У Львові, на ХІІІ Форумі видавців, презентували кілька цікавих перевидань творів Івана Франка. А ще більше було нових книжок про нього, що цілком зрозуміло з огляду на 150-річний ювілей письменника і мислителя.
Як на мене, найцікавішою з тих нових книжок був давно очікуваний 600-сторінковий том львівського історика Ярослава Грицака "Пророк у своїй вітчизні. Франко та його спільнота" (київське видавництво "Критика"). Шкода, що ця книжка не отримала місця серед кращих видань Форуму. Чи то ревниві галичани образилися на Грицака за те, що в нього Франко поданий не Великим Каменярем, а живою людиною, чи то книга просто не встигла вчасно дійти до журі. Власне, це вже байдуже. Головне — що вона тепер у нас є.
Книжка не залишає каменя на камені від Великого Каменяра
Книжку Грицака варто читати всім — і тим, хто надто багато знає про хрестоматійного Каменяра й Вічного Революціонера, й тим, хто примітивної хрестоматії читати не хоче, але іншої не зустрічав. І тих, і тих Грицак здатен вразити. Бо про наших великих людей давно не писали так розумно, несподівано й по-новому. Новизна книги Грицака в тім, що це — мікроісторія макролюдини. Це не звична схема "особистість на тлі класової (чи національної) боротьби", а — особистість на тлі самої себе та свого найближчого оточення. Грицак ніби розшнуровує корсет, в який зашнурували Франка давніші дослідники.
Ця книжка тримає в собі потужну інтригу. Читаючи, маєш враження, що не знаєш, "чим це закінчиться" — так само, як цього не знав сам Франко. Хоч у хрестоматіях часто навпаки: він із пелюшок знає, куди йде!
Один із перших розділів книги зветься "Загадка Франкового народження". Ми ж нібито знаємо: син сільського коваля. А Грицак питає: "Франко — селянський син?" І відповідає: "Франко народився в селі. Але... Христос також народився в селі, й імператор Діоклетіан, і перший чехословацький президент Масарик, — однак, назвати будь-кого з них селянином було би великим непорозумінням. Бо в селі живуть не лише селяни". У Грицака — власна аргументована версія. І отака вся книжка.
Вона не залишає каменя на камені від Великого Каменяра, але повертає нам живого Франка. Точніше, повертає нам нормальну живу точку зору на нього.
Коментарі