7 травня 1905-го відкрили київський фунікулер. Першими пасажирами стали його будівники та майстри.
Іще з часів виникнення Києва існувала проблема зв'язку між Верхнім містом та Подолом. Спершу кияни користувалися крутими стежками, потім — Андріївським узвозом. Згодом від Хрещатика до Подолу пішов Володимирським узвозом перший трамвай. Шлях став хоч довшим, але зручнішим.
Ідею збудувати між верхньою та нижньою частинами міста механічний підйом у вигляді невеличкої похилої залізниці з канатною тягою подав інженер Артур Абрагамсон. Проект розробили інженери М. К. П'ятницький та М. І. Баришников.
Будували підйомник 3 роки. Колії підйому простяглися на 200 м. Спершу він з'єднував верхню терасу Володимирської гірки з вулицею Боричів Тік.
Фунікулер називався Михайлівським електричним канатним підйомом через близькість до Михайлівського Золотоверхого монастиря.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як жив Київ у 1930-ті - унікальні фото
Водночас від Контрактової площі до нижньої станції фунікулера проклали трамвайну колію. Придбавши квиток у трамваї №15, пасажири безкоштовно пересідали у фунікулер.
Фунікулер вважався трамвайним маршрутом. Він мав номер до середини 1930-х.
1928-го під час планової заміни канату зірвався вагон, що стояв на верхній станції. Упав та розбив нижній вагон. Тоді вирішили вперше реконструювати фунікулер. До того ж будівельники проклали ще близько 40 м колії.
Відтоді нижню станцію перенесено на ріг вулиці Петра Сагайдачного й Поштової площі. Були спроби розширити територію фунікулера й раніше, але до того на новому місці станції були приватні садиби.
Трамвай та фунікулер у Києві перевозили пасажирів і під час німецької окупації впродовж 1941-1943-х. Фунікулер споживав дуже мало електроенергії, тому його робота не припинялася. За 1942-1943-ті перевіз 1050 млн пасажирів.
1958-го у машинній залі фунікулеру встановили сучасніше устаткування. Саме воно зробило рух безпечним. А наприкінці 1984-го фунікулер знову оновили.
2019-го влада Києва запланувала встановити прозорий фунікулер фірми Doppelmayr Garaventa з кондиціонерами. Нові вагони зможуть вмістити кілька сотень людей і рухатимуться зі швидкістю до 14 м/с.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як змінювався Майдан Незалежності - ретро-фото
Цікаво, що під час снігопаду в березні 2013-го фунікулер використовували як підйомник для катання на лижах та сноубордах із Володимирської гірки та Андріївського узвозу.
Перші трамвайні вагони з електродвигунами прибули до Києва 2 травня 1892-го. Побудували їх брати Струве на фабриці у Москві за американськими кресленнями.
Коментарі