Ексклюзиви
середа, 23 листопада 2011 06:45

Діти рік жили у лисячій норі

Автор: фото надане музеєм села Кордишівка Калинівського району Вінниччини
  У травні 1934 року жителі села Кордишівка Вінницького району зібралися на свято останнього дзвоника в місцевій чотирирічці. 1932–1933-го у селі від голоду померли 60 людей. На фото посередині в білій сорочці з краваткою — директор школи Омелян Юрчак. Друга ліворуч на передньому плані сидить тоді 6-річна Галина Ячиченко. Вона досі живе в цьому селі. — Не пам’ятаю, як у нас зерно забирали, — розповідає 83-річна Галина Ячиченко. — Але добре помню, що торбинку бараболі мама в комин заховала. Та знайшли, бо все знаходили. Не хватало продуктів, щоб заплатити податок, то вєщі брали. У нас такий гарний кожух зі скрині дістали, рядно, хустку тернову. — Вимирали сім’ями: Дідурі, Дрозди, Марченки. Чотири їздових мінялися кожен день, вивозили за кладовище до ями мертвих або напівживих. Вони лежали скрізь — на вулицях, у хатах, на левадах, — розповідає завідувач музею села Микола Гармидер, 58 років. — Вижило наше село завдяки сушні. Було багатенно садків раніше. І все сушили: груші, яблука, сливи.
У травні 1934 року жителі села Кордишівка Вінницького району зібралися на свято останнього дзвоника в місцевій чотирирічці. 1932–1933-го у селі від голоду померли 60 людей. На фото посередині в білій сорочці з краваткою — директор школи Омелян Юрчак. Друга ліворуч на передньому плані сидить тоді 6-річна Галина Ячиченко. Вона досі живе в цьому селі. — Не пам’ятаю, як у нас зерно забирали, — розповідає 83-річна Галина Ячиченко. — Але добре помню, що торбинку бараболі мама в комин заховала. Та знайшли, бо все знаходили. Не хватало продуктів, щоб заплатити податок, то вєщі брали. У нас такий гарний кожух зі скрині дістали, рядно, хустку тернову. — Вимирали сім’ями: Дідурі, Дрозди, Марченки. Чотири їздових мінялися кожен день, вивозили за кладовище до ями мертвих або напівживих. Вони лежали скрізь — на вулицях, у хатах, на левадах, — розповідає завідувач музею села Микола Гармидер, 58 років. — Вижило наше село завдяки сушні. Було багатенно садків раніше. І все сушили: груші, яблука, сливи.

— "У село заходиш, а там нічого не співає, не нявкає, не гавкає. Все в першу чергу в їжу пішло", — розказували люди. Коли уявляєш цю тишу, стає моторошно, — говорить 51-річна Лариса Семенко, завідувач відділу новітньої історії Вінницького краєзнавчого музею. З 2000-го їздила по Вінниччині, спілкувалася зі свідками Голодомору.

Що найбільше вразило у цих розповідях?

— Люди все життя пам'ятали ту голодовку. Жінка з Крижопільського району розказувала, коли їх розкуркулили, вона з меншою сестрою рік жила в лисячій норі. Коли їх підібрали, то дуже довго мили, відшкрябували. Відправили в дитячий будинок. Вона досі жива. Після голоду українці змінилися. Сусідка моєї свекрухи тримала на горищі кубинський мішок сухарів. Казала: "Отой страх голоду у мені постійно. Знаю, що сухарі є, і легше жити". Надмірна хлібосольність, коли столи ломляться, — це звідти. Ще культ хліба — кидати не можна, треба підняти і поцілувати. Подоляни переживали голоди 1920-го, 1923-го. Але тільки 1933 року з'явилося таке явище, як канібалізм. Вчені довели, що під час голоду мозок втрачає 20 грамів і людина стає психічно хворою.

Документів по голоду 1933-го дуже мало.

— Влада забороняла писати в книгах загсу причину смерті "помер від голоду". Але деякі писали. У селі Сосонка Вінницького району, у Погребищенському районі знаходять документи. Є такі записи в Дніпропетровській, Полтавській областях. А тоді всі факти замовчували. Німеччина та Італія хотіли допомогти селам, де живуть етнічні німці й італійці. То людей заставляли писати відмови: "Ми надамо допомогу дітям з Німеччини, Італії, а труднощі подолаємо самі".

 

800

людей померли 1932–1933 років у колишньому селі Завадівка Кам'янського району Черкащини, де жили понад 2 тис. осіб.

— Село Завадівка розташоване за 25 кілометрів від райцентру. Самотужки таку відстань голодні люди пройти не могли. А поблизу не було ні лісу, де можна було би знайти гриби чи ягоди, ні річки — де є риба, жаби, черепахи, гризуни, — пояснює директор історичного музею міста Кам'янки 43-річний Юрій Ляшко. — У райцентрі було легше — працювали цукрозавод, сірникова фабрика. Там видавали пайки. За рахунок міста виживали й недалекі села.

 

Зараз ви читаєте новину «Діти рік жили у лисячій норі». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути