пʼятниця, 19 жовтня 2018 05:00

"Приходилося пляшки здавати, щоб купити буханку хліба"

Автор: АННА БАЛАКИР
  Анатолій Шаповалов стоїть у майстерні біля своєї роботи. На світових аукціонах ціни на його картини починаються від 75 тисяч гривень
Анатолій Шаповалов стоїть у майстерні біля своєї роботи. На світових аукціонах ціни на його картини починаються від 75 тисяч гривень

— Художник — така сама робота, як будь-яка. Через силу. А не чекаєш, коли натхнення прийде. Живу в селі. Тому город не отміняється. Ось покосить треба, — каже художник 69-річний Анатолій ­Шаповалов із села Аджамка біля Кропивницького. Його картини продаються на найбільших світових аукціонах — американському "Сотбіс" та англійському "Крістіс".

Анатолій Гаврилович заходить на подвір'я батьківської хати-мазанки в центрі села. Напроти — нова майстерня на дві світлі кімнати. На стінах висять картини — пейзажі, натюрморти, балерини. На столі в кутку стоять засохлі паски.

— Рік стоять. Малював пасхальний натюрморт, — пояснює Шаповалов. — Ідей стільки, що не встигаю справлятися. Усі ці пейзажі — околиці, село. Гарбузи — он на городі виросли, — показує натюрморт з городиною.

Анатолій Гаврилович сідає на диван, на коліна кладе каталоги західних аукціонів зі своїми роботами.

— Стартова ціна на мої картини тут 2–3 тисячі фунтів (75–112 тис. грн. — ГПУ). Є і по 5 тисяч (190 тис. грн. — ГПУ), — відкриває каталог "Крістіс". — За скільки їх продають — не знаю. Мені з того дістається якась частина.

Перебирає високу стопку карток з репродукціями свого живопису.

— Я би мільярдером був, якби американці платили за це все як належить. А ця робота "Рускій мальчік" висить у Конгресі США.

Через кілька дворів стоїть хата, де живе Анатолій Гаврилович з дружиною Тетяною Василівною. Вона на кухні ставить на плиту чайник. Господар сідає за стіл.

– 70 років приближається. Мєчта у мене — на ювілей зробити виставку в Будинку художників у Києві. Тому зараз малюю сільські пейзажі, натюрморти. Це для душі. Для заробітку — балерини. Вони у Лондоні добре продаються. Хоча замовлень зараз не дуже. Що 1990-ті, що зараз — ніде нічого, — продовжує чоловік. Має засмагле обличчя. Очі ніби постійно усміхаються — з їхніх кутиків розходяться зморшки.

Ви почали продавати роботи за кордон у 1990-х.

— Вони хитро брали їх тут за безцінь. А там збували за добрі гроші. Потім про мене дізналися в Англії. У 2000-х мав виставки у Китаї, Росії, Америці. Змогли купити цю хату, зробити ремонт. А зараз на мінімалку живемо. Матеріали дорогі. Метр полотна — 800 гривень. Тюбик краски — 200.

Після інституту вам довелося малювати портрети вождів.

— Після інституту в Києві приїхав сюди. Роботи ніякої. А портрет Леніна продавали у кожному магазині.

— У нас жнива були два рази в рік — на октябрські і на перше мая, — додає дружина біля плити. — Бо всі мусили на демонстраціях нести плакати з портретами. На обладу вішали велике панно.

Як вижили у 1990-х?

— Страшне. Приходилося навіть пляшки здавати, щоб купити буханку хліба. Тоді у мене виявили туберкульоз хребта. Лежав на дошках, не встаючи 10 місяців. Згодом почав малювати медсестер, дітей. Завісив усю палату. До неї як у музей ходили. Після таких болячок зразу смисл жизні знаходиш. Бажання працювати — ­величезне.

Потім трапився мені американець — вихідець з Києва. Сам архітектор. Сообразив, що тут же нема нічого. Можна брати дешево, а там перепродувати. Платив доларів 20 за роботу. Просив малювати балерин, бо пейзажі і натюрморти усі роблять. Років 5–6 я працював на нього. По 7–8 балерин замовляв, ой, — махає стомлено рукою. — Коштували до 100 доларів.

Як ви потрапили на найкрупніші світові аукціони "Сотбіс" і "Крістіс"?

— Про мене дізнався один росіянин з Лондона. Приїхав сюди. Сказав, що платитиме втричі дорожче, ніж в Америці. Ці роботи потім віддавав на аукціони.

— І як почалося з того часу, — говорить Тетяна Василівна. — Кого тут тільки не було — з Америки приїжджали, з Італії, Польщі, Китаю, Німеччини. А люди ж у селі не понімають. Корови немає, свиней нема, чоловік нічим не займається, а якось живуть. Потім ми купили цю хату. "Толя собі хату намалював", — шепталися.

— Підписав з англійцями контракт, повіддавав за нього долги, Таня продала ще свій будинок. І так "намалював" хату.

На своїх виставках у Лондоні комфортно почувалися?

— Там багато російськомовних. Галеристка, яка робила виставку, емігрантка з Росії. До Лондона поїхав із сином Денисом. Власниця галереї водила нас на "Крістіс". Усі ходять там у бабочках. Їх ціна не інтересує. Головне, щоб сподобалося. Повела нас у ресторан, заплатила 100 фунтів за бутилку сухого вина і салатік на двох — сіли, поклювали. Хіба б я заплатив стільки? Це наша пенсія на двох.

Жили у галеристки. Якось Денис наварив борщу, картошки селянської з духовки. Вона прийшла пізно додому. Чуємо — з холодильника хлєбає борщ, — сміється Анатолій Гаврилович. — Потім усіх, хто приходив до неї, угощала ним.

Чому аж у 60 років у рідному Кропивницькому ви організували першу виставку?

— Якби не інтернет, то ніхто би й не знав, що у селі є такий художник.

Колеги ж знають.

— Завість! Особливо, як узнають, що щось десь продалось. "Продався западу!" — кажуть. Перед моїм 60-річчям пішли з сином у музей в Кропивницькому. Тоді там проходила виставка мого брата Сергія. Поцікавилися, чи можна й мені до ювілею зробити виставку. "А хто ви такий? У вас є якісь роботи?" — запитали.

З молодими художниками спілкуєтеся?

— Ой, вони такі інертні. То бізнеси, то папа заправку тримає. Малює, поки не вступить у Спілку, і закидає. Ото ми, старики, ще трошки виставляємося. Став воду на чай ще раз, бо щось ми забалакалися, — Анатолій Гаврилович говорить до дружини.

— Я нічого вдома не пришиваю — пугвицю чи замок. Все Толя. Мастєровитий. Любить з деревом працювати. А я — по пиріжках, — Тетяна Василівна ставить на стіл тарілку зі смаженими пиріжками з яблуками, сливами і грушами.

— Я — сладкоєжка, — мружиться в усмішці Анатолій Гаврилович.

"У групі нас було п'ятеро, на нас — три професори"

Анатолій Шаповалов народився в родині вчительки молодших класів та секретаря сільської ради. Закінчив Київський художній інститут.

— Тоді це був закритий вуз, — говорить. — Вчилися діти художників або великих шишок. Але я знайшов лазєйку. Туди можна було вступити на педагогічний факультет — набирали аж 20 осіб. З нього на третьому курсі мене запросив до себе на живопис Пузирьков (Віктор Пузирьков, відомий радянський художник. — ГПУ). У групі нас було п'ятеро. Вчився з ­Толіком Криволапом (один із найдорожчих сучасних українських художників. — ГПУ). На нас — три професори. Няньчилися з нами, як з дітьми.

На шість років старший брат Сергій — теж художник. Дружина Тетяна — інженер-конструктор сільськогосподарських машин. Мають сина Дениса та двоє внуків.

— Денис раніше працював головним інженером. Зараз — на різних заробітках. Час такий. Знає мови, возить мене кругом, — говорить Шаповалов. — Шкода, не став художником. Були 1990-ті. Куди там вчитися, як не було копійки в хаті. А народився зі здібностями до цього. Тепер каже: "Папа, погано, що ти мене не заставив".

Зараз ви читаєте новину «"Приходилося пляшки здавати, щоб купити буханку хліба"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути