Одеські екологи, місцевий бізнес і туристи ратують за якнайшвидше винесення Одеського порту за межі міста, оскільки екологічно брудне підприємство гальмує розвиток Одеси, як найбільшого туристичного хаба Чорномор'я, - вважає еколог Іван Русєв. За його словами, одесити піднімали питання винесення порту з міста ще в радянські часи, але тоді комуністична влада заборонила це робити, абсолютно не зважаючи на думку городян.
"У всьому світі туризм - перша галузь за доходами. Будь-яка держава робить все, щоб туризм розвивався. Портова промисловість не дає таких доходів. Якщо Одеса отримає ту ділянку, де сьогодні працює порт, то на тому місці будуть відпочивати десятки тисяч туристів, які залишать в Одесі багато грошей в різних напрямках туризму. Це мультиплікаційний ефект. Якщо порівняти сьогоднішній порт і майбутню рекреаційну зону на його місці - це дуже великий контраст", - пояснив Русев.
За словами еколога, 160 гектарів землі, які використовує порт, а також 10 км. набережної в разі освоєння їх туристичним бізнесом, зможуть залучити додатково до Одеси до 50 тисяч туристів щодня. Поки ж туристичний сегмент в Одесі розвивається повільно. За даними директора Департаменту культури і туризму Одеської міськради Тетяни Маркової, в цьому році Одеса вже зустріла 3-мільйонного туриста. Такий самий турпотік генерує Белфаст з 200-тисячним населенням. Один лише музей "Титанік" в 2018 році відвідали майже 1 млн. туристів.
"Одеса - це місто, яке приваблює різних туристів. Сюди їде молодь і вони можуть тут залишити не більше, ніж 500 грн. за добу на житло і харчування. Але є і вже розвинений "лакшері" сегмент. Такі туристи залишають в місті по 150 і більше доларів на добу", - розповіла Маркова.
На думку екологів, розвитку туризму в Одесі заважає екологічна "пухлина" у вигляді брудної портової перевалки, яка розташована в самому центрі міста. Не дивлячись на те, що в межах населених пунктів не дозволяється відкрито перевантажувати сипучі вантажі, такі обробляються в безпосередній близькості від пляжів і житлових кварталів. Раніше ЗМІ представили рейтинг міст України за Комплексним індексом забруднення атмосфери (КІЗА), згідно з яким Одеса опинилася на другому місці після Горлівки (Донецька область). Зокрема, рівень вмісту заліза в повітрі в міському парку Шевченка в 6 разів перевищує норму.
На думку Івана Русева, переїзд порту за межі міста - неминуча перспектива для Одеси. Однак, спершу доведеться акумулювати сили громадськості, оскільки порт буде всіма силами протистояти планам городян.
"Винесення порту за межі Одеси - дуже хороша перспектива для міста. Я вірю в те, що рано чи пізно це станеться. Але порт - дуже потужна організація, яка лобіює свої інтереси. А місцева громада поки не настільки сильна, щоб відстоювати свої інтереси - своє майбутнє", - сказав Русев.
За словами екологів, більшість приморських міст вже винесли свої порти за межі міста або знаходяться в процесі винесення. Міжнародний досвід довів, що така перебудова принесла містам значно більше вигоди, ніж діяльність порту. Екологи наводять як приклад Барселону. Винесення порту "Port Vell" з міста і реновація колишніх портових територій призвела до того, що місто щороку відвідує понад 18 млн. туристів.
Коментарі