пʼятниця, 20 серпня 2010 06:25

"Адміністративно-територіальний устрій у нас рахітний"

Автор: фото: Андрій ШМАТОВ
 

Процеси деградації українського села прискорюються з кожним роком, вважає експерт Асоціації міст України Юрій Ганущак, 49 років. Усе менше людей, що пам"ятають давній сільський спосіб життя. Інші не знаходять у ньому свого призначення. Без адміністративно-територіальної реформи ці процеси не зупинити. Років через 10 у сільській місцевості залишаться самі пустелі.

— Ми стаємо достатньо потужною аграрною країною, тому нас зачіпають процеси глобалізації, — каже Юрій Іванович. — Зростає ефективність сільського господарства. Так, для вирощування зернових на 10 тисячах гектарів потрібно лише 100 працюючих, для виробництва м"яса — до 200. Чисельність працівників і далі скорочуватиметься. Наприклад, у США в аграрному секторі задіяні близько 5 відсотків населення. Трохи більше у Європі.

Тож у нашого села два варіанти розвитку. Перший — латиноамериканський. Він передбачає переселення розорених селян у задушливі мегаполіси і маргіналізацію сільської місцевості. Другий варіант — європейський, де в сільській місцевості живе 20–25 відсотків населення. При цьому зберігається поселенська мережа, а люди, не зайняті в сільському господарстві, їздять на роботу в місто. В Європі село — це місце для народження дітей та доживання віку старшими людьми. Село дає комфорт, а місто — роботу. Альтернативи нема. Колгоспи з бригадами і ланками не повернуться.

При цьому міграція селян у міста припиниться?

— Так було у всіх країнах, де провели адміністративно-територіальну реформу. Потрібно, щоб робота для селян була в межах можливого щоденного доїзду. В Україні місця роботи концентруються переважно в райцентрах і містах, бо бізнес кучкується біля влади. Далі, за 15 кілометрів від райцентру, відбувається прискорена деградація сіл. Молоді сім"ї виїжджають, лишаються самі старі. А середня відстань до райцентру по Україні складає трохи більше 19 кілометрів. Буває і всі 40. Тому, коли кинути оком на карту, у нас намітилися пустелі.

Що заважає бізнесу прийти на село?

— Величезні адміністративні перепони. Щоб поставити підприємство, треба хоча б 20 гектарів землі, кваліфікована робоча сила, інфраструктура — тобто близькість до містечка. Для виділення землі потрібно рішення сільради, погодження з районом, зміна цільового використання ділянки обласною радою. Інвестор не хоче давати хабарі у чотири інстанції і морочити голову бюрократичними процедурами. До конфлікту інтересів підключається місто, яке має надати комунікації та робочу силу. Виходить, наша організація влади не сприяє приходу капіталу. Через це в селі нема ні роботи, ні перспектив для інвестора.

Що робити?

— Треба провести адміністративно-територіальну реформу за прикладом країн Європи та реформу місцевого самоврядування відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування.

Адміністративно-територіальний устрій — це хребет держави. Зараз він у нас рахітний. Відповідно до хартії, самоврядування має бути повсюдне. А в нас міста обласного значення мають "магдебурзьке право". Інші міста, містечка і села належать "лендлорду" — голові районної держадміністрації, в якого є реальна влада і ресурси. Це чисто феодальна система.

У Міністерстві регіонального будівництва за часів моєї роботи в ньому визначили, які мають бути територіальні одиниці. Головна вимога — вона має створюватися тільки тоді, коли певні повноваження можуть бути виконані нею і тільки нею. Без делегувань повноважень чи передачі дитячих садків, шкіл тощо. Тобто чотири села об"єднуються, якщо в них є "повний комплект" — ФАП, лабораторія, дитсадок, школа.

Базовою одиницею устрою має бути громада. Вона включає здебільшого місто або селище з навколишніми селами. Селяни переважно працюють в цьому місті або селищі й отримують в ньому більшість соціальних послуг. Можливість доїзду до центру — 20–30 хвилин. Якщо центри економічного притягання надто далеко, то громада створюватиметься навколо села. Це потрібно для збереження сільської поселенської мережі. Як показує досвід інших країн, в таких громадах з часом з"являться економічна активність.

Які функції будуть у районів?

— Нові райони складатимуться з теперішніх трьох-п"яти. Вони будуть проміжними ланками між громадою та областю. На основі районів будуть утворені лікарські округи. Із введенням страхової медицини потрібно мінімум 150 тисяч населення в районі, щоб можна було забезпечити людей достатньо дорогою апаратурою, а частота захворювань дозволила утримувати лікарів. У середньому район матиме 20 лікарень. Це дозволить впровадити спеціалізацію медичних закладів. Але станції швидкої допомоги будуть у кожній громаді.

Також у райцентрі здійснюватимуться основні державні функції під управлінням чи координацією державних адміністрацій. Вони і контролюватимуть легітимність рішень органів самоврядування.

Скільки коштів і часу треба на реформу?

— Не так багато — переважно на переробку печаток і вивісок. Ніхто не ганятиме людей на перереєстрацію в податкову.

Чому жоден уряд не зважується на таку реформу?

— Бояться зачепити бюрократію. Хоча розрахунки показують, масового звільнення не буде, зміняться лише акценти. Не буде сільських голів, але кожне село матиме старосту — свого представника в громаді. Звільняться 11 тисяч секретарів сільрад, але виникне потреба у працівниках соціальних служб та житлово-комунального господарства.


Польща скоротила кількість воєводств

На початку адміністративно-територіальної реформи в Польщі та Чехії змінили структури поділу територій і розширили повноваження органів самоврядування.
1999 року поляки скоротили кількість воєводств (областей) із 49 до 16, створили 308 повітів (районів) і майже 2,5 тис. ґмін (громад). У Чехії сформували 14 самоврядних країв (до реформи їх було вісім) і 6242 громади.
В обох країнах громади отримали право обирати муніципальні уряди і проводити місцеві референдуми, формувати бюджет і розпоряджатися ним, забезпечувати соціально- економічні, культурні та комунальні потреби громад.


"Швидка" має приїхати за півгодини


Громади мають об"єднуватися навколо центрів економічної діяльності. Це передбачає концепція адмінреформи. Податки мають іти до бюджету тієї громади, де люди працюють і живуть.
— Центри громади визначають там, куди люди доїжджають на щоденну роботу, — каже один із розробників реформи Юрій Ганущак. — У кожній мають бути владні структури — міліція, казначейство, управління соцзахисту, пост пожежної безпеки.
У сільських громадах буде близько 9 тис. жителів. Середня відстань до центру — 10 км.
— Територія громади не має бути занадто великою. "Швидка", пожежна, міліція мають приїхати у будь-який населений пункт громади не пізніше як за півгодини.


1400   громад мають створити в Україні за концепцією адміністративно-територіальної реформи. Вони будуть трьох типів: міська, селищна та сільська. Також передбачається 100 районів, 24 області, Крим, міста Севастополь і Київ.
Зараз в Україні майже 500 районів, 171 місто обласного підпорядкування, 24 області, Крим, міста  Севастополь і Київ.


Зараз ви читаєте новину «"Адміністративно-територіальний устрій у нас рахітний"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути