середа, 23 грудня 2009 17:48

"Політика чемного відпихання України безпеки Європі не гарантує"

Автор: фото з сайту www.chasipodii.ne
  Мирослав Маринович: ”Я навіть вдавався до такого прийому: ”обтершись” від принижень, сідав у першому-ліпшому барі й замовляв кухоль пива. Допомагало...”
Мирослав Маринович: ”Я навіть вдавався до такого прийому: ”обтершись” від принижень, сідав у першому-ліпшому барі й замовляв кухоль пива. Допомагало...”

Колишній дисидент, один із засновників Української Гельсінкської спілки Мирослав Маринович, 60 років, публічно відмовився від поїздок до країн Шенгенського візового простору — на рік.

— Причиною стали абсурд і приниження, яких я зазнавав під час отримання віз. Останнього разу — від генконсульства Польщі у Львові, — каже Маринович. — Візовий режим не лише фіксує болісну для нас ситуацію, а й упливає на неї. Пройшовши через приниження у посольствах чи при перетині кордону, людині тяжко потім зібратися, відновити гідність, спілкуватися із західними партнерами на рівних. Певний час я навіть вдавався до такого прийому: "обтершись" від принижень, сідав у першому-ліпшому барі й замовляв кухоль пива. Знаєте — допомагало...

Чи відрізняється ставлення до українців з боку посольств чи консульств інших країн Шенгенського простору?

— Радше казав би про різницю у ставленні до українців з боку, наприклад, Великої Британії і США та країн Шенгенської зони. Якщо перші спокійно дають довготермінові візи, то другі автоматично вбачають у тобі порушника правил і потенційне джерело клопоту. Так, можна щиро поспівчувати консульству Польщі у Львові — воно видає чи не найбільше віз. Але наскільки спростилася б праця консульських працівників, якби візи були не коротко-, а довготермінові! Тобто оця шенгенська недовіра до українців створює проблеми для їхніх консулятів.

Якщо українці не можуть добитися поваги від власної держави, то чого чекати від інших?

— Наша вина в цьому безсумнівна. Ми розбестили наших політиків і продовжуємо це робити. Вони легко маніпулюють нами й користуються нашою громадянською пасивністю. Так буде доти, доки не розпрощаємося з рабською психологією, зі сумнозвісним "моя хата скраю". Маємо натомість засвоїти, що означає громадянська відповідальність. Відповідальні ми і за репутацію українців за кордоном, бо часто принижуємо себе, махнувши рукою на власну гідність. Проте в усьому цьому є й інший бік медалі: українцям нема на кого сподіватися, не варто очікувати підтримки держави. Хто може прийти на допомогу простому заробітчанину? Українським політикам не до цього — встигнути б першим купити нове авто чи годинник із брильянтами. При цьому на тлі скромно одягненого фінського парламентаря, який їде на роботу на велосипеді, вони навіть у костюмах від Версаче виглядають жалюгідно.

Ви присвятили своє життя боротьбі за права людини, були ув"язнені, а тепер мусите терпіти візові приниження. Де справедливість?

— Над цим питанням і має замислитися громадськість у Євросоюзі та його керівництво. Ота невідповідність між деклараціями і реальністю, якою обросла шенгенська візова система, стала надмірною. Вона починає дискредитувати і Шенгенські країни, і європейські цінності. Час шенгенському кораблю чистити своє днище.


Чи стикалися з виявами другосортності українських громадян?

— Звичайно. Але я у вигіднішому становищі, бо зазвичай проходжу митниці на летовищах, а там інші правила. Крім того, на Заході контактую здебільшого з академічним або церковним середовищем. Тому певною мірою захищений від того, на що наражаються, скажімо, заробітчани. Але в Італії від наших я наслухався про такі приниження! Зароблений ними гріш дається тяжко.

Можливо, Україні слід поновити візовий режим для громадян Євросоюзу?

— Це поширена думка. Проте ми повинні мислити не реактивно, а стратегічно. Майбутнє світу не у новому замиканні по власних національних квартирах. Проте й кордони не відкриються самі собою. Передусім, про це повинні подбати українські владні інституції. Україна повинна виконати свою частину — скажімо, унормувати кордони з Росією та Білоруссю. Інша частина — за нашими партнерами на Заході. І тут серед найголовніших завдань я виділив би переосмислення європейської системи безпеки й місця в ній пострадянських держав.

Чи можуть щось радикально змінити у стосунках України і Євросоюзу наступні вибори, зокрема щодо лібералізації візового режиму?

— Вибори змінять мало. Політична еліта замкнула владу на себе, а тому реальної альтернативи народ не має. Зміни настануть тоді, коли радикальні зрушення відбудуться в психології самих людей. Щодо Євросоюзу, то йому ще треба буде усвідомити: політика чемного відпихання України з надією, що цей збаламучений край упорядкує Росія, даремна й безпеки Європі не гарантує. Якби Європа читала українські казки, то знала б: навіть запущений вуличний кіт чи собака можуть стати героєві у пригоді.

Зараз ви читаєте новину «"Політика чемного відпихання України безпеки Європі не гарантує"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути