Ексклюзиви
середа, 21 серпня 2013 16:48

Україна застряла в кінці ХІХ століття

  Олександр ЗАРЕМБА
35 років, історик, реконструктор
Народився в російському місті Кашира Московської області. 1988 року переїхав із родиною в Україну. Живе у місті Кам’янці-Подільському. Закінчив історичний факультет місцевого педагогічного інституту. Батько був військовий, загинув 1978-го в автомобільній аварії у Московській області. Мати викладає у Кам’янець-Подільському національному університеті педагогіку.
Дружина Наталія, 34 роки – вихователь у дитячому садку. Донька 14-річна Анастасія – триразова чемпіонка України з тхеквондо серед кадетів.
Працював екскурсоводом, туристичним агентом. Уміє фехтувати, стріляти з лука. У 2005–2010 – співзасновник міжнародного військово-історичного фестивалю Terra Heroica у Кам’янці-Подільському та фестивалю реконструкції “Остання столиця”.
Голова місцевого військово-історичного товариства.
Улюблений письменник - американський фантаст Роберт Хайнлайн. 
У вільний час подорожує велосипедом. 
Любить смажену картоплю з грибами
Олександр ЗАРЕМБА 35 років, історик, реконструктор Народився в російському місті Кашира Московської області. 1988 року переїхав із родиною в Україну. Живе у місті Кам’янці-Подільському. Закінчив історичний факультет місцевого педагогічного інституту. Батько був військовий, загинув 1978-го в автомобільній аварії у Московській області. Мати викладає у Кам’янець-Подільському національному університеті педагогіку. Дружина Наталія, 34 роки – вихователь у дитячому садку. Донька 14-річна Анастасія – триразова чемпіонка України з тхеквондо серед кадетів. Працював екскурсоводом, туристичним агентом. Уміє фехтувати, стріляти з лука. У 2005–2010 – співзасновник міжнародного військово-історичного фестивалю Terra Heroica у Кам’янці-Подільському та фестивалю реконструкції “Остання столиця”. Голова місцевого військово-історичного товариства. Улюблений письменник - американський фантаст Роберт Хайнлайн. У вільний час подорожує велосипедом. Любить смажену картоплю з грибами

Ціна дуельної шаблі ХVII століття починається від тисячі євро

Мій дід був ковалем. У сьомому класі я пробував зробити ­кольчугу чи вирізати меч, хоча тоді ніхто ще не знав, що таке реконструкція. 90 відсотків тих, хто займаються військово-історичною реконструкцією, вдома за радянських часів мали книжечку "Будучи командиром". Дитяча популярна версія викладу військової історії, яку я взяв до рук у першому класі.

Усе почалося з театрального фехтування – шпаги і шаблі. ­Потім вийшов фільм "Вогнем і мечем", і в Україні з'явився інтерес до ­історичної реконструкції ХVII століття. Зараз фехтуванням майже не займаємося, але вивчаємо манеру цього єдиноборства в епоху європейського Середньовіччя.

В аспірантурі отримав тему для роботи "Армія УНР. Перші визвольні змагання. Петлюрівська армія 1919–1920 років". Дисертацію поки що не захистив. Але так з'явилася група військово-історичної реконструкції часів Української Народної Республіки.

2000-го доля звела з художником і геральдистом Олексою Руденком, який узяв нас, хлопців з української провінції, на кілька великих заходів – зокрема, на реконструкцію "Бородіна" в Росії.

2005-го започаткували фестиваль Terra Heroica у Кам'янці-Подільському. Це наш найбільший проект, що був одним із найпопулярніших в Україні. Хочемо його відтворити так, як починали. Ресурс меценатів, що нас підтримували упродовж п'яти років, вичерпався, а без бюджету – не той рівень і масштаб.

Реконструкція не є втечею від реальності. Хоч деякі учасники зай­маються цим, щоб компенсувати нереалізованість чи якісь негаразди. Це – спроба взяти від війни те, що хочеться.

У Кам'янці можна зібрати всього кілька десятків людей. Найбільші реконструкторські центри – Київ і Севастополь. У Львові непогані клуби, що цікавляться епохою Середньовіччя. У Криму займаються Другою світовою, Кримською війною, наполеонікою. Тема Другої світової існує завдяки проведенню державних заходів. Кримська війна – умовно новий проект, який підтримують спонсори, як, приміром, Музей Шереметьєвих у Криму.

Реконструкція – це спроба взяти від війни те, що хочеться

В Англії найрозвиненіша рекон­струкція ХVII століття, що відтворює часи Громадянської війни.

У Чехії – наполеоніка. У Росії теж популярна наполеоніка. "Бородіно" – гігантський фестиваль європейського масштабу. У Поль­щі багато уваги приділяють Середньовіччю.

Одяг одного учасника реконструкції обходиться у 2–3 тисячі гривень. Усе залежить від періоду й деталей. Відтворити арбалет XV століття коштує приблизно 4 тисячі. Це – два місяці роботи. А ще стріли, кольчуга, одяг. Лук коштує 300 доларів.

Поява майстрів – ознака формування середовища. Сам усього не встигнеш. Усе будується на взаємозаліку. Майстер із металу зробить мені якусь деталь, а я йому щось пошию. Майже вся форма на нашій групі по ХVII століттю зроблена моїми руками. Форма УНР – на 60 відсотків.

Позаторік один з учасників під час перезаряджання не дістав зі ствола шомпол. Злякався пострілу, відскочив убік і вистрілив шомполом. Його шматок потрапив у голову людині. Після цього перед кожним заходом міліціонери перевіряють усю зброю.

Пошив форму лейтенанта УНР – чудово, але де твій підрозділ? Якщо немає, який із тебе офіцер?

Кожен новачок шиє форму, комплект. Потім рік їздить по досвід в інші країни на фестивалі. Тоді з ним починають рахуватися. Голов­не – муштра, навчання, стрільба, тактика. Ще мусить мати власний намет. На реконструкцію битв ХVII століття їздять 20 чоловіків і чотири жінки. Допомагають у таборі, готують їжу. В іноземних групах жінки ходять у строю разом із чоловіками. Але це – фізично важко. 7 кілограмів важить мушкет, бандольєра (плечовий ремінь. – "Країна"), товстий шар шерсті у спеку.

Я – шанувальник польських шабель ХVII–ХVIII століть. Були так звані чорні, або як їх ще називали – "утюги", з ними йшли в бій. А були шляхетські дуельні, якими фехтували на поєдинках. Ціна починається від тисячі євро. У нас їх майже немає, тому лупашаться "утюгами". Є в мене точна тренувальна копія європейського меча ХVI століття. Має таку саму вагу й розміри. Але не точений, безпечний.

Найбільший бюджет фестивалю за нашої участі – 3 мільйони євро. Це був проект каналу Disco­very – тріумф Яна Собеського "Битва під Віднем". Усе робилося в Кракові: імітація битви з лазерним шоу та побудованою з нуля фортецею. Частково захід спонсорувала держава, решта – Discovery. Нам оплатили проїзд і добові. У Росії бюджет фестивалю "Времена эпохи" – до мільйона євро. У ньому беруть участь 1300 людей, а дивляться 170 тисяч. Правда, заборонено палити вогнище й купатися в Москві-ріці, бо там – заповідник.

Відтворити арбалет XV століття можна за чотири тисячі гривень

Плануємо створити музей військової форми початку ХХ століття.

З-поміж військових подобаються постаті Симона Петлюри та Євгена Коновальця. Петлюра не був видатним вояком чи політиком. Але у складний час узяв на себе відповідальність. Володимир Винниченко, який його паскудив і називав "балериною", поїхав на конгрес соціалістів і не повернувся, практично втік. Петлюра лишався до останнього, і свою чашу допив до дна.

Україна застряла наприкінці ХIХ століття. Увесь наш патріотизм – розливу 1870-х. Національна еліта відсутня, наукових знань мало, а народу терміново треба щось дати. Дали червоні шаровари та фольклорні вишиванки. Що далі від Запорожжя, то краще народ оспівував козаків. Так само і з Кармелюком. Крути – теж міф. Нам треба будувати сучасну Україну, а не дивитися назад.

Найбільше досягнення фестивалю Terra Heroica – люди вже розуміють, де козак, де поляк, а де – яничар.

Зараз ви читаєте новину «Україна застряла в кінці ХІХ століття». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути