— Ніколи не думав, що нормальну машину можна купити за 20 тисяч гривень, — розповідає 34-річний Дмитро Бірюк із Мукачевого. Він півроку був на заробітках у Польщі. Придбав там універсал "Опель Астра" 2000 року. Нерозмитненим автомобілем їздить Україною вже два місяці.
— У нас така "Астра" коштує у п'ять разів дорожче — 110 тисяч гривень. Якщо купити машину в Польщі й розмитнити, то це коштуватиме 157 тисяч. Завезення іномарок, старших восьми років, дуже дороге — 137 тисяч гривень. Тому вирішив знайти спосіб не розмитнювати польське авто, — каже чоловік. Він працював у Жешуві будівельником. — Коли наша бригада закінчила зводити магазин, підійшов до власника фірми й попросив його допомогти. Поляк погодився оформити придбану машину на себе, дати доручення на авто й вписати у техпаспорт як співвласника. Потім перевіз "Опель" через кордон. За клопіт заплатив йому тисячу злотих. Це близько 6 тисяч гривень. Наступного року знов його сіпатиму — треба буде перетнути кордон з України в Польщу. Бо авто завезене в Україну на 12 місяців нібито для потреб поляка.
За останній рік в Україну пригнали 15 тис. автомобілів без розмитнення, порахували у Всеукраїнській асоціації автоімпортерів і дилерів.
Зазвичай нерозмитнені машини везуть із Польщі й Литви. Купують у такий спосіб недорогі автівки — до 80 тис. грн. Це переважно 10-річні німецькі моделі з пробігом понад 150 тис. км.
— Якщо подивитися на ті машини, що перевозять через кордон, то більшість із них іржаві й спрацьовані. Однак такі все одно вигідно купувати. За 40–70 тисяч гривень без розмитнення можна придбати значно комфортніше й економічніше авто, ніж в Україні, — каже перекупник столичного авторинку на вул. Перова Євген Маслов, 40 років. Він на замовлення приганяє авто з Польщі. — Наприклад, за 70 тисяч гривень в Україні продають 10-річні "Жигулі-сімку", а в Польщі — 15-річну БМВ із клімат-контролем, "автоматом", подушками безпеки й електричними склопідйомниками. Якщо раніше люди не хотіли ризикувати й купували радянські й російські машини, то із запровадженням поліції все змінилося. Поліція не придирається, на відміну від міліції, до машин на іноземних номерах, не вимагає хабарів. Якщо й зупиняють, то лише через порушення правил. Поліції складно конфіскувати авто чи перевірити законність його перебування тут. Вона не має доступу до бази даних митників. Тому якщо водій має права, техпаспорт, страховку й доручення двома мовами, його не затримають.
Автомобілі в Україну ввозять за трьома найпопулярнішими схемами — як транзитне авто, як машину, оформлену на іноземну фірму, або через іноземців.
— Жителі західних прикордонних областей зазвичай приганяють машини за транзитною схемою, нібито для перетину України. В'їжджають на одному пропускному пункті, а через п'ять днів їдуть перетинати кордон на інший, — говорить юрист Інна Боронило з компанії "Правова рада". — Це зручно, коли живеш за 20–30 кілометрів від кордону. Мешканці центральної й східної України ввозять машини, зареєстровані на підприємства за кордоном, або ті, які мають власників-іноземців. Таким чином можуть їздити рік. Потім потрібно перетинати кордон і в'їжджати в Україну знову.
25 839 гривень коштує "ввезення нерозмитненого автомобіля під ключ". Такі послуги пропонує компанія "Євро-драйв". Гроші беруть у євро. Працівник фірми їде в Литву й знімає відеоогляди ненових іномарок. Надсилає їх інтернетом клієнту. Обране авто перевозить з усіма документами власнику. Через рік потрібно, щоб авто знову перетнуло кордон із Литвою.
8500 гривень штрафу накладають на водія за перебування нерозмитненого автомобіля в Україні на 10 діб довше, ніж дозволено. За прострочення на понад дві доби або повторне порушення терміну штрафують на 3,4 тис. грн. Якщо авто незаконно затримали в Україні понад добу, штраф становить 170 грн.
Коментарі