![Три проблеми, які боляче вдарять по економіці України після втрати Криму](https://static.gazeta.ua/img/cache/preview/546/546942_w_300.jpg?v=0)
Самопроголошена влада Криму призначила на 16 березня референдум, за результатами якого має намір приєднати автономію до Російської Федерації. І хоча результати волевиявлення кримчан ще навіть теоретично не можуть бути відомі, вже оголошено про намір націоналізувати низку державних підприємств, причому за законами РФ. Gazeta.ua пропонує розібратися, з якими проблемами ризикує стикнутися Україна у разі втрати Криму.
Як продавати зерно
Чорноморський регіон має стратегічне значення для експорту українського збіжжя, тому кримська криза ставить під загрозу продаж Україною зерна за кордон, каже експерт з економічних питань Антон Січкар.
"Україна входить до шістки найбільших експортерів зерна у світі. На його продажі за кордон ми заробляємо колосальні гроші, які поповнюють золотовалютні резерви, дають змогу розвиватися аграрному сектору тощо. Звісно, зерно відвантажують не лише через кримські порти, але ж через Крим буде дестабілізована ситуація в усьому Чорноморському регіоні", - зазначив фахівець.
За його словами, у зриві експорту українського зерна Росія зацікавлена сильно.
"Згадайте намагання росіян втягнути нас у зерновий пул Росія-Казахстан. Це все робилося саме з метою вибити Україну зі світових зернових лідерів", - вважає Січкар.
Він наголосив, що через втрату кримських портів може виникнути логістична проблема на залізниці.
"Зерно до портів доставляють залізницею. Навіть у нинішньому стані це викликає значні проблеми, у тому числі зі старими вагонами, завантаженістю напрямків. Складно уявити, що буде, якщо всі товарняки із зерном направити на Одесу, Ізмаїл, Миколаїв", - вважає експерт.
Кому дістанеться газ з чорноморського шельфу
Іноземні компанії обіцяли вкласти $735 млн у буріння двох газових свердловин приблизно в 80 км від південно-західного узбережжя України. Проте нині майже неможливо спрогнозувати, чи будуть реалізовані ці плани, зазначає Січкар.
"Газ із чорноморського шельфу мав стати частиною надзвичайно важливого для України проекту - диверсифікації постачань блакитного палива. Ми би отримали потужний важіль впливу на Росію, яка не бажає продавати газ за ринковою ціною. Але що тепер робити компаніям ENI та Exxon, з ким укладати угоди, від кого отримувати ліцензії - від Києва чи від Сімферополя? Не виключаю найгірший сценарій - іноземні інвестори плюнуть на цю затію, бо для них важлива політична стабільність та зрозумілість правил, законів", - спрогнозував експерт.
Проблеми олігархів
Українському олігарху Дмитру Фірташу в Криму належать два підприємства-гіганти: "Кримський Титан" і "Кримський содовий завод". Бізнесмен Костянтин Жеваго володіє суднобудівним заводом "Залив", структурам позафракційного народного депутата Давида Жванії приписують зв'язок з найбільшим у Криму виробником цементу - компанією "Криміндустрія". До холдингу "ДТЕК" Ріната Ахметова входить "Крименерго".
"Влада Криму зараз обіцяє не чіпати приватну власність. Але чого варті їхні слова, можна дізнатися лише з часом. Переконаний, що олігархи їй не довіряють. Ніхто з них, перебуваючи у здоровому глузді, не захоче віддати свої підприємства росіянам за безцінь. Бо ж російські олігархи просто розчавлять наших", - наголосив Січкар.
Коментарі