На наступний рік на ремонт доріг в Україні заплановано 44 млрд грн. Про контроль якості ремонту шляхів та джерела фінансування в інтерв'ю "Громадському" розповів в.о. голови Укравтодору Славомір Новак.
Про джерела фінансування ремонту доріг
"Фінансування відбувається за рахунок держбюджету - грошей українських платників податків. Іншими джерелами є надані українськими банками в минулі роки кредитні ресурси, "митний експеримент" - додаткові, непередбачені доходи з митниці. Також кошти надходять від міжнародних фінансових структур, як-от МВФ та інші. Не секрет, що вони даються під дуже низькі відсотки і є корисними для України".
Про Дорожний фонд України
"З 1 січня 2018 року запрацює Дорожний фонд. Цей фінансовий інструмент діє у кожній країні Євросоюзу. Однак в Україні раніше його не існувало. Дорожний фонд наповнюється за рахунок платників податків, а саме через акцизні збори. Тобто, той, хто купує паливо, певну частину акцизного податку віддаватиме на будівництво доріг. У 2018 році лише половина акцизних надходжень вливатиметься в Дорожний фонд. У 2020 році це буде 100%. Передбачено, що 60% від загальної суми фонду буде направлено на дороги державного значення, 35% — на дороги місцевого значення, і 5% — для організації безпеки руху".
Про дороги, які ремонтуватимуть найпершими
"Тепер за стан державних і регіональних доріг відповідатиме адміністрація області. Вона складатиме перелік доріг, які слід відремонтувати. Також запровадили так званий "маршрутний принцип". За яким право на першочерговий ремонт мають лише магістралі й головні дороги. Таким чином за найближчі 5 років маємо можливість з'єднати всі обласні центри між собою. Окрім цього, виділили основні транспортні коридори. Одним із найголовніших є Львів — Умань — Одеса — Миколаїв — Херсон. Мова йде про з'єднання портів Одеси й Миколаєва з портами Балтійського і Північного морів. Цьогоріч вже почали ремонт дороги Краковець — Львів — Умань — Одеса — Миколаїв— Херсон. Лише на цей коридор маємо 4 мільярди гривень. Тобто визначені гроші з бюджету спрямовуємо на визначені дороги".
Про рівні контролю якості доріг
"Принципово виділити кілька рівнів контролю якості доріг. Базовий — рівень обласного контролю. Кожна область зобов'язана мати власні служби та консультантів. Центральний рівень — окрема структура, яка підпорядковується лише керівникові Укравтодору. Проводить незаангажований контроль, коли не знає, де наступного тижня робитиме перевірку. Третій рівень - незалежний контроль якості. І четвертий — найдієвіший - це громадський нагляд. Тобто вся інформація, яку ми отримуємо від людей".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Ожеледиця по-українськи: 30 ДТП щогодини, затори, травми
Про реформування структури "Автомобільні дороги України"
"Структура "Автомобільні дороги України" має займатися винятково утриманням доріг. Тобто косити траву та чистити водовідводи влітку. Зимою прибирати сніг, посипати дороги сіллю тощо. На жаль, зараз це не так. "Автомобільні дороги України" не мають підпорядковуватись Укравтодору. Однак приватизація структури може зайняти від п'яти до десяти років. Так, у Польщі реформування аналогічної структури зайняло 10 років".
Про ідею створення "чорного списку підрядників"
"Задум створення чорного списку полягає у можливості зупинки будівельних робіт, якщо до підрядників є обґрунтовані претензії. Крім того, після відповідного рішення суду, ми плануємо вносити таку компанію до "чорного списку", щоб виключити її з публічних торгів у майбутньому. Зараз 100% договорів мають прописані чіткі гарантії, мінімум на 5 років. Якщо під час контролю якості доріг ми виявимо недоліки, то підрядники за власник кошт змушені будуть усунути їх. В іншому випадку на них буде подано до суду, після чого занесено до "чорного списку"".
Про розподіл коштів
"44 мільярди гривень — це загальна квота, про яку можемо говорити. 60% піде на дороги державного значення, 35% — місцевого значення, 5% — на безпеку руху. Уряд виділив додаткових 6 мільярдів на дорогу Львів — Тернопіль. Завдяки президентові також маємо плюс 2 мільярди на відрізок Київ — Харків. Таким чином, сумарно, у наступному році Укравтодор отримає 19,5 мільярдів гривень на державні дороги і 11,5 мільярдів — на місцеві. З 19,5 мільярдів маємо віддати старі борги - близько 6 мільярдів гривень. Кілька мільярдів піде на експлуатацію доріг — косіння трави літом, посипання доріг сіллю взимку тощо. Залишається 13 мільярдів на ремонт. Тому варто продовжити діяльність митного експерименту, щоб отримати додатково декілька мільярдів гривень".
Про обмеження швидкості до 50 км/год
"Європа вже перейшла на обмеження швидкості в населених пунктах до 50 кілометрів за годину. Коли автівка збиває пішохода, при зменшенні швидкості лише на 10 кілометрів на годину, на 90% зростає ймовірність того, що пішохід виживе. Це просто-таки безпека руху, такі європейські стандарти. За контроль цієї норми відповідатимуть спеціальні служби. Тому варто підтримувати поліцію — закупити спорядження з новими технологіями. Звісно ми чекаємо запровадження якісної фото- та відеофіксації. Не менш важливими у контролі швидкості руху є розмір штрафів за порушення правил дорожнього руху. Тому маємо необхідність підвищити їх".
Про ремонт доріг на Донбасі
"Нещодавно до Авдіївки взагалі неможливо було доїхати, приміром, каретою швидкої допомоги. Був проведений швидкий ремонт доріг. Принаймні тепер туди можна доїхати. На окупованих територіях ситуація така, що потрібно будувати нові сполучення. Цьогоріч ми вже в повному обсязі займаємося шляхом до Слов'янська. Також у планах — відрізок Запоріжжя — Маріуполь. Ми видаватимемо щоразу більше грошей на дороги на сході. Я хочу, щоб люди, в'їжджаючи до України бачили, що це Європа".
2017 року в Україні буде капітально відремонтовано близько 2-х із запланованих 2,5 тис. км автомобільних доріг у зв'язку з недостатнім фінансуванням. Про це заявив міністр інфраструктури Володимир Омелян.
Коментарі