Із 22 травня в Україні запрацює наземний міський та приміський транспорт. При цьому змушені виконувати протиепідемічні правила, запропоновані МОЗ.
Експерт із транспортного планування Дмитро Беспалов розповів Gazeta.ua, чи зміниться щось в роботі громадського транспорту.
Чи реально проконтролювати, щоб у громадському транспорті дотримувалися обмежень в кількості пасажирів?
Транспорт контролюватимуть хіба показово. Перші дні будуть якісь рейди, перевірки. Але фактично це неможливо. У нас завжди транспорт був перевантажений людьми, особливо цим грішили приватні перевізники і метрополітен. Показовий контроль призведе до скупчень на зупинках, до великих черг біля входу до станцій метро, а згодом і масового обурення. Але скоріше усього, що із часом влада відпустить це питання, аби не злити людей.
Чи є у міст додаткові автобуси, щоб уникнути проблем із нестачею місць для всіх?
Хорошим рішенням було б збільшення кількості рухомого складу, але у багатьох містах додаткового транспорту немає. Хіба резерв на випадок поломки. Але він теж необхідний і його мало. Цікава історія була, коли у Києві закривали метро, то казали, що не випустять резерв, аби люди лишалися вдома, але насправді його і не було. То спекуляція. Загалом у Києві є десь по 350 тролейбусів та автобусів. Для порівняння, за Радянського Союзу було десь 1,5 тисячі.
Чи вигідно буде працювати транспортним компаніям за цими умовами?
Не вигідно. Особливо легальним перевізникам. Карантин наніс велечезний удар по ним. Ті, хто працював в правовому полі, оновлював рухомий склад, вдосконалював сервіс, можуть не оговтатися після карантину, бо два місяці не мали чим утримувати свою інфраструктуру. Аби вижити здавали транспорт в оренду підприемствам, щоб возили працівників. Хто не зміг знайти можливість заробити, були вимушені розпродати матеріально технічну базу. У цьому напрямку ми вийдемо слабшими. Хороші гравці вийшли із гри, а нелегальні гравці процвітатимуть. Вони працювали за будь-яких умов, у них є чорний дохід, в оновлення рухомого складу не вкладаються. Він зношений, його викатуватимуть до нуля. То після карантину, мабуть, ще і сильнішими стануть.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Транспорт скасували вимушено. Але зробили це незграбно"
Збільшаться тарифи на проїзд?
Підняти тарифи - хороша ідея. Можна було б за рхунок цього покрити збитки доброчесним перевізникам. Заплативши на гривню більше, ми дамо їм змогу віддати борги, взяти якісь кредити. Але українці цього дуже не люблять і жодна влада не дасть на це добро, а навпаки боротиметься із підняттям тарифів. Тут популізм буде вищим ніж прагматичні рішення. Тому квитки не подорожчають, а якість перевезінь значно погіршеться, бо на чомусь втрачені кошти треба відбивати.
Чи варто відкривати метро?
Однозначно варто відкривати. Велике питання навіщо його взагалі треба було закривати, бо у світі такого не робили. Треба ще проаналізувати, наскільки це був ддоцільний крок. Чи та ж сама ситуація, що із парками. Заборонили, аби сіяти паніку. Звичайно, ситуація із коронавірусом трохи погіршиться, але ми маємо повертатися до життя.
Міністр охорони здоров'я України Максим Степанов назвав перелік заходів та об'єктів, які з 22 травня поновлять роботу в регіонах за умови відповідності критеріям адаптивного карантину.
Коментарі