44 мільйони доларів має заплатити швецький концерн "Вольво" та українська компанія "Вікінґ моторз", яка вісім років тому була офіційним продавцем цієї марки авто, 40-річному кримчанину Сергієві Коваленку. Таке рішення після майже п"яти років розгляду справи нещодавно виніс Залізничний районний суд міста Сімферополя.
Улітку 1998 року Коваленко потрапив у аварію на автомобілі "Вольво С70" на дорозі "Каховка–Сімферополь–Октябрьське–Садове".
— Я повертався від свого друга, — розповідає Коваленко. — Проїхав кілометрів зо три, як раптом на дорогу між населеними пунктами вискочив великий собака. Я почав різко гальмувати. Дорога після дощу була слизькою, машину понесло на узбіччя. Я вирулив, але виїхав на трасу вже під кутом. Машина стала некерованою. Я вилетів із дороги і вдарився у дерево. Авто перевернуло на дах і я ще метрів шістдесят "рівняв" місцевість, — іронічно згадує Сергій.
44 мільйони доларів має заплатити швецький концерн Коваленку
Чотири місяці він лежав у реанімації із закритою черепно-мозковою травмою, переломами ребер, зміщенням грудини тощо. Медики дивувалися, що взагалі вижив. Нині час від часу чоловік лікується у відділенні нейрохірургії. Він став інвалідом другої групи.
Автомобіль із системою безпеки Сергій вирішив купити на своє 33-річчя. На його замовлення компанія "Вікінг моторз" вперше привезла в Україну зі Швеції "Вольво С70". За авто чоловік заплатив $69 тисяч. Цю марку широко рекламували як одну з найбільш безпечних. Авто було обладнане системою подушок безпеки. Однак 20 червня 1998 року вони не спрацювали.
До аварії Сергій Коваленко обіймав високі посади у владі Криму. Зокрема очолював економічне управління кримського уряду. Займався бізнесом. Із оптового продажу продуктів харчування та алкогольних напоїв мав чималий зиск. Як доктор економічних наук, що спеціалізується на тіньовій економіці та конверсії підприємств, надавав недешеві консультації.
Після аварії життя Сергія Коваленка різко змінилося. Від нього пішла дружина, забравши з собою дитину.
— Вона сказала, що зі мною немає більше сенсу жити. По-перше, інвалід, по-друге — невідомо, яке майбутнє. Проте я її не засуджую — Бог осудить і він же пробачить, — посміхається Коваленко.
За всі негаразди, спричинені аварією, він вимагав від "Вольво" $70 млн. Сімферопольський суд частково задовольнив позов. Коваленко впевнений, що можливість заплатити у концерну є.
Від нього пішла дружина, забравши з собою дитину
— Бідним і слабким у таких процесах нема чого робити. Мені друзі допомагають жити і судитися, — каже Сергій Коваленко.
Проте шведи займають іншу позицію. Рішення українських судів не є обов"язковими для виконання у Швеції. Коваленко розповідає також, що на завершальній стадії судового процесу представники "Вольво" поводилися по-хамськи, погрожували. Обіцяли зачинити для нього двері у країни Євросоюзу.
Однак він має намір і надалі добиватися справедливості, зокрема і в європейських судових інстанціях.
У компанії "Вікінг моторз" "ГПУ" сказали, що не відповідають за подушки безпеки. На той час в Україні вимагали сертифікувати тільки сам автомобіль.
— Узагалі сума позову безпрецедентна навіть для світових корпорацій. Для України вона абсурдна, — каже генеральний директор "Вікінг моторз" Тетяна Супрун, 32 роки. У процесі "Коваленко проти "Вольво" вона бачить багато моментів, які компанія опротестовуватиме в усіх можливих судах.
У центральному офісі "Вольво корпорейшн" у Гетеборгу (Швеція) "ГПУ" сказали, що про рішення українського суду їх повідомили усно і вони чекають письмового підтвердження.
— Подушки безпеки були робочі, — стверджує 58-річний працівник прес-служби концерну Крістер Ґустаффсон. — Вони спрацьовують при лобовому зіткненні, а у випадку Коваленка машина перевернулася на дах.
Коментарі