пʼятниця, 15 січня 2010 15:48

"Я була в шоці, коли опинилася на сцені в самому спідньому"
7

Ретельно готуюся до важливих заходів, парадного виходу. Наряди підбираю і продумую не менше, як за тиждень, а зібратися можу за 15 хвилин.

Мій концертмейстер Едель Соломонівна, яка супроводжувала мене на зорі моєї кар"єри, померла позаторік у день мого народження. Останні роки вона жила у Франкфурті в Німеччині й завжди першою вітала мене по телефону. Того дня ввечері я подзвонила їй сама й дізналася про смерть. Як усе символічно в нашому житті.

Для мене стало потрясінням, коли в день 20-х роковин по смерті знаменитої прими Київської опери Єлизавети Чавдар на її могилі не було жодної квіточки! Думала, що людина такого масштабу - це надбання держави, а виявляється - ні.

??Останній спектакль?? у Київській опері я співала ??28 жовтня 1998?? року. Це була партія Джільди в "Ріголетто", в парі з тенором Михайлом Дідиком. Нещодавно він феноменально виконав партію Сергія в опері Шостаковича "Леді Макбет Мценського повіту" в Staatsoper (Державній опері. - "Країна") у Відні. Для мене прем"єра цієї вистави - найважливіша оперна подія минулого року. На неї приїхала вдова Шостаковича. Сказала, що давно не бачила вистави такого високого рівня. Спочатку мав диригувати росіянин Кирило Петренко. Але через проблеми з хребтом за два тижні до прем"єри запросили німця Інґо Метцмахера.

Вона рекламує то мінеральну воду, то фарбу для волосся. Не може розпоряджатися собою. Мені шкода таких колег

Дуже сумнівним "мегафурором" назвала би постановку "Травіати" з Ганною Нетребко у Зальцбурзі. Це лише розкрутка засобів масової інформації та музичної премії Deutschе grammophon. Спектакль не став подією для справжніх професіоналів-музикантів. Співачка Ганна Нетребко - типовий медіа-продукт. Рекламує то мінеральну воду, то фарбу для волосся. Вона не може розпоряджатися собою. Мені шкода таких колег.

Сьогоднішня опера - дуже вигідний бізнес. Стаючи медіа-продуктом, артисти - часто з прекрасними голосами - повинні коритися працедавцеві: змінювати вокальні стилі й роздягатися на сцені, робити пластичні операції, рекламувати й одягати, що скажуть. Ці люди собі й мистецтву вже не належать, бо в їхнє розкручування вкладені мільярди євро. Це страшно.

Ганна Нетребко, наприклад, виступає на сцені в негліже. Для мене це неприпустимо!

У січні цього року я співала в новому Копенгаґенському оперному театрі "Травіату". Мені принесли костюм на третю дію - бал у Флори. На мені була дуже красива шовкова білизна й чорне плаття на липучках, яке під час вистави Альфред зриває з моєї героїні Віолетти. Я була в шоці, коли опинилася посередині сцени в самому спідньому. Від сорому ладна була провалитися крізь землю! Про таку "фішку" спектаклю мене ніхто не попередив! Я впала на коліна і не вставала доки за сценарієм прийшов старий граф Жермон і накрив мене своїм пальтом. В останній дії була лише в довгій чоловічій сорочці й вовняних шкарпетках. Після вистави підходили данки-хористки - жаліли мене. Стосунків із керівництвом театру я не з"ясовувала. Просто поїхала і все. Більше в цьому театрі я не вийду на сцену.

Деякі співаки готові із себе зняти останнє! Знаю випадок, коли в Берлінську оперу взяли одну китаянку на роль ляльки Олімпії в постановці "Казок Гофмана" (опера Жака Оффенбаха. - "Країна"). У дівчини феноменальна вокальна техніка й вона ідеально підходила на цю роль. Режисер запропонував виступати їй топлес, вона категорично відмовилася. Контракт розірвали і на її місце взяли співачку з вельми посереднім голосом - зате вона виконувала всі забаганки режисера. Але це все мине. Люди вже не хочуть бачити непотрібну оголеність у театрі. Хочуть краси, таємниці, романтики, душевності.

Мрію про такий проект, як був у Монсеррат Кабальє з Фредді Мерк"юрі. Гурт "Океан Ельзи" і Святослав Вакарчук пропонували зробити сучасне аранжування відомих українських мелодій, але не склалося.

Я спілкувалася з такими співаками як Марсело Альварес, Рамон Варґас, Пласідо Домінґо, Хосе Каррерас. Це - справжні чоловіки! Із Пласідо Домінґо ми вперше зустрілися 2 листопада 1995 року, коли я співала в "Гамлеті" (опера Амбруаза Тома. - "Країна") партію Офелії у віденській Volksoper. Тоді я помітила, що публіка дивиться спочатку в бік якогось чоловіка в залі, а потім на сцену й усі аплодують тільки після його реакції на мій спів. Після спектаклю я зустріла Пласідо з дружиною: навіть не уявляла, що вони сиділи в залі. Він тоді сказав: "Вікторіє! Навіщо стільки високих нот? Треба жаліти себе". А потім запитав: "Зі мною співатимете "Травіату" в Меtropolitan Opera?" 1997-го з нами та з Карлосом Альваресом і Марчелло Джордані цю виставу в Нью-Йорку поставив Франко Дзеффіреллі.

Після спектаклю підходили хористки - жаліли мене. Більше в цьому театрі я не вийду на сцену

2001-го на німецькому музичному фестивалі планували наш концерт із Хосе Каррерасом. За тиждень повідомляють, що маестро все скасував через стан здоров"я. Грошей за перерваний контракт я не вимагала. Минуло два роки. Мені подзвонили: Каррерас влаштовує в день свого народження концерт у знаменитому Gasteig Philharmonic Hall у Мюнхені й запрошує мене взяти в ньому участь. Потім 2004-го в Пекіні ми давали низку новорічних концертів. Знаю, що Каррерас дуже хотів би приїхати в Україну. Хоча після  ракової хвороби він мало гастролює по світу.

У Домінґо і Каррерасі мені імпонує їхня скромність. Їм не треба нічого зайвого. Вони моляться лише про одне: щоб не пропав голос.

Ніхто не зможе замінити чи навіть наблизитися до професійного рівня Лучано Паваротті. Він довго йшов до слави і став оперним світилом напередодні півстолітнього вікового рубежу. Наприклад, Роландо Вільясон став популярним у 30 років, а в 35 майже всі про нього забули. Феноменальних голосів багато. Майже всі вони швидко спалахують і так само раптово затухають.

Дуже жалкую, що після спільної роботи з Лучано Паваротті в постановці "Балу-маскараду" Верді більше нічого не встигла з ним зробити. Хоча такі можливості були.

Мімі в опері "Богема" (опера Джакомо Пуччіні. - "Країна") я виконувала в 42 роки. І ніхто не сказав, що я стара для цієї ролі.

Є один диригент високого професіоналізму, з яким я дуже хотіла би попрацювати. Це 50-річний Крістіан Тілеманн. Але він займається суто німецьким репертуаром, зокрема, музикою Ріхарда Ваґнера. Сім років тому я співала в "Медеї" (опера Луїджі Керубіні. - "Країна") у Deutsche Oper, коли він там був головним диригентом. Маестро сказав: "Співаєте чудово цю партію!". І я була на сьомому небі від щастя. Знаю, що змогла б прекрасно заспівати партію Ельзи в "Лоенґріні" Ваґнера. Але конкретних  пропозицій від Тілеманна не було - я ще не показала себе на повну силу у важкій німецькій музиці.

Пласідо Домінґо сказав: "Вікторіє! Навіщо стільки високих нот? Треба жаліти себе"

Серед молодих жіночих сопрано є дуже хороша  співачка Діана Дамрау. Вона чудово виконує партію Цариці Ночі - Цербінетти (з опери Моцарта "Чарівна флейта". - "Країна"). Пробує себе й у не зовсім відповідній їй італійській опері. Але, думаю, їй краще було б залишатися в німецькому репертуарі.

Для оперних співаків важливо не помилитися у виборі правильного репертуару й темпераментності виконання. Деякі мої колеги, що виконували тільки моцартівский репертуар, перемикалися на романтичні партії і "згорали" як співаки. А все через невідповідність характерові виконавця, темпераменту й ролі.




Вікторія Лук"янець, оперна співачка, 43 роки

Італійський режисер Франко Дзеффіреллі назвав Вікторію Лук"янець однією з "трьох найбільших Травіат" - після Марії Каллас, якої нема 32 роки, та Терези Стратас, яка через вік не виступає. Мати співачки працювала журналісткою, батько - хімік. Вікторія закінчила Київське музичне училище ім. Глієра. У консерваторії навчалася в класі Єлизавети Чавдар. 1989-го дебютувала в Київській опері у виставі "Царева наречена" в партії Марфи. 15 років тому виїхала працювати за контрактом до Відня, де й живе із сім"єю. Виконала 60 оперних партій. Чоловік Юрій - професор Віденської консерваторії по класу вокалу. Донька Дарія, 21 рік, навчається на четвертому курсі філософського факультету тамтешнього університету. В Києві Вікторія Лук"янець має трикімнатну квартиру на Троєщині. Каже, що їздитиме в Україну, доки живі її батьки.



"Оскара виконувала Вікторія Лук"янець, чий вигляд і характер були ідеальні для ролі розумного пажа: маленька й темпераментна, але з прекрасним сопрано, який, напевно, було чути аж на Капрі".

Лучано Паваротті в книжці "Мій світ - моє життя", про "Бал-маскарад" Верді. Театр Сан-Карло, Неаполь, 1997



"Її ніжне та гнучке сопрано - часом ліричне, а часом драматичне - легко затьмарило оркестр і колег по сцені разом узятих. Її сум зачіпав без перетворення на "сльози та соплі". Фрау Лук"янець вражала публіку своїм акторством - точним балансуванням між недалекістю світської дами, сумнівами закоханої та вразливістю покинутої жінки, яка вмирає".

Suddeutsche Zeitung про "Травіату" Верді на фестивалі у Зальцбурзі, 1995




"Пророк" лише виграє від причетності двох суперзірок вищої драматичної гільдії. Це - Пласідо Домінґо та Агнес Бальца. І вони мали жорстку конкуренцію в особі юної Вікторії Лук"янець у ролі Берти".

Tages Anzeiger про постановку "Пророку" (опера Джакомо Меєрбера. - "Країна") у Віденській державній опері, 1998



"Цербінетта мусила співати найжахливішу частину з колоратурами. Голосова акробатика - неперевершена. Вікторія Лук"янець знаходить легкі, сріблясті тони й  кокетливо тримає всі нитки".

Westf?lische Rundschau про "Аріадну з Наксосу" (опера Ріхарда Штрауса. - "Країна") у Ессенському "Аальто-театрі", 2002



Найпомітніші прем"єри у провідних оперних театрах

 

Большой театр, Москва

У листопаді 2009-го прем"єра опери Альбана Берґа "Воццек". Режисер Дмитро Черняков використав оригінальну оркестровку Берґа - грали 90 людей. Щоб розмістити їх в оркестровій ямі, розрахованій на 60 музикантів, довелося замінити дерев"яні стільці на менш масивні.

 

 

Ла Скала, Мілан

Новий сезон у грудні 2009-го відкрили оперою "Кармен" Жоржа Бізе в постановці Емми Данте. Під час прем"єри біля театру зібралися пікетувальники з гаслами "За ціну одного квитка могли б платити три місяці за квартиру". Перед початком вистави глядачі  вшанували хвилиною мовчання тих, хто втратив чи ризикує втратити роботу. Італійський прем"єр Сільвіо Берлусконі замість "Кармен" пішов на фільм "2012". Наприкінці грудня виконавці другорядних партій опери та оркестранти вийшли під час вистави в повсякденному одязі - хотіли показати, що вони перепрацьовують під час гастролей. Публіка відреагувала криками "Ганьба!".

 

 

Берлінська національна опера

Прем"єра опери Джузеппе Верді "Сімон Бокканеґра" із Пласідо Домінґо у головній ролі. Відомий як тенор, він уперше за 50 років своєї кар"єри перейшов на баритон (Домінґо починав як баритон, але за наполяганням колег перейшов на тенор, чим поклав початок своїй блискучій кар"єрі одного з найкращих оперних співаків світу. - "Країна"). Партією Бокканеґри 69-річний Домінґо планував завершити свої виступи на сцені. Але виявилося, що його подальші виступи розписані щонайменше ще на п"ять років.

 

 

Staatsopera, Відень

До 140-річчя оперного театру на боковій стіні будівлі встановили екран площею 50 м кв. 25 травня на ньому транслювали оперу Моцарта "Дон Жуан" - виставу, якою цього ж дня 1869-го відкрився театр. Вистави тут транслюють на екрані у теплі місяці року.

 

 

Metropolitan Opera, Нью-Йорк

У листопаді поставили оперу Леоша Яначека "З мертвого будинку". Виставу за повістю Достоєвського вперше в США виконали чеською мовою. Двоє глядачів покинули залу посеред вистави, а наприкінці група людей замість оплесків тупотіла ногами. 

 

 



П"ять успішних у світі українських оперних співаків

 

Анатолій Кочерга, 62 роки, бас

У 1987-1990 роках співав у Віденській опері. 1994-го виступив у партії Бориса Годунова на Зальцбурзькому фестивалі. Через чотири роки виконав її в оперному театрі Мехіко, сидячи в інвалідному візку - грабіжник поранив співака в ногу.

 

Михайло Дідик, 46 років, тенор

1994-го став солістом Національної опери України. Дебютував у "Травіаті" з Євгенією Мірошниченко, яка називала Дідика своїм "стовідсотковим породженням". Співає в оперних театрах Європи та Америки.

 

Ольга Микитенко, 35 років, сопрано

Стала солісткою Національної опери, ще навчаючись у Київській музичній академії. 1997-го отримала гран-прі на конкурсі ім. Марії Каллас. Невдовзі нью-йоркська  Metropolitan Opera запропонувала їй виконати партію у "Медеї" Керубіні - одній із найулюбленіших опер Каллас. Але Микитенко відмовила - мовляв, не доросла до спадщини знаменитої співачки. Зараз як запрошена виконавиця співає в театрах Європи.

 

Зоряна Кушплер, 34 роки, мецо-сопрано

Злет кар"єри розпочався з перемоги на конкурсі Німецького радіо й телебачення в Мюнхені у 2000-му.  Зоряна тоді навчалася у Гамбурзькій музичній академії. Листок із умовами конкурсу знайшла випадково в бібліотеці. Він валявся на підлозі.

 

Мар"ян Талаба, 32 роки, тенор

2004-го отримав особливу нагороду журі на конкурсі Станіслава Монюшка в Польщі. Туди приїхав директор віденської Staatsopera Йоанн Голлендер. Талаба спілкувався з ним без перекладача, рідною для Голлендера румунською, бо сам виріс на Буковині. Тоді Мар"ян підписав контракт з Віденською оперою, де й досі працює.

Зараз ви читаєте новину «"Я була в шоці, коли опинилася на сцені в самому спідньому"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути