Залізничний вокзал – часто найперше, що бачать гості міста чи його жителі, що повертаються додому. В Україні багато станцій були збудовані понад 100 років тому. Тому не один вокзал можна назвати архітектурною памʼяткою, хоч деяким з них і завдала нищівних ударів російська армія.
Gazeta.ua розповідає про найатмосферніші залізничні станції України.
Одеса
Залізничний вокзал в Одесі побудований 1884 року. Спроєктував станцію архітектор у неокласичному стилі. Під час Другої світової війни будівля була зруйнована, але потім її відновили. Сучасна будівля вже створена 1952-го. Розташований на Привокзальній площі між Куликовим Полем і Привозом.
Львів
Львівський вокзал – один з найвідоміших і найвідвідуваніших. Станцію відкрили першою на території сучасної України 1861 року. Під час Другої світової війни вокзал сильно постраждав. У післявоєнні роки тут відбулася перебудова. Остання реставрація вокзалу датується 2001-м.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Від голови Пентагону до Макрона із Шольцом: світові зірки й політики пересіли на Укрзалізницю
Київ
У Києві залізнична станція відкрилася 1870 року. За часи роботи станцію сім разів перебудовували. Востаннє 2001-го. Тоді до Центрального вокзалу прибудували Південний. Їх об'єднали пішохідним переходом.
Станція об'єднує три вокзали: Центральний, Південний і Приміський.
Чернівці
Вокзал столиці Буковини становив конкуренцію Львівській станції. Він зведений 1866 року. Місто Чернівці було одним зі стратегічних міст Австро-Угорської імперії, столицею Герцогства Буковина. У зв'язку із цим збудували нову станцію у стилі модерн. Почав діяти 1909-го.
Відбудовували вокзал також після Першої світової війни. А востаннє реставрація станції відбулася 1999 року.
Харків
Наприкінці ХІХ ст. вокзал Харкова був одним з найбільших у Російській імперії. Першу будівлю станції відкрили ще 1869 року. Вона неодноразово була зруйнована. Теперішнє приміщення звели 1952-го.
Сьогодні будівлі вокзалу займають площу 32 600 кв. м – це без платформ і тунелів.
Чернігів
Будівля вокзалу Чернігова має вигляд казкового замку. Місцеві переповідають, що споруду вокзалу звели за ескізами німецького військовополоненого Ганса. Перша споруда датується 1893 роком. Після цього була відбудова 1950-го.
1999 року станцію реконструювали востаннє. Тоді вокзал також набув статусу пам'ятки архітектури.
Кривий Ріг
Головна залізнична станція Кривого Рогу має архітектурний ансамбль, схожий на будинок з пряників з казки про Гензеля та Гретель. Навколо вокзалу облаштували сквер. Звели будівлю 1884 року. Станція електрифікована 1959-1960 роках.
Жмеринка
Залізнична станції Жмеринки поєднує український модерн і ренесанс. Архітектори, плануючи проєкт, намагалися зробити вокзал схожим на Мюнхенський. Жмеринська станція збудована 1865 року. Будівля має статус пам'ятки архітектури місцевого значення.
За понад 100 років вокзалу не вдалося зберегти свій первинний вигляд. Востаннє станцію реставрували 2013-го.
Маріуполь
Першу будівлю вокзалу в Маріуполі звели ще 1882 року. Під час Другої світової війни споруда згоріла. Відбудували її 1946-го. На початку 1970-х вокзал зазнав перебудови, а через чотири роки ввели в експлуатацію сучасну споруду. Востаннє будівлю ремонтували 2007 року. Тоді оновили фасад.
Стіни залу очікувань прикрасили маріупольські художники. Наприклад, вокзал прикрашала мозаїка, присвячена праці металургів.
У квітні 2022 року будівлю зруйнували російські військові. Та головну "родзинку" маріупольського вокзалу вони знищити не змогли. Станція розташована на узбережжі Азовського моря. Колії подекуди межують з пляжем. Головна атмосферна особливість вокзалу Маріуполя – краєвид на море.
Міністерство інфраструктури підтримало пропозицію Укрзалізниці підвищити на 70% тарифи на перевезення всіх груп вантажів. Завдяки цьому УЗ планує отримати додатково понад 11 млрд грн до кінця 2022 року.
Коментарі