четвер, 04 лютого 2021 17:17

Ковбасу розфасували по 2 кг. Її було важко продати: як дрібному виробнику потрапити в супермаркет

Ковбасу розфасували по 2 кг. Її було важко продати: як дрібному виробнику потрапити в супермаркет
Магазини цікавить, як виготовляється продукт, в чому його унікальність. Фото: unsplash

Дрібні підприємці навчилися пропонувати свої товари супермаркетам. Майже у кожній великій мережі на полицях представлені фермерські та крафтові продукти, розповіла Gazeta.ua Вікторія Шило, керівник проекту "Фермерські Товари" у "Ашан".

Яким має бути перший крок малого виробника, аби запропонувати свої товари?

Ритейлер має отримати від підприємця комерційну пропозицію. Якщо вона зацікавила, тоді контактуємо з ним. Направляємо перелік документів щодо оформлення товару. В цьому плані у всіх мереж вимоги до виробника приблизно однакові, бо їх регулює законодавство. Потрібно, щоб виробник надав документи, які стосуються безпеки харчових продуктів, логістики, організації своєї діяльності. Стосовно останнього, це може бути фізична особа-підприємець, товариство з обмеженою відповідальністю, приватне підприємство.

Магазини цікавить як виготовляється продукт, в чому його унікальність. Наприклад, якщо у фермера є поголів'я корів, запитуємо точну кількість. Щоб не було ситуації, коли утримують 16 тисяч голів і називають це дрібною фермою. Бо це перегукується з назвою торгової марки. Потрібно відокремити індустріального виробника від малого.

Карантин вніс свої зміни в роботу. Уже не так швидко можна поїхати на ферму чи виробництво, щоб побачити умови виготовлення продукту. Зараз спілкуємося переважно в телефонному режимі. У багатьох є свої сайти, де можна познайомитись із продукцією. Потім відбираємо асортимент, обов'язково все куштуємо.

Чи складно дотримуватися виробникам стандартів харчової безпеки? Наскільки великий перелік вимог?

Безпека харчових продуктів є головною вимогою, скільки б не говорили про якість товару, його смакові властивості та унікальність виробництва. На кожен продукт повинна бути розроблена технічна карта, сертифікат відповідності по якості. Тобто базові стандартні документи, які необхідні для реалізації продукції. Ритейлер має переконатися, що продукти виготовили згідно технічного регламенту, не було порушення ланцюга зберігання та доставки.

Скільки часу витрачає виробник на оформлення документів?

В Україні є малі крафтові фермерські виробники, які мають необхідний пакет документів. І готові співпрацювати з мережами супермаркетів. А є виробники, яким це не потрібно. Наприклад, маленька сироварня. Вона працює у туристичному краї, продає відпочивальникам сири. У них є ексклюзивний якісний товар, але вони не націлені продавати його широким масам та виходити на магазини.

Тобто є підприємці, які кажуть - це займає дуже багато часу, ми не готові витратити на це цілий рік. А є ті, кому не вистачає 2 чи 3 документів, щоб почати продавати свою продукцію в супермаркеті. Ці документи можна оформити, наприклад, за місяць або два тижні. Буває, що не вистачає банківської довідки, бо рітейлер повинен знати кому платить і на який рахунок. Її оформлення займає 2-3 дні. Все дуже індивідуально. Час оформлення документів залежить тільки від фермера чи підприємця, його готовності виходу на ринок.

Перед підписанням контракту, проводиться аудит підприємства. Виїжджаємо, дивимося в яких умовах все виробляється. Постачальник може сам пройти чек-лист, щоб зрозуміти чи готовий співпрацювати з конкретною мережею.

У кого більші проблеми: у ритейлера з пошуком локальних виробників чи у підприємця, який не знає куди звернутися?

Багато власників невеликих підприємств знають як зробити пропозицію так, щоб їхній товар зацікавив магазин. Є два канали комунікації з виробником. Перший - підприємець може оформити самостійно заявку на сайті ритейлера. Другий канал - власний пошук підприємців.

Головна умова - потрібно виготовляти продукт, цікавий кінцевому споживачу. Наприклад, пропонують унікальний мед, бо пасіки знаходяться в заповідній місцевості. В цьому його відмінність. Така продукція зацікавить покупця. І магазину не потрібно буде робити додаткових зусиль, щоб продати подібний продукт.

Інколи пропонують унікальний, але вузький продукт. Наприклад, фруктові концентрати на зразок топінгів. Їх використовують по краплі, як додаток до страви. Такий продукт буде важко розпродати.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Золоті" яйця та цукор: вартість продуктів зростає

Яких товарів дрібних підприємців не вистачає?

Дуже обмежена кількість виробників молочних продуктів, особливо в регіонах. Шукаємо таких в Запоріжжі, Кривому Розі, Чернівцях, Одесі, Дніпрі. Цікавлять виробники, яких у регіоні населення знає і ставиться до них лояльно.

Співпраця з мережами - це можливість для підприємця донести споживачу ідеологію і товар, який він виробив. Ритейлер просуваємо такі продукти, виділяє їх на полицях. Додатково створює друковані матеріали, де розповідає покупцю про унікальність товару. Де він виготовлений, хто над ним працював - фермери чи крафтові виробники.

Які обов'язки ритейлера перед фермером чи дрібним виробником?

Продукція буде наявною на полицях впродовж цілого року. Ритейлери зацікавлені в тому, щоб асортимент був широким, грамотно підібраним і подобався споживачу. У зобов'язання мережі входить реалізація товарів. До карантину організовували фестивалі, куди запрошували фермерів, підприємців, проводили дегустації. Ритейлер зобов'язаний вчасно платити виробнику за товари. Це головні речі.

Карантин вплинув на кількість підприємців, з якими співпрацюєте?

Спочатку співпрацювали з виробниками свіжих продуктів, молочних виробів, ковбас. Минулого року почали розвивати інші напрямки - бакалія, соуси, цукерки ручної роботи, фруктові чіпси, пастила. Під час карантину було багато пропозицій від підприємців, всі розглядали. Дрібні виробники крафтової продукції, щоб зберегти рентабельність, перейшли на виготовлення продуктів довготривалого зберігання.

Під час співпраці може бути один ризик - надто малий об'єм виробництва. Такі ситуації часто трапляються. У деяких випадках чекаємо нового сезону. Працювати з виробником не припиняємо.

Співпраця припиняється, якщо виробник порушив договірні умови. Наприклад - підприємець зробив пропозицію, домовились. Потім мережа робить замовлення, а виробник не виходить на зв'язок.

Ми почали співпрацювати з дрібними виробниками у 2019 році. За два роки ринок розширився, пропозиції стали цікавішими, більш різноманітними. Хтось унікальний у виробництві меду, хтось - у виготовленні джему чи сирів. Практично усі пропозиції націлені на здорове харчування та максимально натуральний продукт.

Одна продукція популярна, а інша — ні. Хто винен - магазин, який не розрекламував, чи виробник, який виготовив недостатньо унікальний продукт?

Реалізація товарів - це спільна робота і виробника, і ритейлера. Завжди даємо зворотній зв'язок, якщо бачимо, що щось іде не так. Радимо, що потрібно змінити. В деяких випадках - упаковку. Або є проблема з фасуванням. Наприклад, була кров'яна ковбаса розфасована по 2 і 3 кілограми. Її було вкрай важко продати, тому що мала короткий термін реалізації. І люди не купують такими кількостями ковбасу. Зрозуміли, що це не вигідно нікому, змінили фасування. Головне, щоб фермер або виробник чув. Бо магазин дає зворотній зв'язок в першу чергу від клієнта.

Навесні в Україні можуть подорожчати зернові, овочі та фрукти. Прогнозують, що інфляція становитиме 7-8%.

Зараз ви читаєте новину «Ковбасу розфасували по 2 кг. Її було важко продати: як дрібному виробнику потрапити в супермаркет». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8642
Голосування На яку допомогу від Європи та світу Україні варто розраховувати після війни?
  • Польща обіцяє "план Маршалла" - велику програму фінансової підтримки
  • Списання всіх боргів за зовнішніми кредитами
  • Всі кошти від конфіскації майна та ресурсів РФ у світі
  • Допомоги не буде. Обмежаться підтримкою біженців
  • Мені байдуже
Переглянути