 80 доларів за тонну. Крім того, ми не можемо допустити, щоб Україна потрапила у вугільну залежність від Російської Федерації. Міністерство енергетики та вугільної промисловості вже планує поставки вугілля з Австралії, Південної Африки, Колумбії та Нової Зеландії.
Скільки коштує українське вугілля?
— Через складну ситуацію на Донбасі вартість якісних антрацитів марок АК виросла вдвічі — з 900–1050 гривень за тонну до 1800–2000 з ПДВ. Менш якісний антрацитовий штиб також подорожчав із 640–750 до 1000–1200 гривень за тонну.
У ЗМІ обговорюють можливість постачання вугілля зі Сполучених Штатів Америки. Це було б вигідно Україні?
— Так, дійсно, таку можливість нещодавно обговорювали на зустрічі з міністром енергетики та вугільної промисловості Юрієм Проданом, заступником секретаря США Метью Мюрреєм та послом США в Україні Джефрі Пайєтом. Зокрема Мюррей зазначив, що від американських компаній надійшли пропозиції щодо поставок необхідних марок вугілля в Україну.
Обіцяний імпорт із США міг би покрити відсутні обсяги. Питання полягає в тому, наскільки конкурентною буде вартість імпортного вугілля для економіки України. Наприклад, середня ціна американських експортованих енергетичних марок на ФОБ за п'ять місяців 2014 становила 85 доларів за тонну. З доставкою в Україну вартість може досягти 125 доларів. Крім того, у вітчизняних портах недостатньо глибоководних майданчиків для прийому суден тоннажем 100–200 тисяч тонн. А імпортувати дрібні партії по 20–30 тисяч тонн вкрай невигідно.
Коментарі