— Після СРСР спливло чимало часу. Люструвати на 10 років чиновників компартії — абсолютно незрозуміло. Є втручання держави в приватне життя без обґрунтованого інтересу. Тому цю категорію осіб слід із закону виводити, — каже міністр юстиції 38-річний Денис Малюська під час виступу в Конституційному суді 24 червня.
2015-го до КСУ надійшло два подання від Верховного суду та одне від 47 нардепів щодо конституційності положень закону. Їх об'єднали в одне провадження. Розгляд триває.
Закон "Про очищення влади" набув чинності в жовтні 2014-го. Забороняє займати певні державні посади особам, які були не менше року на держслужбі в період з 25 лютого 2010-го по 22 лютого 2014 року. А також членам Комуністичної партії й посадовцям радянських часів. У люстраційному реєстрі чиновників опинилися 884 прізвища. Майже 5 тисяч добровільно звільнилися, щоб не потрапити до списку, повідомили в Мін'юсті.
Європейський суд із прав людини в жовтні торік визнав, що звільнення службовців на підставі цього закону призвело до порушення їхніх прав.
— Під автоматичною люстрацією треба залишити тільки топчиновників, урядовців або керівників Адміністрації президента. Вони впливали на формування державної політики за часів Януковича, — говорить Малюська. — У Мін'юсті розробляють новий законопроєкт. Звужують коло осіб, які підпадають під люстрацію. Колишні чиновники отримають право скасувати накладені на них обмеження. Для цього планують створити спеціальну комісію з шести осіб. Половина — призначена Кабміном, решта — відібрані інтернет-голосуванням громадські активісти. Несправедливо люстрованим компенсуватимуть 17 тисяч гривень. У нас чи не щомісяця є рішення судів про стягнення мільйонних сум.
— Чиновники часів Януковича потрапили під люстрацію за розстріл Майдану й корупцію. КДБшники й комуністичні діячі — для відновлення історичної справедливості, — пояснює 43-річний Єгор Соболєв, після Революції гідності був співзасновником Люстраційного комітету.
— Комуністи нам принесли окупацію, репресії, Голодомор. Засудження їхньої ідеології має залишатися в свідомості українців. У законі це треба зберегти для майбутніх поколінь. Щоб лиха не повторилися. В Балтійських країнах у подібні закони записували нацистів. Наш діє шостий рік і дав результати, шанс побудувати нову державницьку еліту.
Деякі норми треба модернізувати. Додати можливість індивідуального оскарження.
— Люстрація була несистемна й необдумана. Паралельно мали проводити судову й правоохоронну реформи. Тоді можна було б прозоро поновитися, — каже політолог Олег Саакян, 25 років. — Підхід мав бути більш точковим. Разом із нечистими на руку політичною хіміотерапією вимили й гідних людей, послабивши якість держуправління. Отримали низку позовів. Найвмотивованіші чиновники повернулися — саме ті, що під люстрацію потрапили справедливо.
Мін'юст хоче уникнути виплат компенсацій. Може даватися взнаки кадровий голод. Або хочуть повернути конкретних людей і не можуть через нинішній закон.
Коментарі