Ексклюзиви
четвер, 19 січня 2012 09:46

Мольєра підозрювали, що він оженився із власною донькою

Смуглявий і сутулий 36-річний Жан Батист Мольєр схилився в поклоні перед 18-річним Філіппом Орлеанським — братом короля Франції.

— О, ваша величність занадто добрі, але я постараюся виправдати довіру, — промовив, улесливо всміхаючись.

Принц Філіпп за останні дні стільки чув про цього комедіанта. Казали, що 12 років тому він як актор починав у Парижі, але його освистали й вигнали з міста. Він тинявся провінцією, спав на горищах, грав у стайнях. Його закидали гнилими яблуками. Але коли перестав ставити трагедії, а перейшов до фарсів, які сам почав писати, швидко зажив слави. Половина французьких вельмож запрошували цей театр до себе. І всі наперебій запевняють: о, Мольєр уміє розважити. Сьогодні він має виступити в королівській резиденції.

Увечері 24 жовтня 1658 року в Луврі драматург спостерігає із-за лаштунків, як наповнюється зала. Її осявають тисячі свічок у люстрах, вогники відбиваються в діамантах на грудях і пальцях дам, на рукоятках шпаг кавалерів. Зійшлося найдобірніше товариство Парижа. Сам король Людовик XIV прийшов подивитися його "Закоханого лікаря". Уже на першу гримасу головного героя — його грав сам Мольєр — у залі почали всміхатися. Після першої ж репліки — реготати. Далі публіка просто заревла. Сміялися до сліз. Останніми не витримали мушкетери, які стояли на варті біля дверей. Хоч їм хихотіти не можна було за жодних обставин.

— Хто ви? Звідки? Хто вас навчав? Невже самі? Ви сильніші у фарсі від італійців, а вони майстри цієї справи, — стискаючи мокру від сліз хустинку, допитувався в Мольєра король, коли прийшов за лаштунки.

Він призначає його трупі солідне утримання і бере під свою опіку. У листопаді 1659 року все місто облетіла новина: Мольєр випускає нову комедію "Смішні найдорожчі". За змістом, дві панночки-дурепи прогнали наречених, бо вони здалися їм недостатньо витонченими. Женихи помстилися. Вони вбрали своїх лакеїв маркізами, і ці пройдисвіти прийшли до дівчат додому. Ті зустріли їх, як дорогих гостей.

Під час вистави поважні дами зеленіли зі злості, а гальорка вибухала реготом. Автор висміяв відомих усьому Парижу маркіз, які називали одна одну "моя найдорожча" і цікавилися, за їхніми словами, "великою літературою". Насправді ж складали поганенькі віршики. Паризькі "найдорожчі" залишали залу посеред вистави.

Наступного дня паризька влада заборонила виставу. І Мольєр учинив так, як робитиме й надалі в таких випадках, — пише улесливого листа королю: "Ваша величносте! "Найдорожчі" — це просто весела комедія. Ваша величність як людина, що має винятковий смак і тонко розуміється на багатьох речах, без сумніву, дозволить цю кумедну дрібничку". Підписує звернення так: "Вашої королівської величності найвідданіший, найслухняніший, найвірніший слуга Жан Батист Поклен Мольєр".

Із листом надсилає і п'єсу, перероблену. Головні героїні стали провінціалками, щоби паризькі маркізи нарешті заспокоїлися. Та зміст лишився той самий. Доки Париж і околиці гули, обговорюючи п'єсу, король дозволив її ставити. Публіка, яку скандал довкола постановки привабив іще більше, заполонила зал, хоча Мольєр і підвищив ціну на квитки вдвічі.

Подібне було і з іншими творами драматурга: вони мали незмінний успіх, але завжди зі скандалом. Раз ображений вельможа, упізнавши себе в одному героєві, схопив Мольєра за барки і протягнув обличчям по ґудзиках на своєму камзолі. Драматург нажив ворогів. Пліткували, що він краде сюжети у стародавніх авторів. Вразливий і невпевнений у собі, Мольєр усе брав близько до серця. Став блідий, почав кашляти і худнути. Ситуація погіршилася, коли він одружився.

У юності Мольєр мав роман з рудоволосою красунею зі свого театру Мадленою Бежар. 1642 року вона на кілька місяців покинула трупу. А через 10 років до неї приїхала дівчинка Арманда. Мадлена сказала, що то її сестра. Дівчинка росла в театрі, грала нарівні з дорослими. Коли їй виповнилося 20, вдвічі старший Мольєр 1662-го повів її під вінець.

Заздрісники докопалися, що Арманда насправді була донькою Мадлени. Від кого та її народила — достеменно невідомо, але з театру Мольєра його коханка зникла приблизно тоді, як мала з'явитися на світ Арманда. На драматурга написали донос королю, що той одружився із власною дочкою. Мовляв, тому в подружжя двоє дітей померли немовлятами. Син Людовик, який народився 1664 року, — його хрещеним був сам король — прожив 10 місяців. Син П'єр Жан Батист Арман помер 1672 року, мав лише три тижні. Тільки донька Еспрі-Мадлен пережила батьків.

Те, що Мольєр був одружений зі своєю донькою, неможливо довести досі. Але й спростування немає. Хай там як, Арманда — негарна, з великим ротом і маленькими очима, але з надзвичайно приємним голосом — почала зраджувати свого чоловіка мало не після весілля. Заздрісники обзивали Мольєра "мавпою" і "рогоносцем". Від ревнощів і переживань він кашляє ще більше. Стає пригнічений і дратівливий. У нього відкриваються легеневі кровотечі. 17 лютого 1673 року Мольєрові було геть зле. Арманда просила його не грати у вечірній виставі "Удаваний хворий".

— Як можна скасувати спектакль? — заперечив драматург і таки вийшов на сцену.

Він не дограв — йому погіршало. Коли Мольєра везли додому, у нього з горла юшила кров. Домашні послали по лікаря і священика.

— Ніхто не захотів прийти! — повідомив слуга, повернувшись.

Надто багато сала залив за шкуру священнослужителям і лікарям-шарлатанам драматург, висміюючи їх у своїх комедіях. Приміром, після появи "Тартюфа" архієпископ Паризький називав її  автора демоном і пропонував спалити його разом з цим твором. За драматурга мусив заступитися король.

Комедіант помер у 51 рік без сповіді. Через це його відмовилися хоронити на кладовищі за церковним обрядом. Мольєра поховали вночі, за огорожею цвинтаря, де лежать самогубці й діти, що померли нехрещеними.

1622, 15 січня — Жан Батист Поклен народився в Парижі у родині королівського шпалерника і камердинера. Закінчив єзуїтську школу та Клермонський коледж, де навчався з принцами й маркізами

1639 — за наполяганням батька склав іспит на юриста, але вирішив стати актором. Батько вигнав сина з дому — за те, що обрав "ганебну професію"

1643-1645 — створив "Блискучий театр" і взяв псевдонім Мольєр — чи то за назвою провінційної місцевості, чи то за прізвищем померлого шляхтича. У 1646-1658 роках з трупою гастролює провінцією. Ночами пише веселі п'єси, які ставить на підмостках

1664-1670 — створює свої найкращі комедії: "Тартюф", "Дон Жуан", "Мізантроп", "Скупий", "Міщанин-шляхтич". Мольєр любив жити на широку ногу. Добре заробляв, але витрачав усе. Часто влаштовував прийоми. Біднякам подавав щедру милостиню

1673, 17 лютого — Мольєр помирає у себе вдома в Парижі. Удова вийде заміж удруге і переживе свого першого чоловіка на 27 років.

До наших днів збереглися 33 п'єс Мольєра, вісім вважають загубленими

 

Зараз ви читаєте новину «Мольєра підозрювали, що він оженився із власною донькою». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

13

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути