— Це не машина, а трактор. Вкидав у неї 15 мішків цементу (750 кг. — "ГПУ") і тягне без проблем, — розповідає черкасець 32-річний Юрій Гарматний. Торік за 5 тис. грн він купив "Москвич 2140".
— Буревій завалив веранду маминої хати. Вона живе в селі за 50 кілометрів від Черкас. Вирішив відремонтувати, добудувати ванну й туалет. Матеріали купити не проблема, а кожен раз наймати машину возити за 50 кілометрів — дорого. Вирішив узяти якесь робоче авто. Поїхав у Смілу на автобазар. Більшість "москвичів" за такі гроші убиті, з двигуна масло тече, під час гальмування машину несе вбік, колодки стерті, гальмівні циліндри поламані. Мені попався майже свіжий. Масло не тече, акумулятор новий.
"Москвичу" Гарматного — 34 роки. За цей час проїхав 50 тис. км. Кузов піднятий, задні ресори підсилені. Іржа є лише на арках задніх крил.
— Для траси кращі, звісно, "жигулі", — каже власник. — Рєзвіші, салон більший. Але на них багато не потягаєш і на ґрунтовці гірші за "москвич".
За рік Юрій Гарматний замінив у "москвичі" бензонасос і манжети задніх гальмівних циліндрів.
27-річний Валерій Синиця із міста Біла Церква Київської області за 5 тис. грн купив ГАЗ-24.
— Мені запропонували роботу торгового представника, — розповідає. — Треба розвозити горілку по селах. Зарплата хороша, та треба машина. "Москвича" і "жигулі" брати не хотів. Для роботи треба міцна і потужна машина.
"Волзі" Валерія 39 років. Проїхала 150 тис. км. Кузов не іржавий, бо машина обладнана пластиковим захистом колісних арок, оброблена антикорозійним покриттям.
— У мене експортний варіант, — продовжує Валерій. — Блок двигуна хромований, радіоантена з електроприводом. Власник хотів 6 тисяч, але тисячу скинув, бо за два дні до продажу хтось вкрав із салону задній диван. Мені він і не треба. Весь салон зробив вантажним, замінив прогорілий глушник. Машина тягне все, що поміщається в салон. Бензину, правда, 15 літрів на сотню їсть, але мені його фірма купує. Єдиний суттєвий мінус "волги" — взимку часто стукають клапани, забиваються форсунки карбюратора.
52-річний киянин Олександр Митько виміняв ВАЗ-2101 на новий телевізор.
— У мене двоє синів, — каже чоловік. — Обоє хочуть їздити. Свою "октавію" не віддав би їм, бо принесуть у жменях. Поїхали на ринок щось недороге підібрать. Думав вкластися у 3 тисячі гривень. За такі гроші — тільки гнилі "москвичі" і "запорожці", а я хотів "копійку". Вона невибаглива, перевірена, запчастин повно й дешеві. На ринку такі — від 5 тисяч. Ходили-ходили, бачу: молодий хлопчина з дівчиною продають блакитну "копійку". Машина — одна із перших, бо дзеркало заднього виду ще кругле. Всередині італійські деталі, пробіг — 40 тисяч, двигун шепче. Тільки на крилах фарба постріляла.
Митько має власний магазин електротехніки.
— Запропонував тому пацану 42-дюймовий рідкокристалічний тєлєк, — каже. — Він як почув, аж очі загорілись. Дідова машина не треба, а тєлєк давно хотів. Обмінялись. Сини їздять. За місяць у "копійки" лопнув радіатор. Поміняли його і трамбльори, бо оберти двигуна "плавали". Це дрібниці. Найгірше, що прогнив ланжерон і відпав разом із рульовою тягою.
4,85 мільйона ВАЗ-2101 випустили на Волзькому автомобільному заводі з 1970 по 1988 роки. "Копійка" — адаптований до радянських доріг італійський "Фіат-124". Згодом на базі "копійки" виготовили ще шість моделей — 2102, 2103, 2104, 2105, 2106, 2107. Остання зійшла з конвеєра 2012 року.
250 гривень коштує оформити генеральне доручення на авто, якому понад вісім років. Новий власник має право користуватися ним, передоручати і продавати.
1355 гривень коштує поставити на облік автомобіль, якому понад вісім років.
Історія моделей
ВАЗ-2101 — "жигулі"
— разом із появою ВАЗ-2101 у СРСР з'явилися гайки та болти на 13 мм;
— у 1970-1972 роках "копійки" виготовляли з італійських запчастин, малювали італійською фарбою. Перші машини наїжджали до капітального ремонту двигуна 350 тис. км;
— "копійка" розганялася швидше за всіх легковиків у СРСР. З її появою на дорогах побільшало аварій;
— передні крила "копійки" жорстко приварені до кузова. Через це їх важко рівняти після аварії;
— ВАЗ-2101 коштував 5500 крб. Середня зарплата становила 130;
— "копійка" — єдина радянська машина, яку не комплектували радіоприймачем.
ГАЗ-24 — "волга"
— коштувала 9,1 тис. крб;
— перший радянський автомобіль, який має вигнуті бічні шиби і електропривід антени радіоприймача;
— у 1970-1971 роках до комплектації "волги" входило м'яке сидіння-вкладиш. Його встановлювали між передніми сидіннями, щоб вийшов диван;
— при виготовленні моделі використовували найбільшу кількість пластикових деталей — 350;
"Москвич"
— на модель "Москвич-408" вперше у СРСР установили колеса діаметром 13 дюймів;
— "москвичі" 408-ї, 412-ї та 2140-ї моделей були найбезпечніші серед радянських автівок;
— "Москвич-412" із 1971 року обладнували травмобезпечними кермовою колонкою, яка складалася в момент аварії, й панеллю із пінополіуретану, двоконтурною системою гальм та відбійниками на бамперах;
— "Москвич-408" — перша модель у СРСР, капот якої відкривався проти напрямку руху.
Для села годяться "москвич" і "волга"
Автослюсар 52-річний Сергій Климов з Києва понад 20 років ремонтує "жигулі", "волги" і "москвичі".
— У кожної машини свої плюси і мінуси, — каже. — "Копійка" простіша в обслуговуванні, дешеві запчастини. Але в "копійки" слабший кузов, швидше гниє. "Москвич" і "волга" міцніші, можуть везти більше вантажу, проте їх дорожче ремонтувати, більше бензину споживають. "Москвич" і "волгу" краще брати для села.
Майстер запевняє, що "москвичі" укомплектовані краще "жигулів":
— Навіть у найпростіших модифікаціях "Москвича 412" панель приладів виготовлена із м'якого безшумного пластику, ліворуч від водійського сидіння є ручка для відкривання багажника із салону, у всіх моделях є вакуумний підсилювач гальм. А на "жигулях" — тільки починаючи з "трійки" (ВАЗ-2103. — "ГПУ"). Коли глушиш "москвича" під час роботи склоочисників — ті стають на свої місця, як в іномарки. У "жигулях" так і лишаються посеред вікна. Важіль коробки перемикання передач "москвича" не вібрує під час руху, двері закриваються тихіше. Правда, у "москвича" часто перегрівається бензонасос і при швидкості вище 120 кілометрів на годину машина стає некерованою.
При купівлі машини майстер радить звертати увагу на деталі.
— Якщо брати "Москвич" — то тільки з рідними деталями, перевагу віддавати моделям Іжевського заводу. Якщо вибираєте "жигулі" — дивіться, чи не гнилий кузов. Тільки купили — замініть підшипник первинного валу коробки передач, сальники клапанів на прибалтійські й очистіть дренажні канали. Якщо взяли "волгу" — щомісяця переглядайте і змащуйте ходову.
Коментарі