Киянин 31-річний Віктор працює таксистом. Їздить сірим "Деу Ланос".
— Це не моя машина. Орендую, — каже Віктор. — Моя три місяці стоїть розбита біля Золотоноші Черкаської області. У квітні я їхав із Кременчука в Київ. Став на узбіччя. Водій, що їхав за мною, в"їхав мені у зад. Дах склався, заднього крила нема, колесо — квадратне.
Свою машину Віктор купив в кредит 2008-го. За два роки виплатив половину. Неодмінна умова видачі кредиту: машина має бути застрахована. Таксист застрахував її в компанії "Дженералі ґарант" з умовою відшкодування повної вартості.
— У страховій мене запевняли, раптом машина згорить чи розіб"ється, швидко виплатять 46 тисяч. Виявилось — балалайка! — обурюється Віктор.
Віктор одразу повідомив про аварію телефоном. Потім носив документи у столичний офіс "Дженералі ґарант".
— Раптом схаменулися: "Ви не принесли довідки з місця пригоди, яка засвідчує, що ви були тверезі". Я тиждень приходив у офіс, ніхто не спитав про довідку. Вчора з директоркою полаявся. Вона мені: "Договір треба читати. Тепер нічим допомогти не можем".
Страхова компанія запропонувала виставити побитий "Деу Сенс"на інтернет-аукціон.
— Нібито є покупець, готовий дати 17 тисяч гривень. Страхова пообіцяла виплатити ще 7 тисяч для сплати кредиту. Замість 46 тисяч.
"ГПУ" подзвонила в компанію "Дженералі ґарант". Говорили з трьома консультантами. Чи потрібна довідка про стан алкогольного сп"яніння в разі аварії, жоден не дав певної відповіді. Компанія сама вирішує, брати її чи ні. Це має повідомити водієві аварійний комісар.
70% водіїв скаржаться на страхові компанії, підрахували в Асоціації страхувальників України.
Ви ремонтуйте машину, а ми вам потім заплатимо
З минулого року вони заборгували клієнтам 970 млн грн. Це в 20 разів більше, ніж в 2008-му. Кожну четверту страховку взагалі не відшкодовують. Іншим виплачують менше або зі значними затримками, каже директор Асоціації Леонід Хорін, 50 років:
— Працівники страхових компаній ловлять на процедурних питаннях. Обман починають із договору. Його пишуть заплутаними, двозначними реченнями. Наприклад, ось угода компанії "Дженералі ґарант": "Зобов"язання страхової компанії не перевищують заборгованості клієнта перед банком". Що це означає? Наприклад, клієнт розбиває машину. Його борг за кредитом становить 5 тисяч гривень. Страхова компанія виплатить лише цю суму. Те, що ремонт машини коштує вдесятеро дорожче, до уваги не беруть. І це заковиристими словами зазначено в договорі, під яким клієнт підписався. Раптом дійде до суду, представник компанії покаже підпис: клієнт погодився. Якщо на той час кредит погашений, взагалі нічого не заплатять.
За договором, водій має терміново повідомити страхову компанію про аварію. Інакше відмовляють у відшкодуванні.
— А коли це, терміново? Через годину, хвилину чи дві? — продовжує Леонід Хорін. — Тому уважно читайте договір. Перевіряйте дати й копії. Туманні формулювання обговоріть зі знайомим юристом. Якщо компанія не хоче переписати нечіткі положення, йдіть до інших страховиків.
Якщо клієнт надав усі довідки — страхова компанія повинна реагувати.
— Страховики можуть давати вказівки, які суперечать договору. Наприклад: "Ви ремонтуйте машину, а ми вам потім заплатимо". Не можна так робити! Бо це не передбачено договором, — наголошує Леонід Хорін. — Усі приписи мають видавати письмово, під розпис.
Фахівець радить возити із собою ксерокопію договору та видрукувану інструкцію страхової компанії. В разі ДТП виконувати лише ті вказівки диспетчера чи страхового комісара, які відповідають інструкції та договору.
— Часом просять "Усе вже готово. Підпишіть документ, що ви не маєте претензій до нашої компанії. Це формальність". Підписуйте, тільки після отримання грошей.
Коментарі
5