Радник колишнього голови Дніпропетровської ОДА Юрій Голик у своїй колонці "Сім кроків до хороших доріг" на сайті Цензор.Нет перерахував основні причини неякісних доріг і шляхи їхнього усунення в найближчому майбутньому.
На його думку, створення Дорожнього Фонду та наповнення його грошима - безумовний величезний успіх.
"Це, в принципі, одна з найважливіших реформ останніх кількох років. Уже наступного року це дозволить акумулювати на національному рівні як мінімум 75 млрд грн для будівництва і ремонту доріг. Але 80% державних органів на місцях у кожній області користуватися на 100% Дорожнім фондом не захотіли або не зуміли", - пише Голик.
Він також вважає, що проблема полягає в тому, що немає професійного менеджменту, тобто людей, компетенцій яких достатньо, щоб перетворювати гроші в тисячі кілометрів нових ідеальних доріг.
При цьому він упевнений, що ці проблеми можна вирішити. Для цього необхідно провести структурну реформу Укравтодору, під час якої більша частина доріг має бути передана на баланс обласних рад, міст і громад, у рамках яких ці дороги розташовані.
"При створенні адекватної системи розподілу фінансування і децентралізації бюджету ефективні регіони і громади зможуть самостійно капітально ремонтувати ці дороги. Крім того, це божевільна можливість із залучення іноземних кредитів під гарантії регіонів і ОДА на капітальний ремонт таких доріг. Це відкриває можливості для їхнього ремонту та контролю на локальному рівні, спрощуючи управління. У результаті дороги будуть ремонтуватися у тих областях, жителі яких обрали нормальну Обласну раду, що використовує всі можливості, а не чекає на диво від Києва", - вважає Голик.
Він також підкреслює, що потрібно створити єдині стандарти для всіх замовників дорожніх робіт. "Зараз ремонт або будівництво дороги з пункту А до пункту Б можуть робити 3 роки 5 різних підрядників на семи різних ділянках однієї дороги за п'ятьма різними технічними завданнями. Формула "дорога однієї категорії - одне жорстко прописане ТЗ, від якого відступати не можна" - обов'язкова умова для усунення ризиків корупційної або технологічної природи", - впевнений Голик.
Крім того, він вважає, що повинні бути прозорі та універсальні вимоги до підрядників, а підхід до планування і виконання робіт - змінений.
"Почавши дорогу, не треба її кидати, зробленою частково. Якщо поглянути на карту ремонтів останніх років, то навіть ті ключові траси, які робляться, робляться шматками - по 10-15-20% на рік. Така практика виключає можливість якісного ремонту. Краще робити капітально 3 дороги від "і" - до, ніж по 20% десять різних трас. І спочатку робити ті дороги, які грають ключову роль у економіці країни, що нескладно встановити, оцінивши потік людей і вантажів, а не дороги з рідної області "впливового" чиновника чи депутата", - пише Голик.
Він упевнений, що розподіл фінансування має бути справедливим, тобто пропорційно протяжності доріг і готовності регіону або громади брати участь в їхньому ремонті. Зараз розподіл фінансів відбувається непрозоро, часто - із політичних або особистих мотивів чиновників.
Нарешті, Голик вважає, що потрібно ввести повноцінний ваговий контроль, і в результаті цих перетворень ліквідувати Укравтодор.
Коментарі