— Суспільство надає співакам роль, на яку вони не здатні. Вважаємо, якщо людину показують по телевізору, то вона розумна. Насправді знаменитості годяться лише для фото, — медіа-експерт 53-річний Олексій Ковжун каже про перемогу співачки Марув у національному відборі пісенного конкурсу Євробачення-2019.
Марув — сценічне ім'я співачки 27-річної Ганни Корсун. Вона виступає в Росії. Навесні планувала знову їхати туди. 6 квітня — у Москву, 12-го — до Санкт-Петербурга.
— Люди цікавляться громадянською позицією зірок. А вони до цього не готові, виглядають колективними дебілами. Мають думати, що питатиме суспільство, формувати нормальну позицію. Зірки ж вважають: якщо їх показують по телевізору, то їх Бог у чоло поцілував.
Український і російський шоу-бізнес досі пов'язує одна пуповина. Там більше грошей, замовлень. Тож наші знаменитості, коли роблять заяви, одним оком дивляться на Москву. Не хочуть, щоб їх звідти погнали. Український виконавець стає залежним від культурної політики агресора. Починає говорити, що музика поза політикою, що у Криму був референдум, а братні народи пересварили політики.
Віце-прем'єр України В'ячеслав Кириленко каже, що національний відбір на Євробачення-2019 став частиною гібридної війни Росії проти України.
— Це не інформаційна атака у звичному сенсі, але і не збіг обставин. Гібридна війна іде на всіх фронтах. Головна мета — серця та свідомість людей. Усе, що відбувається у масовій культурі, в яку занурені голови більшості людей, може бути мішенню для ворога. Ситуація з Євробаченням показова. На поверхню вилізло те, що Україна має багато проблем в культурній сфері. Патріотична частина суспільства не згодна з пострадянським укладом, який панує у шоу-бізнесі.
Як участь Марув у Євробаченні може нашкодити Україні?
— Євробачення сприймають серйозно тільки в двох країнах — у нас та Росії. В інших державах розуміють, що це — ультратолерантний фестиваль для домогосподарок. Він не має стосунку до реального шоу-бізнесу.
На Заході сприйняття України не зміниться. Не такими критеріями там мислять. Але ми розглядаємо Євробачення як поле битви добра і зла. За цю історію прикро. Вона показала проблеми української масової культури.
Чому з шести учасників фіналу національного відбору троє сумнівні — Марув виступала в Росії, дует із Криму "Анна Марія" — доньки заступниці голови окупаційної Ради міністрів Криму, Юка — громадянка РФ?
— Це — наслідки пропаганди, мовляв, культура поза політикою. Якщо ти живеш у державі, яка перебуває у стані війни, не можеш лишатися байдужим.
Національна система відбору не є національною. Вона досі пронизана радянськими стереотипами та впевненістю, що можна просто співати по обидва боки барикад.
Потрібно змінювати правила відбору конкурсантів?
— Колись була популярна співачка Ані Лорак. Зараз про неї ніхто не пам'ятає, зникла з українського медіа-простору. Бо намагалася всидіти на двох стільцях.
Ми не можемо на законодавчому рівні заборонити співпрацю українських зірок з РФ. Але маємо створити умови, коли вони розумітимуть, що їхати в РФ — дорожче. Це питання до громадянського суспільства та зміни свідомості. Будь-який артист хоче, щоб його любили. Якщо українці не сприйматимуть тих, хто дозволяє собі гастролювати Росією, зірки не робитимуть цього. Достатньо просто не купувати квитків на їхні концерти у нас.
Марув заявила, що готова відмовитися від гастролей у Росії.
— Від скандалу виграли всі. Через розголос конкурс дивитимуться більше людей. Багато тих, кому байдуже Євробачення, переглянули відео з виступами конкурсантів в інтернеті. Сама Марув спекулюватиме на цьому. Тож заява про відмову від гастролей — черговий медіа-хід. Росіянам казатиме, що хотіла музикою об'єднувати народи. Проукраїнським глядачам розповідатиме, що Путін пропонував їй зірку з Кремля, але вона відмовилася заради України.
Чи варто Україні відмовитися від участі у конкурсі цьогоріч?
— Уже підписані контракти. Куплені квитки. Відмова від участі нічого не змінить. Євробачення — подія не того масштабу. Венеціанська бієнале (одна з провідних виставок сучасного мистецтва, яка проходить що два непарні роки у Венеції. — ГПУ) — це важливо, має серйозні культурні наслідки. Євробачення — метелик-одноденка.
Коментарі
1