середа, 14 серпня 2013 16:17

Ченці можуть очолити протестний рух у країні

Ченці афонського монастиря відбиваються від спецназу ломами й лопатами

Наприкінці липня на священній для православних горі Афон сталася сутичка ченців одного

з монастирів – Есфігменського – із судовими виконавцями.

Ті спробували виселити монахів з адміністративної будівлі їхньої ж обителі в центрі Афона селищі Карієс. Вісім представників влади намагалися зламати ворота будівлі бульдозером, а святі отці кидали в них із вікон пляшками з "коктейлем Молотова". Два десятки монахів відстояли обитель, де забарикадувалися, але влада відключила їм світло й водопостачання.

Конфлікт Есфігмену з Елладською церквою та Вселенським патріархатом у Константинополі триває майже 50 років, відколи тодішній Патріарх Афінагор зустрівся з Папою Римським Павлом VI. Ченці одного з 20 афонських монастирів сприйняли це як зраду істинного православ'я. Вони не поминають у молитвах і нинішнього Предстоятеля Варфоломія, за спроби зближення з католиками. Над монастирем Есфігмен висить чорний прапор із написом грецькою "Православ'я або смерть!"

Тодіс АСТАНАГЛУ, 36 років, економіст, Афіни:

– Напевно, тільки у мусульманських ­країнах релігійна громада має такий потужний вплив, як у нас. Однією з вимог ­Євро­союзу для надання кредиту було зробити неділю робочим днем. Після протестів церкви від ідеї поки що відмовилися. Мені здається, ченці цілком можуть очолити протестний рух у країні, якщо їх надто щось не влаштує. Так було і з неділею, і коли намагалися запровадити нові податки для релігійних громад. Церковники ­займають привілейоване становище й щосили чіплятимуться, щоб зберегти його.

Зараз до Есфіменського монастиря не прий­мають вірян, бо перебувають у блокаді. Але в них досить велика парафія. Це переважно старші небідні люди, які виступають за збереження традиційної Греції.

Більшість моїх знайомих вважають, що зараз конфлікт розгорівся з новою силою, бо на кону дуже великі гроші. Перший транш отримали на реставрацію будівель, ще стільки ж чекають на відновлення пам'яток. Я з цим не погоджуюся, бо брати опиралися й раніше. Дехто не розуміє, що бувають такі потужні переконання, заради яких ти готовий стояти до останнього. Есфігменці мають поступитися. Конфлікт, з якого все почалося, давно в минулому. Якщо хочуть щось донести світові, варто робити це відкрито, а не через чорні прапори над монастирем і запальнювальні суміші.

Павлос СТАНАРІКІС, дослідник старовинної літератури, 45 років, Салоніки:

– Я три роки працював у сховищах на Афоні. Есфігмен має розкішну колекцію, що потребує упорядковування, але це проблема всіх грецьких монастирів. У конфлікті підтримую ченців, бо вони опинилися у блокаді через політику. Так, це дуже радикальна позиція, але намаганням виселити їх церковна влада перетворить старостильників на якесь екстремістське угруповання. Вони твердо стоятимуть на своєму до останнього. Під час моєї роботи там настоятель говорив: якщо піддатися раз, доведеться піддаватися ще і ще, лібералізуватися, що означатиме неминучу смерть для православ'я. В Есфігмені десь біля сотні ченців. Вони заперечують, що кидали "коктейлі Молотова". Але мені здається, цілком могли це робити. 2006-го охороняли монастир із ломами, вогнегасниками і лопатами. За сім років могли й дізнатися технологію його приготування.

Якщо піддатися раз, доведеться піддаватися ще і ще, лібералізуватися, що означатиме смерть для православ'я

Зараз їм перекрили воду, навколо постійно чергують поліція та спецназ. У дворі є ­криниця, тому без водопостачання цілком обійдуться. Не думаю, що мають великі запаси їжі. Але багато ченців у піст звикли обходитися водою й сухарями. Вони це сприймають як війну за свою віру, тому не поступ­ляться. Іншого монастиря їм не дадуть, бо вважають їх "розкольниками". Не знаю, чи продовжуватиме Патріарх цей огидний ­конфлікт.

Отець ПОРФІРІС, 32 роки, Афон:

– Афон – це окрема республіка зі своїми правилами й законами. На це треба зважати. Тут і так усе досить консервативно, що може налаштовувати нерелігійну Грецію проти нас. Було кілька звернень від правозахисних організацій із проханням дозволити жінкам відвідувати святині. ­Також були протести проти того, що надто молоді хлопці йдуть у послушники, вимагали розсекретити грошову політику церкви, віддати цінні реліквії в музейні фонди. Досі ми гідно тримали оборону. Але прекрасно розуміємо: треба бути відкритими до діалогу. Католиць­ка церква стикається з проблемами, з якими нам доведеться впоратися трохи пізніше. Чому б не врахувати їхній досвід і помилки?

Есфігмен не йде на жоден компроміс. Для них уся сучасна церковна влада – зрадники. На законні вимоги не реагують. Доходить до дикості – ченці билися зі спецназом. Це наші браття, а таке враження, що вони готові пролити кров, тільки б не поступитися переконаннями. В очах світової спільноти Афон зараз виглядає як центр підготовки православних терористів.

За проникнення на Афон жінку можуть ув'язнити на рік

Гору Афон заввишки 2033 м та прилеглий півострів називають Свята Гора. Адміністративно у складі Греції місцевість є Автономною чернечою державою Святої Гори, хоч де-факто вона не самостійна. Автономію отримали 972 року указом ­Візан­тійського імпера­тора Івана Цимісхія.

На півострові розташовані 20 монастирів, що підпорядковуються напряму Вселенському Патріарху Константинопольському. На 2011 рік там жили 1811 ченців. Усі – чоловіки. На Афон заборонено в'їжджати жінкам і тваринам жіночої ­статі. За порушення цього правила для жінок передбачено позбавлення волі на 8–12 місяців.

Чоловікам для паломництва треба отримати дозвіл у Бюро паломників у місті Салоніки. Його видають на чотири дні, з правом ночувати в будь-якому монастирі. Окремі з них можуть видавати перепустки на необмежений термін, із правом ночівлі лише в цьому монастирі.

Ченці досі використовують юліанський календар – старий стиль, навіть в адміністративних документах.

Зараз ви читаєте новину «Ченці можуть очолити протестний рух у країні». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути