вівторок, 17 листопада 2015 12:29

"Росіяни живуть за принципом: у нас погано, але добре, що в сусідів ще гірше"

РЕЖИСЕР КРІСТІАН ЖЕРЄГІ ВІСІМ МІСЯЦІВ ВОЮВАВ НА ПЕРЕДОВІЙ

– ПОСЛЕ ФРОНТА МНОГО КУРЮ, – режисер Крістіан Жерєгі підкурює сигарету біля Золотих воріт у Києві.

Він у широкій шкірянці покрою 80-х.

– Потроху переходжу на українську. Це принципово, – каже, коли спускаємося вул. Прорізною. – Навіть у "Фейсбуці" нею пишу. У мене ще багато русизмів. Але поки що мені це можна, бо я з Москви. Російською пишу, коли емоції зашкалюють. От днями після катастрофи російського літака в Єгипті написав пост про те, що квіти жалоби за загиблими біля посольства держави-агресора під час війни – недоречні. Одразу налетіла кишинівська вата з проросійськими коментарями: буцімто позловтішався з аварії російського літака. Відсотків 70 засобів масової інформації у Молдові – пропутінські. Навіть румуномовні.

Ви виросли в Москві. Там є для вас свій затишок, своє тепло?

– Немає. Для мене це – місто соціального негативу, який накриває хвилями: неповага, жорстокість, неприязнь. Постійна агресія навколо забирає всю енергію. В заторах місто стоїть по дві години. Раз проводжав знайому на літак. Вона швидше приземлилася в Парижі, ніж я додому з аеропорту добрався.

У Київ переїхати давно думав. Чотири роки тому якось старий мій навігатор завіз мене не туди – на Київський вокзал у Москві. Сказав собі: це – не даремно. Купив квиток на поїзд до Києва. Машину забрав з вокзалу мій друг. Тоді залишився тут на півтора року.

Був режисером документальної стрічки про Голодомор і події 1920–1940-х років в Україні. Інформація, яку дізнався, щось перемкнула в моїй підсвідомості.

  Крістіан ЖЕРЄГІ, 25 років, режисер.  Народився в Москві в родині молдовського кінорежисера Валерія Жерєгі. Мати – актриса і співачка. Закінчив режисерський факультет Всеросійського державного університету кінематографії ім. Герасимова. Був одним із ведучих режисерів телекомпанії ”Красный квадрат” – на Першому каналі Останкіно. Знявся у фільмах ”Створення любові” та ”Вогні притону”.  Вперше приїхав в Україну 2011-го.  Працював як режисер над документальною стрічкою про Голодомор ”Голосом правди”. Через два роки переїхав до Києва. Під час Майдану очолював охорону Українського дому. 18 лютого 2014-го отримав осколкове поранення – коли знімав документальну стрічку ”Заповіт”. У червні торік вона здобула гран-прі на фестивалі ”Відкрита ніч”.  Вісім місяців був на передовій у зоні АТО – у складі добровольчого батальйону ”Київська Русь”. Повернувся наприкінці лютого 2015 року.  19 лютого, у день свого 25-річчя, написав у Facebook: ”Якого подарунка бажаю зараз? Не хочу померти, захищаючи цю землю, з російським паспортом у кишені”. 23 квітня президент Петро Порошенко підписав указ про надання Крістіану Жерєгі українського громадянства.  Заснував фонд ”Чисте небо”, який займається реабілітацією бійців АТО.  2014 року був співрежисером документального фільму ”Battle For Ukraine”. Він отримав телевізійну премію Emmy Ewards у США. У жовтні 2015-го презентував свою документальну стрічку про добровольців на передовій ”Край землі. Зона АТО”. Працює над повнометражним художнім фільмом про події на Донбасі – ”Неоголошена війна”.  Слухає Pink Floyd, Black Sabbath, Iron Maiden, Океан Ельзи, пісні Христини Соловій, Арсена Мірзояна.  Брав участь у автоперегонах за кермом BMW.  Улюблені письменники – Еріх Марія Ремарк, Іван Франко, Олександр Солженіцин.  Живе в Києві. Неодружений
Крістіан ЖЕРЄГІ, 25 років, режисер. Народився в Москві в родині молдовського кінорежисера Валерія Жерєгі. Мати – актриса і співачка. Закінчив режисерський факультет Всеросійського державного університету кінематографії ім. Герасимова. Був одним із ведучих режисерів телекомпанії ”Красный квадрат” – на Першому каналі Останкіно. Знявся у фільмах ”Створення любові” та ”Вогні притону”. Вперше приїхав в Україну 2011-го. Працював як режисер над документальною стрічкою про Голодомор ”Голосом правди”. Через два роки переїхав до Києва. Під час Майдану очолював охорону Українського дому. 18 лютого 2014-го отримав осколкове поранення – коли знімав документальну стрічку ”Заповіт”. У червні торік вона здобула гран-прі на фестивалі ”Відкрита ніч”. Вісім місяців був на передовій у зоні АТО – у складі добровольчого батальйону ”Київська Русь”. Повернувся наприкінці лютого 2015 року. 19 лютого, у день свого 25-річчя, написав у Facebook: ”Якого подарунка бажаю зараз? Не хочу померти, захищаючи цю землю, з російським паспортом у кишені”. 23 квітня президент Петро Порошенко підписав указ про надання Крістіану Жерєгі українського громадянства. Заснував фонд ”Чисте небо”, який займається реабілітацією бійців АТО. 2014 року був співрежисером документального фільму ”Battle For Ukraine”. Він отримав телевізійну премію Emmy Ewards у США. У жовтні 2015-го презентував свою документальну стрічку про добровольців на передовій ”Край землі. Зона АТО”. Працює над повнометражним художнім фільмом про події на Донбасі – ”Неоголошена війна”. Слухає Pink Floyd, Black Sabbath, Iron Maiden, Океан Ельзи, пісні Христини Соловій, Арсена Мірзояна. Брав участь у автоперегонах за кермом BMW. Улюблені письменники – Еріх Марія Ремарк, Іван Франко, Олександр Солженіцин. Живе в Києві. Неодружений

У російських підручниках з історії Україна побіжно згадується у прив'язці до Київської Русі, як незрозуміле територіальне утворення, що невідомо як з'явилося і швидко перейшло під контроль бойових російських царків. Про?ХХ століття в Україні – взагалі нічого.

Ви прожили в Росії 20 років. Раніше сприймали тамтешню ідеологію та версію історії?

– До 2007-го я був майже звичайним ватником, – сміється. – Бо не мав ніяких інших джерел інформації.

Влада відучила людей думати. Щоб не вмикали мізки й не пробували оцінювати ситуацію, їх постійно відволікають терактами. Тільки щось іде не так у верхах – стається черговий теракт. Я був свідком двох. У дитинстві був вибух у сусідньому будинку. Коли 2010-го стався вибух у московському метро, я дивом запізнився на той поїзд.

Росіяни живуть за принципом: у нас погано, але добре, що в сусідів ще гірше. Ті, хто виїхав за кордон, автоматично вважаються ворогами. У росіян централізована свідомість – усі прагнуть у Москву. Переконані: те, що поза нею – затхла периферія.

Що 2007 року змінило ваші погляди?

– В інституті потрапив в оточення, де вміли думати й шукати інші точки зору. Це був мій перехідний період.

У Москві доводилося фільтрувати свої слова?

– Звісно. Кожна розмова доходила до межі, після якої міг бути тільки мордобій. Не було з ким говорити. Якщо опозиція в Росії й була, то її задушили. На першому курсі пішов на один з її майданчиків – марш проти політичних ув'язнень. Потрапив під кийки ОМОНу. Неслабо отримав по нирках і 10 годин відсидів за ґратами. Після того мені не шкода жодного кацапа, який приїхав сюди з війною. Ніколи не забуду ті омонівські пики, які зі смачним кайфом били людей у Москві.

ЗАХОДИМО В КАВ'ЯРНЮ. Сідаємо за столик біля книжкових полиць. Замовляємо зелений чай із суницею й липою.

– Після півтора року тут повернувся до Москви, – продовжує Крістіан. – Навесні 2013-го подивився концерт Святослава Вакарчука "Вночі". Тричі його переглядав. Пісня "Небо над Дніпром" мене порвала. Зрозумів: це те, без чого не матиму радості від життя. Хотів бачити перед собою Дніпро. Щодня Київ снився. Пісні Вакарчука були пуповиною, яка тягнула мене в Україну.

Після остаточного від'їзду мої банківські рахунки в Москві арештували. До друзів приходили люди в погонах, розпитували про мене й поставили на прослуховування всі телефони. Під час анексії Криму найкращий друг дитинства написав: "Не можу більше підтримувати з тобою зв'язок. У мене – сім'я. Приходили з ФСБ. Боюся арешту. Не пиши мені більше". Хоча він цілком адекватно ставився до подій в Україні, часто дзвонив мені на Майдан: "Як ви там? Підтримую! Крим – ваш!"

Коли збиралися перші барикади на Майдані, кричали: Львів – на третю барикаду, Київ, Тернопіль – на такі-то! Запитую: а Москва куди? – сміється Крістіан. – Пішов на київську.

Тоді знімав квартиру на околиці міста. Потрапив додому тільки через два місяці – всі ночі проводив на Майдані. Був керівником охорони Українського дому. Були спроби замінувати його. А якось знайшли у вентиляції сім кілограмів хлору. Могли 2 тисячі людей отруїтися.

18 лютого, під час розстрілів, писав і відправляв статті в Румунію і Молдову у фойє готелю "Україна", бо там була точка доступу Wi-Fi. А під ногами кров хлюпала: постійно заносили вбитих і поранених.

Вас теж поранило того дня?

– Мене дратує, коли на цьому акцентують. Просто з ноги витягнув осколок. Поранення – це коли шмат м'яса вирвало, коли кулю витягують. А осколок – це таке. З тим, що відбувається на передку, не порівняти.

Скільки часу пробули на передовій?

– З липня минулого року до кінця зими цього.

Чому вирішили повернутися?

– У каждого человека свой предел наступает, – Крістіан вперше за вечір переходить на російську. – На війні немає поняття часу. Для кожного він – свій. Не знаю, чим там можна рахувати час – кількістю побачених смертей, кількістю поранених, яких на своїх руках тягнув, чи кількістю смертей, які сталися після твоїх пострілів.

Військова журналістика передбачає, що ти повинен лізти в саме пекло. Обстрілюють якусь ділянку – ти туди цілеспрямовано їдеш. Таким чином, крива чутливості значно більше коливається, ніж у того, хто у прифронтовій зоні копає бліндажі.

У хлопців, які пережили оточення і з 200 живими лишилися тільки 10, терпіння вичерпувалося за місяць. Я протримався довше. Хоча надивився, особливо після Іловайська, такого, що думав: або застрелюсь, або збожеволію.

Раз їхали вночі машиною. Зупинилися й побачили в кущах відірвані голови й руки. Останки частинами збирали: намагалися скласти пазл із трупів і гадали: двоє їх було чи скільки? Зловив себе на думці, що при цьому ­сміємося про щось своє. Зрозумів: щось страшне відбувається всередині. Вже не сприймаєш ні крові, ні смертей.

У Пісках було постійне відчуття безвиході. Там без упину на повну працювали міномети: довбали добу, другу. На третю – перестаєш на них звертати уваги. Не помічаєш куль і осколків, які літають повз. Раз уночі піднімалися на точку "Небо". По нас їб… шили з кулеметів через тепловізор. На наших очах машину підірвали. А ми їхали собі далі.

Але найгірше палить нерви на війні – чекання. На третій день вимушеної бездіяльності нерви здають.

 

Після розриву міни за три кроки від мене, коли я летів в одну сторону, камера – в іншу, зрозумів: усе, достатньо.

Шкодую, що не лишився. Якби вистачило нервів і не був таким втомленим, поїхав би в аеропорт. На передку настільки хитка межа між життям і смертю, що починаєш по-новому сприймати цінності. Це особливе місце – край землі.

Ви не тільки знімали, а й брали зброю до рук.

– І не шкодую про це. Якщо по мені стріляють, це викликає не страх, а перший рефлекс – відповісти. Коли не можеш, це жахливо деморалізує.

Важко було звикнути до мирного життя?

– Пройшло півроку, а тільки зараз приходжу до тями. Досі щоночі переживаю бої: то лежу під обстрілом, то виходжу з оточення.

Недавно бачила в метро чоловіка без ніг і в камуфляжі. Він на колінах повзав від вагона до вагона й просив милостиню.

– Жоден учасник АТО таким займатися не буде. Це київська мафія використовує інвалідів для заробляння бабла. З Майдану ще почалося. Таких потрібно одразу в поліцію, і з'ясовувати, що за персони за ними стоять.

Ви казали, що у фільмі про передову "Край землі" згладили найгостріші моменти. Чого глядач не побачив?

– Смерті бійців, трупи, обгорілі останки. Екран таких кадрів не витримує. Навіть поранених не показував. Одну волонтерську машину підірвали просто в кадрі. Цей кадр, звісно, не поставив. Вирішив – це кіно не про війну, а про добровольців, про їхній вибір.

Як на фільм реагують росіяни?

– Вони другі в статистиці перегляду – після українців. Пишуть ватні коментарі. Але фільм додивляються до кінця.

Зараз знімаєте повнометражний художній фільм про війну.

– Але шлях до його створення колючками порослий. Після відмови приватного спонсора добиватимемося державної підтримки.

Яка якість серіалів, що знімають в Україні замість російських?

– Поки що знімаємо огидне мило з розряду "Москаль-2". Ще гірше – намагаємося робити серіали про війну, не використовуючи досвід людей, які до неї були причетні. Якщо вже берешся за цю тему, то відправ оператора в АТО пожити тиждень. Мирослав Слабошпицький, коли запропонував йому участь у нашому художньому фільмі, правильно відповів: сумнівається, що як режисер, котрий не був на війні, потягне цю тему.

Дехто говорить: ще рано знімати кіно про війну – потрібен час на осмислення.

– Маячня! Це кажуть боягузи, які хочуть і далі знімати свою голубу муть. Вони не здатні висунути носа з київської монтажки й поїхати в АТО, подихати цим повітрям.

Саме під час війни людям треба давати патріотичне мистецтво. Скільки фільмів випустила Америка під час Другої світової? А Німеччина? Радянський Союз? Навіть В'єтнам знімав картини про своїх солдатів. Тільки нам потрібен час, щоб подумати, як розповідати про війну.

Хоча я втомився вже знімати про війну, чесно кажучи. Хочеться знімати щось прекрасне, дарувати людям тепло і добро. Тому я хочу, крім кіно, зайнятися й іншим напрямком — музикою, створювати красу.

Що вас надихає?

Зараз мене як режисера більш за все надихає музика. Ще й тому, що коло моїх друзів в Україні — переважно музичне. Арсен Мірзоян одну з найкращих своїх пісень віддав на мій фільм "Край землі" як саундтрек. Душу перевертають лемківські пісні, які співає Христина Соловій. Народне виконання — це те, що мене чіпляє.
Мої друзі — Соломія Вітвіцька, група Vroda, ONUKA, EyRa - всі ті, хто підтримували армію, їздили туди, були небайдужими.

ВИХОДИМО НАДВІР. КРІСТІАН ЗАКУРЮЄ.

– Вивчаю українську ментальність. Хочу розуміти людей. Штудіюю Коцюбинського, прочитав усього Франка. Переконався, що приказка "Там, де два козаки – три гетьмани" – 100 відсотків про українців.

Якось намагався скоординувати між собою тих, хто виробляє військову техніку – коптери, літаки, розвідувальні апарати. В одного є шикарні борд-мотори. В іншого – прекрасна радіосистема. І коли зводиш їх одне з одним, не можуть домовитися робити щось спільне. Кожен вважає, що інший хоче його наїб… ти. Через це зробити якусь спільну справу – шалений труд.

Як батьки поставилися до вашого вибору жити й працювати тут?

– Мама – корінна москвичка. Співала народні пісні. Коли в кінці 1990-х мистецтво в Росії поступилося місцем баблу й сексуальним тьолочкам на екрані, в попсу не пішла. В поглядах ми з нею розійшлися ще з початку Майдану. Для мене це було дуже важко. Батько – лояльніший. Живе в Молдові. Відчуває глибокий зв'язок зі своїм корінням там.

Я з 17 років живу сам, сам заробляю гроші. У мажорному ВДІКу був одним із найбідніших студентів. Але коли освоїв фах режисера монтажу, мав одну з най­вищих зарплат у цій професії в Москві.

А які справи із заробітками в Україні?

– Сумні. Багато разів руки опускалися. Але є бажання й натхнення. В Москві його не було.

Зараз ви читаєте новину «"Росіяни живуть за принципом: у нас погано, але добре, що в сусідів ще гірше"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути