Проект нового закону "Про прокуратуру", який 2 серпня Адміністрація президента направляє на розгляд Венеціанської комісії, передбачає, що в Україні буде ліквідовано 122 спецпрокуратури - військові, екологічні та транспортні, а також систему загального нагляду. Про це повідомив радник президента Андрій Портнов, який керує розробкою закону в Адміністрації президента.
Ті проекти закону про прокуратуру, які вже були у парламенті, і були прийняті в першому читанні, теж передбачали реформування загального нагляду, але, на відміну від цього проекту, вони не передбачали тотального руйнування системи прокуратури.
Я вважаю, що ліквідація всіх цих прокуратур послабить обороноздатність України і це не є нормально.
Загальний нагляд — це забезпечення однакового застосування законодавства по відношенню до всіх органів, посадових осіб і громадян. Це значить, що якщо якийсь банк, скажімо Національний банк, чи якась установа, наприклад Антимонопольний комітет, прийняли рішення, яке суперечить законодавству, то прокуратура має оскаржити це рішення через суд і добитися скасування цього рішення. Ефективність загального нагляду, взагалі, в нас не така як треба, а ми ще й хочемо його ліквідувати. Це насправді наробить тільки шкоди.
Що стосується транспортних прокуратур, то вони слідкують за законністю діяльності транспортних міліцій і інших підприємств, які діють у сфері транспорту. Більше того це дуже специфічна галузь і специфічна діяльність, в порівнянні зі звичайним розслідуванням вбивства чи крадіжки, навіть огляд місця подій зовсім інший. Органи, які повинні контролювати, не зможуть контролювати всі специфічні процеси, і тому ліквідація прокуратур посилить ще більше хаос у суспільстві, замість наведення в ньому порядку.
Колись уже знищували військові прокуратури. Почали процес знищення. І чого добилися? Сказали, хочуть скоротити чисельність людей. Це призвело до збільшення чисельності тих, які зв'язані з таємною інформацією. В кожній районній прокуратурі назначили особу, яка має відповідати за таку інформацію.
Змінювати загальний нагляд треба надзвичайно розумно, оскільки в нас ще дуже багато державної власності. Тому треба проводити інвентаризацію цієї власності, щоб ця власність стала прозорою. А так, на мій погляд, це підготовка до масового "дерибану" землі.
Усі кажуть, що повертаються 90-ті роки і ті, хто пропонує реформування "усього і вся" вони не бачать цього. Давайте подивимося на досвід Російської Федерації. Вона створила слідчий комітет при прокуратурі, але вони зберегли склад слідчих. А слідчого виховати — мало три роки, треба хоча б 5 років, щоб він попрацював, а то й 10. Ми зараз хочемо просто все знищити.
У нинішньому стані, в якому ми знаходимося, реформування органів прокуратури треба було починати з виділення слідчих підрозділів і створення національного бюро розслідування. Треба було починати з аналізу ефективності і подивитися, кому передати ті функції, які відпадуть від прокуратури і якими ніхто не буде займатися. Ці функції наразі нікому не передаються.
У Верховній Раді, в нинішньому її складі, не так багато людей, які хоч трохи розбираються в цих питання. Тому якщо цей законопроект загорнеться в такий красивий папірець, на якому напишуть, що цим зашкодять Пшонці чи ще комусь, то опозиція буде голосувати. Якщо на цьому папірці напишуть, що він має колір євроінтеграції, то за нього ще більше будуть голосувати, незважаючи на ті наслідки, які буде мати від цього суспільство.
Поки що всі проекти, які пропонуються від президента — проходять, бо в нього вистачає голосів. Тому, якщо цей закон внесуть від імені президента, то у законодавців вистачить сил його прийняти і зробити відповідну реформу.
Комментарии
15