— На контрабанді в Україні можна заробляти по кілька мільярдів гривень на рік. Тютюн і алкоголь викрадають зі складів або списують на заводах — ніби вони перележали свій термін придатності, — каже 63-річний Василь Коряк, майор міліції у відставці. Розповідає про схеми вивозу контрабанди з України до європейських країн.
Цигарки везуть із Прилук і Черкас — там є тютюнові фабрики, — продовжує. — Митники, може б, і не пропускали фури, але мають накази зверху. Знайомий митник із Закарпаття розказував, що керівництво за проїзд однієї фури вимагає брати 500 доларів. І неважливо — ліцензійний товар чи контрабанда. Хочеш проїхати — плати. Інакше будуть проблеми: триматимуть у черзі кілька діб, присікуватимуться до дрібниць — чого аптечка напівпорожня, ремінь безпеки перетертий. Ціна не фіксована, може зростати — залежно від товару, обсягу та законності.
Скільки контрабандисти заробляють з однієї вантажівки?
— Цигарками фуру завантажують на 50 тисяч доларів. У Польщі, Італії перепродують дорожче — там наш тютюн вважають якісним. З машини заробляють до півмільйона доларів. Частина відходить керівникам митниці.
Є домовленості з митниками європейських країн?
— Звісно. За законом, вони мали б зупиняти такі фури і знищувати весь товар. Після такого — був би політичний скандал. Ті ж поляки слали б ноти протесту: чому ви нам це завозите? Та жодного такого демаршу не було. Всі у ділі.
Що нелегально завозять в Україну?
— Китайське барахло йде транзитом через Німеччину, Польщу, Румунію.
Російську зброю для сепаратистів переправляють не тільки через неконтрольовані кордони на Донбасі, а й через Чернігів і Суми. Її масово проносять ходаки. Взяв у мішок 20 автоматів — і побрів, оминаючи митницю.
З нашої сторони автомати йдуть у Європу. Не засвічені продають за тисячу доларів. Використані з зони АТО збувають по 100 доларів. Такі здебільшого розходяться всередині країни. Серйозні покупці використану зброю не беруть, бо її легко вирахувати.
Як боротися з цим?
— Потрібно зробити ставку на вітчизняного виробника і перекрити в Україну доступ дешевого та неякісного товару. На ділянках, де контрабанда стала на потік, перекрити кордон і взагалі нікого не впускати. Зняти керівників митної служби. На їхнє місце брати тих, хто працює у структурі, але їздить "Жигулями".
Коментарі