четвер, 25 березня 2010 20:39

Іван Козловський не розмовляв про буденні справи біля рояля

Він служив у армії в Полтаві, а вечорами їздив верхи до оперного театру. Прив'язував при вході коня і йшов співати - Ленського, Лоенґріна, Фауста. Скоро Іван Козловський опинився в Москві, в Большому театрі. Його любив Сталін і мріяв бачити Чаплін. А Шаляпін вважав другим після себе. Він співав публічно 80 років - безпрецедентно для ліричного тенора. Міг переспівати живого солов'я. Мав армію шанувальниць. Газета "Правда" навіть писала про секретарку "Каучуктресту", яка допізна слухала Козловського, а потім спала на роботі й пропускала комсомольські збори.

Козловський - можливо, останній великий сковородинець ХХ ст. - "світ ловив мене і не впіймав". Як на оперного співака, він був надто інтелектуалом. Казав: якби не музика, став би істориком. До нього роль Юродивого в "Борисі Годунові" Мусоргського давали другорядним виконавцям. А Козловський вичитав у Пушкіна: "З-під ковпака Юродивого стирчать мої вуха!" І зробив цю партію ледь не головною. Тепер усі наслідують його.

У Москві недавно видали два томи мемуарів про Івана Козловського. Там є шрифт і російський, і наш. Бо, пишучи про Козловського, без українських цитат годі обійтися. Рідкісна річ, що за "великим русским певцом" там визнали право бути не лише "росіянином". Пишуть: "Особенно горячо, кажется, он любил Украину. Даже говорил с приятным малозаметным украинским акцентом".

Він був надто інтелектуалом, як на оперного співака. Казав: якби не музика, став би істориком

У Волоколамську, під Москвою, є могила гетьмана Петра Дорошенка. Козловський возив туди москвичів - уклонитися. І це не сприймали як "націоналізм", бо він пояснював, що навіть Пушкін - родич Дорошенка - через дружину Наталію Гончарову, прапраправнучку гетьмана.


До Москви він часто привозив земляків - дітей із Мар'янівської музичної школи на Київщині. І співав із ними, навіть у Кремлі. Співав як рівний із рівними, навіть збивався разом із ними. Ті, хто його знав, пояснюють: Козловський завжди пам'ятав про те, як жив у дитинстві у столичному Михайлівському Золотоверхому монастирі. Там був змішаний хор, де співали й 8-річні хлопчики-бурсаки, й дорослі ченці. Малому Іванові було страшно. Особливо боявся бородатих басів. Й ось, через десятки літ, у тих співах із дітьми він ніби рятував їх від страху, незрозумілого багатьом дорослим. На цьому стояла його філософія: хто забув свої дитячі страхи, ніколи не досягне в мистецтві справжнього драматизму.

Для нього минуле не було минулим. Запросто вітався з пам'ятниками, ходив по меморіальних музеях - як у гості до живих людей. У домі-музеї Шевченка в Києві співав "Мені однаково, чи буду я жить в Україні, чи ні". І робив це не для публіки, а для самого поета. А в музеї-садибі Заньковецької виконував "Ой у полі озерце". Цю пісню колись чула від нього Заньковецька й плакала. А Іван не розумів - чому. Бо ще не здогадувався, що він великий артист.

Хто забув свої дитячі страхи, ніколи не досягне в мистецтві справжнього драматизму

Вірив, що згадуючи померлих, продовжуємо їхнє життя. Був глибоко віруючим. Хрестився - навіть у партійних кабінетах. Щоранку молився. Найкоротше:

- Дай мені, Боже, довго жити й добре співати!

Голос свій вважав Божим даром і дуже беріг його. Остерігався протягів, перед спектаклями мовчав цілий день і не обідав. Зате верхнє "ре" третьої октави завжди звучало у нього бездоганно. Уже 50-річним, у Криму, запливав за буї й співав там: на пляжах люди вставали. Тенор потужний: співав на межі тиші - навіть пошепки.

У 80 років легко брав арію Ленського Його звали "гомеопатом", бо економив голос - зате чути було на верхньому ярусі так, як і в партері. Наприкінці 1992-го Козловський утратив здатність розмовляти, говорив шепотом. Але учням показував ноти у повний голос, і тембр залишався той, що завжди.

У присутності (Біля) рояля ніколи не розмовляв про ділові буденні справи. Виходив для цього до іншої кімнати - щоб інструмент не чув суєтних слів. Але міг і согрішити - заспівати, приміром, частушки під гітару. Казав: у мені два начала - і Фауст, і Мефістофель. І мріяв заспівати обидві ці партії в пролозі до "Фауста" - і тенорову, і басову.

50-річним, у Криму, запливав за буї й співав там: на пляжах люди вставали

Міг комусь зі своїх гостей непомітно всипати повну попільничку недокурків у кишеню. Або прибити цвяхом калоші до підлоги в передпокої. Чи хлястики разом зв'язував. Якось їхав у машині з малою дочкою й побачив на вулиці знайому подружню пару. Зупинив авто й попросив дочку підійти до тієї пари та сказати чоловікові:

- Татусю!

Ті спершу остовпіли, потім чоловік здогадався:

- Мабуть, Козловський десь поблизу.

Якось зайшов у музей Чехова в Ялті - влітку, без краватки. Йому вказали на це. Іншого разу він прийшов із трьома краватками на шиї.

Славився не тільки жартами, а й забобонами. Виходячи з дому, кидав монетку з порога. Мовляв, хочеш узяти - треба віддати. Співав лише в старій сорочці - бо нова приносить невдачу. Так само й портфель - ноти носив тільки в старому портфелі, доки той не розвалився. Тоді купив новий - і вклав у нього старий.

Мусив вийти тільки з тих дверей, у які ввійшов. Коли затримувався в театрі допізна і вхід опечатували на ніч, викликав коменданта Большого театру - і той відчиняв потрібні двері. Якось подав доповідну записку: запровадити в Москві День тиші - щоб мовчали радіо й телевізор.

Ноти носив тільки в старому портфелі, доки той не розвалився. Тоді купив новий - і вклав у нього старий

Довоєнні льотчики дружили з Козловським - Валерій Чкалов, харків'янка Валентина Гризодубова. Вони мусили добре чути двигун літака й цінували слух. Якось Козловський хотів помінятися автомобілями зі Чкаловим.

- А ти обміняв би на щось свій голос? - запитав той.

- Ні, бо то Божий дар!

- Отак само для мене - моя машина! - відповів Чкалов.

Під Харковом 1943 року Козловський співав "Темную ночь" маршалу Жукову. Той раптом заплакав. Штабні офіцери оніміли - бо вперше таке бачили. По війні маршал не раз бував на концертах співака. А Козловський хотів поїхати на батьківщину Жукова й заспівати там із мар'янівськими дітьми. Пісня мусила зняти гріхи, вільні чи невільні, і з самого Жукова, і з землі, що його породила.

Іван Семенович вірив, що пісня має особливу силу, якій усе підвладне. На перегонах часто перемагав кінь, на якого він ставив. Козловський пояснював:

- Ви на своїх коней кричите, а я своєму - співаю.

У Мінській опері на початку 1950-х було, що артисти кілька місяців сиділи без зарплати, - публіка бідна, до театру не ходить. А на Козловського - пішла. Він дав кілька концертів, і з виручки артистам виплатили борг. Влада досадувала, що один артист - сильніший за державу. У "Правді" з'явився фейлетон: співака звинуватили в тому, що за своє знамените верхнє "до" він бере тисячу рублів, а це не гідно радянського митця. Іван Семенович образився, покинув Большой театр і два роки майже не з'являвся на публіці.

Сталінові донесли, що на Козловського є два мішки компромату, і в нього брат-петлюрівець.

- Ну, посадимо ми його, а співатиме хто - ви? - сказав вождь.

Якось Козловського привезли вночі на дачу Сталіна й попросили виконати "Суліко". А він саме беріг голос, відмовився.

- Ну, - мовив Сталін, - тоді ми з Лаврентієм тобі заспіваємо!

І заспівали. І досить пристойно, згадував Козловський.

Якісь бандити розрили могилу його батька, щоб забрати одежу. Їм загрожував розстріл, і співак заступався:

- Навіщо мені їхня смерть?

Сталін замовив собі в записі Козловського - в єдиному примірнику - заборонену платівку із церковним "Ныне отпущаеши раба Твоего". Співак довго був невиїзним, бо вождь боявся, що той не повернеться з-за кордону.

- Що ви! - казав Іван Семенович. - Мені Мар'янівка дорожча!

- Правильно, от і їдь краще в Мар'янівку! - відповідав Сталін.

Аж 1968 року співак побував на Цейлоні (Шрі-Ланка). Вулицею йшов робочий слон, ніс у хоботі колоду. Перед Іваном Семеновичем поклав її й уклонився. Цей епізод випадково зняли на аматорську кіноплівку.



"Не имей сто рублей, а имей двух грудей"


Козловський вважав, що особистого щастя не існує. Любов же - можлива, але як мрія, а не те, чим можна володіти. Його перша дружина на 14 років старша за нього, друга - настільки ж молодша.

Іще в Полтаві одружився з Олександрою Герцик - відомою свого часу актрисою. Її коронні ролі - ті самі, що у Заньковецької, - лірико-драматичні.

Потім зустрів у Криму Галину Сергєєву, 20-річну кінозірку. Вона саме зіграла повію Пампушку в однойменному фільмі за Мопассаном. У тій самій стрічці дебютувала Фаїна Раневська. Побачивши Сергєєву в глибоко декольтованій сукні, вона нібито сказала:

- Не имей сто рублей, а имей двух грудей!

Козловський три роки не наважувався сказати дружині про нову любов. Олександра Герцик сама все зрозуміла й дала свободу чоловікові. А згодом покинула Москву й повернулася до Полтави.

Для Сергєєвої він був не першим - і не останнім. У 1950-х їхній шлюб розпався. Востаннє Галина вийшла заміж у 76.

А Іван Семенович більше не одружувався. Із безлічі закоханих шанувальниць наблизив до себе двох найвідданіших, що разом жили й працювали в його домі. Ніна Слєзіна понад 40 років була секретаркою співака, а музикознавець Ольга Адріанова - науковим помічником. Цих трьох людей, вочевидь, об'єднувала любов. Але при тому ніхто нікому не "належав" і нічого не був нікому "винен".



Петра заспівав на 72-му році


1971-го Полтавський обласний драмтеатр приїхав на гастролі до Москви. Показували "Наталку Полтавку". У головній ролі - Віра Волкова, недавня хористка, випускниця Ставропольського музучилища. Виступають у театрі ім. Моссовєта. Прийшов Козловський. Після вистави сказав, що він грав роль Петра в Полтаві 1919 року й досі нічого не забув. Тоді земляки запропонували йому зіграти разом.

Охочих не могла стримати кінна міліція, натовп виламав двері

Дві вистави за його участю відбулися 15 й 17 липня. Охочих не могла стримати кінна міліція, натовп виламав двері. Довелося дати додатковий спектакль 25 липня в Большому театрі. Оформлення в гастролерів вистачило тільки на півсцени - і москвичі за ніч зробили нове. А до 26 полтавських оркестрантів додалися 64 з Большого. Волковій-Наталці того дня виповнилося 25 років, а Козловському-Петрові йшов 72-й. Але вони так зіграли закоханих, що публіка після вистави 42 хв. не відпускала їх зі сцени.

Тодішній директор полтавського театру Євген Колганов згадує, що Козловський запросив земляків додому й гуляв із ними до ранку.




1900, 24 березня - Іван Козловський народився в селі Мар'янівка на Київщині. У тій хаті тепер музей. Батько - кравець і гармоніст, грав іноді в погребі, щоб нікому не набридати. Мати - із бідної шляхти, що вела рід від гетьмана Косинського. Прожила 50 літ, батько 61. Поховані в Мар'янівці

1908 - вступив до Михайлівського Золотоверхого монастиря. Служив там майже 10 років зі старшим братом Федором. Співав у хорі. Там його помітив і благословив композитор Микола Лисенко

1917 - вступив до Київського музично-драматичного інституту. Дебютував у театрі Садовського - в ролі Андрія в "Запорожці за Дунаєм". Співав у хорі Олександра Кошиця. Згодом цей хор Симон Петлюра відрядив за кордон. Туди виїхав і брат Федір. Іван не зміг - його мобілізували до Червоної армії. Федір осів у США й побачився з братом майже через півстоліття

1918 - служив у Полтаві в інженерних військах, співав у церкві. Звідти його 1919-го запросили на роль Петра в "Наталці Полтавці". 1920 року одружився з актрисою Олександрою Герцик (1886-1964)

1923 - Козловського запрошують до Харківської, а наступного року до Свердловської опери. А 1926-го беруть солістом до Большого театру в Москві

1934 - зустрів 20-річну кінозірку Галину Сергєєву (1922-2000), через три роки одружився з нею. Їхні діти: Анна (1938), Анастасія (1940). Її донька Анна (1966) - єдина онука Козловського. Правнуки - Софія та Іван

1940 - отримав звання народного артиста СРСР. Через дев'ять років - Сталінська премія за роль Юродивого в опері "Борис Годунов" Мусоргського

1954 - покинув Большой театр. Понад 30 років давав сольні концерти, програма яких жодного разу не повторювалася

1970 - до свого ювілею записав платівку "Українські колядки". В Українській РСР значну частину тиражу знищили

1987 - дав останній сольний концерт

1989, 1 лютого - останній публічний виступ Івана Козловського

1993, 24 грудня - помер від запалення легенів у Кремлівській лікарні. Остання книжка, яку тримав у руках, - про містечко Васильків, неподалік якого його рідна Мар'янівка. Похований у Москві на Новодівичому кладовищі


3,5 млн крб

на стільки загалом Іван Козловський дав благодійних концертів. Під час Другої світової пожертвував на оборону 1,2 млн крб. По війні гроші, передані у Фонд оборони, дозволяли забрати назад. Козловський - один із небагатьох, хто цього не зробив.

Зараз ви читаєте новину «Іван Козловський не розмовляв про буденні справи біля рояля». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути