Ексклюзиви
вівторок, 26 січня 2016 13:00

"Викладач повинен так навчити студента, щоб той допоміг йому заробити гроші"

ЗАРАЗ У НАС 849 ВИШІВ. ВИСТАЧИТЬ, МОЖЛИВО, 90, – ПРИПУСКАЄ ЕДУАРД РУБІН, РЕКТОР ХАРКІВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ РАДІОЕЛЕКТРОНІКИ

Що змінилося в освіті за останні 10 років?

– Запровадили зовнішнє незалежне оцінювання – відокремили університети від корупції. Але залишилася корупція внутрішня. Якщо професор отримує 300 ­доларів, а йому за екзамен пропонують 100, він, як правило, каже: "Гаразд". Усе одно студент – тупий, яка різниця? З тих, хто добре вчиться, хабарів не беруть.

А інші нововведення себе виправдали?

– Є речі хороші, а є дивні. Почали укрупнювати навчальні заклади. Зооветуніверситет об'єднали із сільгоспакадемією – це нормально. Але потім вирішили схрестити університети промдизайну та міського господарства. Народ став на вуха: де каналізація, якої повинні навчати, і де дизайн?

Також університети виявилися не ­готовими до автономії. Спочатку можна було перевести в такий режим один факультет, нехай попрацює в рамках експерименту. Потім – весь курс. Настав час ламати академічні групи – патерналізм треба викоренити. Вибрав спеціальність? Ось перелік лекцій, які повинен прослухати. Плюс курсові та лабораторні. А спецкурси обирай сам. Міністерство для цього не потрібне. Все вирішує вчена рада вишу.

  Едуард РУБІН, 57 років, тимчасовий виконувач обов’язків ректора Харківського національного університету радіоелектроніки.  Народився у Харкові в сім’ї інженерів. Закінчив авіаційний інститут імені Жуковського за спеціальністю ”радіотехніка”. Кандидат технічних наук.  У 1990-ті навчався в школах економіки та комп’ютерних наук у німецькому Дюссельдорфі та у швейцарській ­бізнес-школі.  Створив одне з перших приватних підприємств в Україні з виробництва комп’ютерів на базі процесора Z80.  Засновник і керівник компанії Telesens. Вона розробляє та постачає системи, рішення й послуги для телекомунікаційного ринку.  Очолював комп’ютерно-технологічний коледж Національного технічного університету ”Харківський політехнічний інститут”. Був його проректором.  З 25 листопада 2015 року виконує обов’язки ректора Харківського національного університету радіо­електроніки.  Депутат обласної ради від ”Самопомочі”.  Улюблений письменник – Еріх Марія Ремарк, книжка – ”Майстер і Маргарита” Михайла Булгакова.  Захоплення: бадмінтон, гірські лижі, подорожі.  Одружений, має чотирьох дітей
Едуард РУБІН, 57 років, тимчасовий виконувач обов’язків ректора Харківського національного університету радіоелектроніки. Народився у Харкові в сім’ї інженерів. Закінчив авіаційний інститут імені Жуковського за спеціальністю ”радіотехніка”. Кандидат технічних наук. У 1990-ті навчався в школах економіки та комп’ютерних наук у німецькому Дюссельдорфі та у швейцарській ­бізнес-школі. Створив одне з перших приватних підприємств в Україні з виробництва комп’ютерів на базі процесора Z80. Засновник і керівник компанії Telesens. Вона розробляє та постачає системи, рішення й послуги для телекомунікаційного ринку. Очолював комп’ютерно-технологічний коледж Національного технічного університету ”Харківський політехнічний інститут”. Був його проректором. З 25 листопада 2015 року виконує обов’язки ректора Харківського національного університету радіо­електроніки. Депутат обласної ради від ”Самопомочі”. Улюблений письменник – Еріх Марія Ремарк, книжка – ”Майстер і Маргарита” Михайла Булгакова. Захоплення: бадмінтон, гірські лижі, подорожі. Одружений, має чотирьох дітей

Важливо, щоб державні університети отримали рівні права з приватними – змогли мати свій рахунок у банку. Перший крок зробили: дозволили класти бюджетні гроші на депозити. А далі ­виступає глава казначейства України і каже: "Ми готові вас відпустити, але система звітності державного банку не збігається із системою звітності казначейства". І знову ми зупинились. Приватно-державне партнерство законодавчо дозволене, але з іншими законами не пов'язане. Процес не працює.

Яка головна проблема в українській освіті?

– Бюрократичність системи. Керівник підписує за день від 500 до тисячі паперів. Часу на науку не залишається. Через низькі зарплати важко знайти хороших викладачів. Хто піде працювати в університет на 3 тисячі гривень або в коледж – на півтори? У викладачів більше болить голова, як прогодувати сім'ю, ніж як підготувати студента. Тому сильні фахівці йдуть у бізнес, а в навчальних закладах лишаються слабші.

Щоб готувати студентів за новою спеціальністю, в Німеччині подають заявку в індустріальну торгову палату. І цього досить. У нас же потрібно ввести спеціальність у класифікатор знань, а професію докладно описати. Це – величезна робота. Наша торгова палата нічого не вирішує.

Скільки нам треба вищих навчальних закладів?

– Зараз їх 849. Китай говорить про необхідність мати три тисячі вишів. Беремо їхніх півтора мільярда населення, ділимо на три тисячі. А 45 мільйонів (населення України. – "Країна") ділимо на цей відсоток. Отримуємо 90.

Треба ще зрозуміти, що таке – вищий навчальний заклад. На Заході у великому місті зазвичай є один чи два державні університети. Факультети – найрізноманітніші: медичний, АТ, будівельний. Ректор – не вчений, а господарник. А за науку відповідають директори факультетів.

До якої моделі схиляєтеся?

– Мені подобається дуальна форма навчання. Освіту розглядаємо як виробництво, а абітурієнтів – як матеріал. З бізнесом складаємо навчальні плани. Фірми-спонсори будують класи, дають нове обладнання. Компанії вже на першому-другому курсах знайомляться зі здібними студентами, починають інвестувати в конкретних із них. Тобто вступаючи до вузу, молода людина отримує перше місце роботи.

У Стенфордського університету в США річний обіг становить близько 4 мільярдів доларів. З них державні кошти – десь мільярд. Решту дають спонсори й ­інвестори. Вкладають не тільки в інфраструктуру, а й в науку. Розробка стає спільною власністю замовника й університету. І завтра за нею починають вчити студентів.

Силіконову долину будували навколо університетів. Вони притягли бізнес, який відкрив інкубатори із запуску стартапів. Там же відкрили юридичні й венчурні компанії, які готові платити за ідеї. На Заході професори стають мільйонерами не завдяки зарплатам, а через участь у стартапах. Викладач повинен так навчити студента, щоб той допоміг йому заробити гроші.

Це – у перспективі. А як підвищити рівень викладання вже зараз?

– В ідеалі, фірми повинні працювати просто в університетах. Так було в "Силіконовій долині" при Харківському політехнічному інституті. Хочу повторити цей досвід. Якщо це не айтішники, а біологи або філологи, тоді потрібні гранти. Вже немає окремої української науки – є наука інтернаціональна. Якщо отримуєте грант на розробку чогось, то частину роблять американці, щось – німці, решту – поляки й українці. На жаль, поки що ми не вміємо працювати ні з фондами, ні з грантами.

Інтернет сприяє підвищенню якості освіти?

– Епоха інтернету – це звучить красиво. Але на практиці wi-fi покриття у вузах і гуртожитках – це скоріше побажання, ніж реальність. Повна інтернетизація все ще на порядку денному. Як і комп'ютеризація. Щоб усі співробітники користувалися комп'ютерами і у всіх була електронна пошта, треба ввести електронний документообіг. Кажу на вченій раді: "Давайте замінимо паперове море". Запитують, чи є наказ міністра. І мають рацію. Така величезна система не може працювати без процедур. Інакше нею не можна буде керувати.

Міністерство освіти треба?

– Таке Міністерство є скрізь. Наше університетське середовище не готове жити без нього. Звикли: є розпорядження – виконуємо. Немає: що ж будемо робити? Бо треба приймати рішення і брати на себе відповідальність. А якщо експеримент закінчиться погано?

Хочу залучити іноземних ­професорів-управлінців. Посадити їх біля себе, біля деканів, проректорів – і разом переробляти вуз. Можна піти далі й організувати філіали іноземних вищих навчальних закладів. Знаю про один із таких проектів. Якийсь американський університет готує програму. Вартість навчання – приблизно 6,5 тисячі доларів на рік. Це добре для тих, хто посилає дітей за кордон. Тут вчитися за іноземною програмою буде дешевше.

Бюджетні місця потрібні?

– Країна ще бідна для того, щоб повністю від них відмовитися. Для нас найбільш підходяща – ваучерна кредитна система. Така є в багатьох країнах. Випускник школи отримує ваучер – залежно від заробленої на ЗНО оцінки. Обирає університет, де хоче вчитися. Знає, що після закінчення вишу протягом п'яти років повинен буде повернути ці гроші. Якщо отримав маленький бал і йде в дорогий вуз – різницю доплачуватиме сам.

Моїй доньці – 35 років, і тільки зараз вона закінчила магістратуру в Німеччині. У Штутгарді бачив 25–27 річних хлопців, які навчалися в коледжі. Бо у 17 складно зрозуміти, чого насправді хочеш. А доки не розумієш, відклади ваучер – заплатиш, коли будеш готовий. Захочеш чогось більшого, ніж коледж і бакалаврат – плати, інвестуй у себе. Або знайди фірму, яка вкладе в тебе.

Що змінили б у першу чергу, якби були міністром?

– Багато що впирається в людський фактор. Авторські права мають бути захищені. Тоді бізнес потягнеться до вишів. А ще є бізнес-етика. В американській Силіконовій долині приходить інвестор в інкубатор: "Що у вас є?" Йому пропонують стартапи. "О, мені це подобається. Скільки коштує?" Б'ють по руках. Той, хто винайшов, знає: ні інвестор, ні юридична компанія його не обдурять. І нам потрібно йти до таких стосунків. Також люди мають знати: у разі чого, суд усе вирішить за законом.

Зараз ви читаєте новину «"Викладач повинен так навчити студента, щоб той допоміг йому заробити гроші"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути