Місяць тому жителька Луцька Леся Сорочук, 44 роки, влаштувалася водієм тролейбуса в Куренівському депо Києва.
Сорочук їздить маршрутом N44, що курсує через житломасив Оболонь. Тролейбуси того ж депо возять і мешканців Вигурівщини-Троєщини та Воскресенки.
— Удома я водила тролейбус 24 роки, — каже жінка. — Маю першу категорію. Але в столиці інакше поводяться на дорозі. Працювати складніше. На Оболоні ще можна їздити, але по магістральних дорогах, наприклад, на лівому березі, рух шалений. Для легковиків правила неписані.
У Луцьку жінка заробляла 1,5 тис. грн на місяць. У столиці їй пообіцяли понад 3 тис. Що-правда, зарплати вона поки що не отримала.
У Києві діє чотири тролейбусних депо. По гучномовцях у тролейбусах запрошують на роботу. Молодь й усіх охочих віком до 40 років навчають безплатно, кажуть у комунальному підприємстві "Київпастранс". У навчально-курсовому комбінаті майбутні водії тролейбуса навчаються півроку. До новачків особливих вимог не висувають. Потрібна середня освіта й хороше здоров"я. Майбутні водії стажуються із досвідченими.
— Зарплата залежить від багатьох чинників, — каже Микола Задорожний, 55 років, директор Куренівського тролейбусного депо. — Враховується довжина маршруту, категорія водія. На кожному маршруті встановлено план продажу талонів. У нашому депо водії-початківці отримують 2 тисячі гривень. Водії першої категорії — до 4 тисяч. Приїжджим виділяють гуртожиток. Хоча, зараз майже всі кімнати зайняті.
Зарплата початківців 2 тисячі гривень, водіїв із досвідом — до 4 тисяч
Водії працюють по 8–10 год. у дві зміни. Для пасажирів перший рейс — о шостій ранку. Останній — близько опівночі. Для водіїв є спецрейси. Житель столичної околиці Феофанія, 39-річний Андрій Третяк, водив тролейбуси з 1992 по 2000 рік.
— На першу зміну встаєш о пів на п"яту ранку. О п"ятій — пів на шосту тролейбус-розвозка збирає водіїв на роботу, — згадує чоловік. — У нашому районі на той час тролейбусної лінії не було. По таких закапелках, як мій, їздив старий автобус і підбирав нас. Після другої зміни був удома після першої ночі. Тиждень, на першу зміну йшли, тиждень — на другу.
Нині Андрій працює менеджером у магазині побутової техніки. Каже, зарплата менша, ніж у водія. Зате робота спокійніша. Андріїв приятель Валентин, після 15 років за кермом теж покинув тролейбус:
— Я двічі потрапляв у ДТП. Перший раз мене підрізав легковик, а вдруге — занесло на обледенілому асфальті. У нас була каса взаємодопомоги. Складалися на такі випадки, щоб потім не тягтися із зарплати. Тепер, бачите, працюю в магазині на пару з Андрієм.
Після 22.00 громадський транспорт у Києві ходить без кондукторів. Водії часто користуються цим, щоб заробити.
На кінцевій біля метро Либідська тролейбусів чекають із півсотні пасажирів. Звідси вирушають 8 маршрутів.
— Вони відкривають тільки передні двері і збирають по 50 копійок, талонів не дають, — розказує літня жінка. Вона чекає тролейбус N2. — Вони по черзі заробляють. Якщо один підійшов і пускає через передні, треба почекати наступного. Той усі двері відчинить. І талончики продає.
За рейс кожен тролейбус перевозить від 20 до 60 пасажирів. Увечері робить по дві-три ходки туди й назад. Водій отримує до 100 грн "лівого" заробітку.
Щодня близько опівночі пасажирів від Либідської збирає вагон із бортовим номером 2030. На передньому склі табличка "на замовлення".
— Більше тролейбусів не буде, — оголошує огрядний водій у спортивних штанах і оранжевій камізельці.
У "замовному" пільг немає. Платять і пенсіонери, і пасажири з проїзним. 17 липня водій узяв 41 пасажира. В інші дні щастить набрати й повен салон.
Водії маршруту N24, що курсує від Оболоні до масиву Виноградар, увечері беруть з пасажирів по гривні.
— У маршрутці все одно більше заплатите, — відповідає пасажирам водій, йому на вигляд років 40. Я мав їхати в депо, а так роблю круг на Виноградар.
Житель вул. Порика Денис Мельничук, 19 років, тролейбусом їздить щовечора, після 23.00. Тролейбуса чекає біля метро Мінська.
— Мені все одно чим їхати і скільки платити, аби лиш додому добратися. Тут увечері ніколи талонів не давали. Але раніше брали по 50 копійок. Не знаю, чого таксу підвищили.
Біля метро водій 24-го тролейбуса набирає 15 осіб і вирушає в останній рейс. По дорозі сідають ще зо два десятки попутників.
Коментарі
9