— Найчастіше просять привезти їжу, документи. Іноді замовляють велодоставку подарунків, квітів. Для букетів маємо спеціальний рюкзак, туди помістяться навіть троянди на довгих ніжках, — говорить 37-річний Максим Малик. У Кривому Розі на Дніпропетровщині торік організував службу доставки. Замовлення розвозить велосипедом.
— Раніше працював у будівельній фірмі. Хотів перетворити своє хобі на додатковий заробіток. Спочатку кур'єрами запрошував працювати велосипедистів, які мали час виконати замовлення. Знаходив їх через форум в інтернеті. Але така схема не спрацювала. Люди погоджувалися виконувати замовлення, а через 10 хвилин відмовлялися. Мені доводилося відпрошуватися з роботи, везти пакунки. Вирішив, що сам зможу бути й керівником служби доставки, і кур'єром. Домовляюся з клієнтами, розвожу пакунки. Велосипедом можна об'їхати затори, проїхати навпростець. Немає витрат на пальне. Виходить майже на третину дешевше, ніж доставка автомобілем.
Найскладніше працювати з ресторанами та інтернет-магазинами. Ресторани розташовані в центрі міста, а замовляють їжу найчастіше на околиці. Вона охолоджується, втрачає вигляд. В прохолодну погоду гамбургери в паперових пакетах розмокають від конденсату. Клієнти відмовлялися від них. Зараз доставляємо піцу та суші. Сам пошив спеціальну сумку з термотканини і фольги. Третина замовників інтернет-магазинів відмовляються від товарів — не підходить чи не влаштовує якість. Кур'єр змушений везти пакунки назад.
У середньому на день замовляють п'ять-сім доставок. У межах одного району коштує 25 гривень. У сусідній — 35, через район — 45 гривень. Найдовше виконували замовлення аграрної компанії. Попросили поїхати в одне з сіл, набрати там кілька кілограмів зерна для проби й відправити його поштою. В один бік кур'єрові довелося їхати 48 кілометрів. Дорога туди й назад зайняла 4,5 години.
Якщо є постійні клієнти, можна спланувати маршрут і не намотувати зайвих кілометрів. Найбільше замовлень у святкові дні — тоді люди не хочуть зайвий раз виходити з дому. Велодоставка зручна для дрібного бізнесу, коли треба швидко передати кореспонденцію чи товар з одного магазину в інший.
У Києві, Львові велодоставка коштує 30–70 грн. За 20 грн пакунок привезуть протягом двох-п'яти днів незалежно від відстані.
— За день проїжджаю 100 кілометрів. У п'ятницю замовлень найбільше, — каже львів'янин Юрій Ольшанніков, 31 рік. Шість років працює велокур'єром. — Коли починав, велодоставка у Львові була непопулярна. Постійно розповідав, як це працює. Доставляю все — кульки, стоматологічні матеріали, поліграфію, автомобільні акумулятори. Не займаюся тільки їжею — багато мороки. Вартість послуги залежить від терміновості, відстані, ваги. Працюю цілодобово. Не їжджу тільки під час сильних злив і морозів. Найпростіші замовлення виконую за 30 гривень. Не відстежував цін у конкурентів. Відштовхуюся від того, скільки коштує мій час. Часто просять купити щось у магазині і привезти. Іноді забувають речі на роботі чи вдома. Велокур'єрів у місті є 10–15, їх багато хто знає. Дехто думає, що це простий підробіток. Студенти починають працювати, але згодом кидають справу. Цим треба займатися постійно. Якщо раз відмовиш чи полінуєшся, удруге можуть не покликати.
Коментарі