Щороку 15 березня у світі відзначають День захисту прав споживачів.
У цей день 1961 року американський президент Джон Кеннеді виступив із промовою, у якій назвав 4 основних права: на інформацію, безпеку, вибір і право бути почутим. Згодом до переліку додали право на задоволення базових потреб, на компенсацію, на споживчу освіту та на здорове довкілля. Щоправда, тільки у 1983-му 15 березня закріпили у міжнародному календарі святкових дат як Всесвітній день захисту прав споживачів.
Україна закон "Про захист прав споживачів" прийняла у травні 1991-го. З правками і доповненнями він діє дотепер.
"Права споживачів в Україні захищені погано. Люди не отримують повну і достовірну інформацію про товар. Хоча законодавчо мають на це повне право", - розповіла Gazeta.ua Ніна Кільдій, експерт науково-дослідного центру незалежних споживчих експертиз "Тест".
За захист прав споживачів і безпеку продуктів харчування відповідає Держпродспоживслужба.
"Вона єдина має право перевіряти і штрафувати виробників чи торговельні мережі. Щоправда, працює неефективно. Свого часу її утворили шляхом об'єднання кількох структур. Тоді ж діяла заборона на перевірки. Так, майже два роки ніхто не контролював ситуацію", - пояснює експерт.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Пишіть скаргу і викликайте поліцію: як повернути гроші за неякісний товар
За її словами, потрібно вводити більш серйозні покарання до порушників.
"Сьогодні виробники замінюють молочний жир у маслі рослинним. У м'ясні продукти замість м'яса кладуть сою, крохмаль. У кетчупи та соуси домішують харчові добавки та підсилювачі смаку, які не пишуть на етикетці. Оцет розбавляють водою. На базарах продають оливкову олію незрозумілого походження без жодного слова українською. А замість червоної ікри часто купуємо штучний продукт", - каже Ніна Кільдій.
В Україні скасували обов'язкове ведення підприємствами Книги відгуків і пропозицій споживачів. Відповідне рішення Кабмін прийняв 6 березня. В уряді впевнені, що це дасть можливість економити бізнесу до 125 млн грн щороку.
Коментарі