Чотири відсотки людей геніальні з народження
Як поводитися з немовлям?
– Дитина має жити у природніх умовах. Тоді з перших днів швидко розвиватиметься. До 6 місяців малюки не пересуваються, за оточуючим спостерігають із одного місця. Єдине джерело знань – зір і слух. У цьому віці засвоюють за хвилину стільки ж, як дорослий за 2 години. Батьки ж купують на бильця дитячого ліжка м'який захист, щоб дитина не вдарилася. Через це вона отримує значно менше інформації. Мами намагаються говорити при малюках пошепки – щоб не злякати. Насправді їм потрібно чути голоси близьких. Ніколи далі діти не будуть такі уважні, як у цьому віці.
Їм треба давати якомога більше слухати і бачити. Варто співати колискові, читати книжки. Вони слухатимуть інтонацію, мелодику голосу, структуру речення.
Музику варто вмикати?
– Необхідно. Обирайте ту, яка подобається вам, бажано класику.
В якому віці дитина розвивається найдинамічніше?
– До 6–7 років. Далі залежить від того, що діти встигли надбати за ці роки. Всі проблеми людини закладаються у віці до 6–8 років. Мислення і спосіб прийняття рішень формуються до 2 років, коли діти намагаються все дослідити. Вони рухаються, все перевіряють – чи рветься папір, чи розливається вода. Треба забрати від малюка цінні й небезпечні речі – решту нехай досліджує. Для дитини немає нічого шкідливішого, ніж наказати сидіти спокійно. Цим батьки хоронять у ній потенціал пізнання. Він закладається до 2 років.
Що варто забороняти?
– Заборони мають бути у трьох випадках: коли це загрожує здоров'ю, стосується поваги дитини до себе і є наступом на повагу до інших.
У дитсадку забираю цукерки, які дали батьки. Діти кажуть: "Мама дозволила", а я: "Тут є багато дітей, які теж хочуть, а їм не можна".
Що дитина повинна вміти у 2–3–4 роки?
– У 2 має бути допитливою, всім цікавитися, не сидіти на місці. У 3 – навчитися казати "ні", заперечувати. У 4 має добре спілкуватися. 5-річна може говорити кількома мовами. Саме спілкуватися, а не знати кількасот слів.
Як розвинути пам'ять?
– Дитина запам'ятовує з першого разу. Не треба кілька разів повторювати, як зветься той чи інший предмет. Батьки вчать дітей відтворювати звуки тварин, однак це не розвиває пам'ять. Замість цього краще повезти малюка на ферму. Там він емоційно переживе певну пригоду, засвоїть багато нового. Не розвиває пам'ять зубріння віршів.
Генієм стане мисляча людина, а не та, яка пам'ятає багато інформації. Можна досконало знати історію, всі дати подій, але не вміти робити висновків.
Які вміння розвивати, щоб дитина проявила геніальність?
– Недостатньо навчити читати й писати. Головне, щоб дитина вміла вчитися. Навички людини поділяються на дві категорії – марафонські та спринтерські. Перші формуються роками. Це – повага, вміння вчитися, впевненість. На здобуття спринтерських потрібно від тижня до року. Це вміння писати, читати, розв'язувати задачі, керувати автомобілем. Із перших місяців життя варто прищеплювати марафонські навички. Завдяки їм у майбутньому діти швидше вчитимуться. Щоб уміти вчитися, потрібно опанувати 40 навичок: починати і завершувати якийсь процес, не боятися запитувати, вміти шукати додаткову інформацію. У 5 років діти можуть почати щось робити, відволікатися, а потім продовжити.
Що впливає на вміння приймати рішення?
– Особистий досвід. Батьки мають створити дитині якомога більше ситуацій, щоб та робила вибір. Цього навчають до року. Жодні знання неважливі, якщо людина не вміє порівнювати й обирати. Наприклад, із раннього віку можна пропонувати на вибір їжу. Малюк учитиметься приймати рішення.
Важливо навчитись формулювати власну думку. Для цього дитина повинна мати кілька джерел інформації, вибирати з-поміж них і, зрештою, сформувати свою позицію.
Чи є діти-генії, які не вміють робити вибору?
– Знайома з 5-річним хлопчиком, який знав напам'ять енциклопедії, але не міг витерти руки рушником. На гачку висіли два, а він не міг вибрати. Те саме було з унітазами. За нього завжди обирали батьки.
Скільки часу треба приділяти дошкільнятам?
– Це найважливіший вік, у який людина розвивається динамічно. Працюючі батьки не можуть приділити дітям вдосталь часу. Але мають створити правильне середовище. Воно є своєрідним розсолом, а дитина – його продукт. Перший розсіл – сім'я, другий – дитсадок, третій – школа і так далі. Батьківство – теж професія. Варіть борщ і мийте посуд тоді, коли син чи донька сплять. Відповідайте на всі їхні запитання.
Як змусити дитину вчитися?
– Якщо не хоче – значить, не зацікавлена. Варто перевірити, як учителі викладають уроки, поговорити з дитиною. Якщо педагоги не зацікавлюють, можна поміняти школу.
Як спілкуватися з дитиною?
– По-перше, розмовляти треба на різні теми, а не обмежуватись фразою "Ти уроки зробив?" По-друге, син чи донька мають бути у середовищі інших дітей. Спілкування призводить до різних ситуацій, конфліктів, суперечок. Однак втручатися не варто, хіба якщо це загрожує здоров'ю. Діти повинні навчитися сперечатись, виходити з конфліктів.
Яке спілкування розвиває мислення?
– Через спілкування діти вчаться аналізувати свої дії, мислити, оцінювати ситуації. Сину й доньці щовечора ставлю три запитання: як минув день, що найбільше сподобалося або не сподобалося, що змінив би у дні. Якщо не хочуть відповідати, роблю це за них. Розказую про свій день.
Важливо вміти слухати. Я, наприклад, не люблю комп'ютерних ігор, а син обожнює. Коли він розповідав про них, я вникала у їхню суть.
Добре, коли сім'я має щоденні ритуали. Якийсь час ми щовечора родиною лягали на підлогу й дивилися фільм, який обирав хтось один. Це згуртовує. І піднімає самооцінку дитини – адже всі дивляться вибрану нею стрічку.
Яке оточення розвиває найбільше?
– Дитина має спілкуватися не лише з ровесниками. Важливо, щоб дітей було багато, різного віку, з різними характерами та поведінкою. Зараз модно навчати в маленьких групах дитсадків і шкіл. Нещодавно читала про відомий у Києві садочок. Батьки раді, що для різного віку передбачені різні приміщення. Може, відправимо 3-річних на іншу планету, щоб не бачили, як живуть 4-річні?
У малій групі неможливо відтворити багато життєвих ситуацій. Діти виходять у життя, не відпрацювавши базові ситуації. Чого навчать одне одного 20 однорічних? Хіба плакати. Якщо в групі діти різного віку, молодші спостерігають за старшими. Вживаються в стосунки, яких раніше не мали.
Як найраніше виявити у малюка схильності?
– Що правильніше з дітьми поводитись, то більше вони проявлятимуть здібності. Але батьки не мають жертвувати всім, аби дбати про дитину щомиті. Син чи донька – не центр Всесвіту. Це він має вписуватись у життя батьків, а не вони – у його. Мати з батьком повинні дбати і про себе. Якщо почуватимуться щасливими, то й діти будуть щасливі. Інколи дитині треба сказати: "Не заважай, я хочу відпочити". Потрібно виставляти певні рамки. Втомлена мама не має сил відповідати на сотні запитань. Якщо зірветься, то гірше буде всім.
Діти з неблагополучних родин можуть реалізувати свою геніальність?
– Усе залежить від обставин. Якщо дитиною ніхто не займався, але й не обмежував, то вона змалечку має свободу вибору. У майбутньому стане творчою людиною.
Як на розвиток впливає темперамент?
– Спритні та енергійні швидше вчаться, мислять. У майбутньому будуть кращими керівниками. Щоб управляти, потрібно бути актуальним у цю мить, помічати зміни та вчасно реагувати на них. Однак стати генієм може й повільна людина. Швидше мислити не означає бути обдарованішим. Є історія про Альберта Ейнштейна. Малим приніс матері записку від учителів. Вона прочитала, заплакала. Потім переказала Альберту: "Ваш хлопчик такий обдарований, що ми не відповідаємо його рівню. Рекомендуємо навчати вдома". Дорослим Ейнштейн знайшов цю записку. А там: "Ваш син такий тупий, що не можемо навчати його. Заберіть хлопця додому".
Високий інтелект викликає побічні ефекти?
– Залежить від особливостей світосприйняття людини. Наскільки воно йде в розріз з іншими. Мінусом може бути те, що дитина швидко долатиме етапи розвитку. Вікові кризи наставатимуть раніше, ніж у однолітків. Радянська поетеса Ніка Турбіна у 4 роки писала дорослі вірші, у 7 – збирала зали, вийшла її збірка. Фактично у цьому віці перестала бути дитиною, її не цікавило життя однолітків. Інтерес публіки згас – у Турбіної сталася криза, у 27 років скоїла самогубство.
Генії не щасливі?
– Лише 4 відсотки дітей – генії. У них природа вклала вдесятеро більше, ніж в інших. Якщо батьки помітили в дитині обдарованість, то варто докласти всіх зусиль для її реалізації. Це може зробити людину щасливою.
У якому віці проявляється геніальність?
– Усе індивідуально. Лише в одній із тисяч 2-річних дітей можна помітити особливість. У нашому садку дівчинка годинами сиділа біля механізмів, її цікавили різні конструкції. Стало зрозуміло, що стане інженером. Однак у більшості дітей схильності можна виявити у 9–11 років. Тільки ж варто почати їх розвивати.
Яку роль у розвитку дитини грають емоції?
– Вони впливають на праву півкулю мозку людини до 4 років. Далі дитина використовує цей досвід. Якщо вдома все правильне, спокійне та прилизане, то малюк не знає нічого іншого. У дорослому житті зіштовхнеться з негативом – і розгубиться. До 4 років дитині варто дати можливість мати різні емоції. Не страшно, якщо батьки при ній сваряться. Важливо потім показати модель виходу з кризової ситуації. Погано, якщо батьки постійно у стресі. Такий стан буде і в дітей.
310 назв живих істот та 207 столиць знає 7-річний Лев Бондаренко з Харкова. Торік потрапив до Книги рекордів України. "Займатися сином почала, щойно завагітніла. Читала багато книжок із виховання, – розповідає мати хлопчика 31-річна Ольга Зв'янцева. – Лев не говорив до
2 років. Почав розмовляти реченнями, у 2 роки і 7 місяців навчився читати. Прочитав понад 200 енциклопедій. Захоплюється рибами, комахами. Нещодавно зацікавився хімією. Мріє змайструвати робота. Торік пішов у приватну школу. Нудьгує. Проситимемо, щоб дозволили закінчити екстерном"
"Найкращі вчителі – батьки. Мають передати два вічні предмети – крила і коріння"
"Маєте вчити з появою інтересу. За цією методикою у 4 роки діти знають історію мистецтва, впізнають картини і стиль художників, розбираються у музиці, знають історію країни. Треба розповідати це у формі дитячої пісеньки, смішного віршика"
"Варто збалансовувати фізичний та інтелектуальний розвиток. Для фізичного немає нічого кращого за кінний спорт і плавання"
Сесіль ЛУПАН, французький психолог, автор книжки "Повір у своє дитя"
Різносторонньо дитину розвивають проекти, в яких об'єднані кілька предметів – від української мови до математики й музики. У п'ятому класі провели літературний конкурс "Волохатий олівець". Учні щотижня читали новинки сучасної дитячої літератури, писали рецензії. Наприкінці року визначили переможців, нагородили. В межах проекту були вправи і з математики. Обробляючи дані анкет, діти виводили середнє арифметичне. Малювали під час виготовлення призів. Граматичні вправи робили на основі рецензії якогось учня. Завданням було НАВЧИТИ КРИТИЧНО СТАВИТИСЯ ДО ІНФОРМАЦІЇ. Це важливіше, ніж запам'ятати правило.
У нас немає оцінок. Вони створюють неправильну мотивацію, заради них діти часто мухлюють.
Обдарованих важливо навчити концентруватися на досягненнях. Щодня по кілька годин працювати над улюбленою справою. Бачила багато яскравих дебютантів у літературі, які потім зникали. Лишалися ті, які наполегливо трудились.
Олеся МАМЧИЧ, 35 років, поетеса, засновниця приватної домашньої школи "Беркошко"
Донька завжди вчилась сама. У 5 років попросила батька показати літери. Чоловік показав, пояснив. Через півгодини Оля підійшла з букварем: "Перевіряй на будь-якій сторінці".
Після 8 років перевела доньку в паралельний клас. Бо в попередньому була найкращою, від учителів чула тільки похвалу, НЕ МАЛА АТМОСФЕРИ ЗМАГАННЯ. Сильні однокласники були, коли поступила в ліцей при Ніжинському педуніверситеті. Від учителів був один докір – не піднімала руки на уроках, хоча знала.
Для розвитку обдарованої дитини треба створити середовище таких самих.
Надія БРОВАРЕЦЬ, 59 років, мати наймолодшого доктора наук в Україні Ольги Броварець. Ступінь доктора фізико-математичних наук здобула у 29 років
Коментарі