У державному агентстві Укравтодор заявляють, що ремонту потребують 170 тис. км українських доріг. 90% із них відпрацювали свій ресурс двічі-тричі. Для цього потрібно 450 млрд грн.
— Близько 20 відсотків доріг потрібно ремонтувати негайно. Решта — просто в жахливому стані, — говорить директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк, 34 роки.
Прем'єр-міністр Азаров каже, що дороги руйнуються через погоду.
— Фактор погоди переоцінений. Дороги в Європі витримують будь-які погодні умови кілька років. Наші дороги — давно застаріли. Більшість закладені ще за СРСР. Для будівництва Україна досі використовує старі технології, які не витримують нашої погоди та збільшення навантаження — кількість транспорту ж зростає. Чиновники пояснюють, що кращі дороги занадто дорогі для України.
Чому їх належно не ремонтують?
— На системний капітальний ремонт нема коштів. Близько 60 відсотків річного бюджету Укравтодору йде на обслуговування попередніх позик. Наприклад, на будівництво і модернізацію доріг до Євро-2012 позичали гроші у Світового банку. Їх частково направили і на будівництво найбільшого українського транспортного коридору Київ —Чоп. Це не найгірша дорога, але вона вже частково розбита.
В Україні дороги не ремонтують, а латають ями. Це викидання грошей на вітер, бо після кожної наступної зими треба латати знову. Проте й на ями Укравтодору потрібно близько 2 мільярдів гривень. А є лише півмільярда. Ситуація з фінансуванням незрозуміла. Дороги місцевого значення фінансуються з місцевих бюджетів. Їхній стан ще гірший, ніж державних.
Із яких податків утримують дороги?
— Основне джерело — акцизний збір, включений у вартість пального. Коли ми купуємо бензин, якась частина грошей іде на утримання доріг. Але чиновники ніколи не озвучували загальної суми цих надходжень.
Мова може йти про 20 мільярдів гривень акцизних надходжень, підрахували журналісти. Сума чимала. Чому ж дороги такі погані?
— У цій сфері значні зловживання. Днями генеральний прокурор заявив, що торік на будівництво доріг необґрунтовано перевитратили 177 мільйонів гривень. Державні закупівлі — непрозорі.
Як змінити ситуацію?
— Треба кардинально міняти підхід до системи будівництва й утримання шляхів. Це може бути система платних доріг, за які відповідатимуть приватні інвестори, а не держава. Приватному інвестору вигідно, щоб їздили його дорогою, він слідкуватиме за її якістю. Таку систему запровадили у багатьох країнах Європи. Водії мають вибір: їхати швидкісною трасою за гроші, чи поряд звичайною безкоштовною у два ряди. Європейці через кризу частково відмовляються від платних доріг. Бо якість платної і безплатної не дуже відрізняються. Питання лише швидкості.
В Україні інша ситуація. Більшість доріг небезпечні. Навіть при невисоких зарплатах українці часто обирали б платні дороги. Так економитимуть на ремонті автомобіля.
Така система можлива в Україні?
— Є кілька проектів таких доріг. Один із них — об'їзна навколо Києва. Якщо його реалізують, можна буде зрозуміти, чи готові українці до цього. Вони матимуть вибір — їхати через усе місто і втратити 3 години часу або заплатити і об'їхати навколо швидше. Цим проектом цікавляться європейські інвестори. Питання тільки, чи держава зможе забезпечити прозорий механізм повернення коштів.
5
відер запчастин знайшли за зиму Наталія та Олег Павлюченки з міста Гнівань на Вінниччині. Біля їхнього двору яма до півметра завглибшки. Цю ділянку дороги не ремонтували 20 років, іноді підсипали відсівом. Найчастіше виявляють частини бамперів, арок, ковпачків, втулок від автомобілів ВАЗ, інструменти з вантажівок. Деякі знахідки використовують для власної машини. Решту здають на брухт. Торік на вторговані гроші купили електрочайник та відремонтували мікрохвильовку.
Коментарі