пʼятниця, 07 червня 2013 00:45

Уся Україна повинна вчитися

 

Ми будуємо те, що уявляємо, — ця думка є однією з тез Української хартії вільної людини. Розширювати рамки спільних уявлень, шукати, берегти і розвивати людські таланти і, як принцип, заохочувати вияви творчої непересічності, незалежно від сфери діяльності, означає вириватися із замкненого кола стереотипів і змінювати майбутнє.

Виховання та освіта — першооснова для будь-яких змін у нашій країні, стійкості Української держави та її сталого поступу.

Сьогодні ми перебуваємо не лише в пострадянських, а й постмілітарних умовах. Ми позбулися військової організації життя колишньої імперії, але "казармений дух" відчувається досі. Він виявляється як в агресії стосунків між людьми, так і в освіті, що не ставить за мету сформувати особистість, навчити мислити, прищепити бажання бути вільною людиною чи дати конкурентні знання.

Ми переповнені прикладів "успішної аморальності". А натомість губимо з поля зору найважливіше — взаємини в українських сім'ях, у яких для будь-якої людини закладається основа сприйняття і розуміння світу й моралі. Острах перед цінностями, невміння їх дотримуватися і, як наслідок, байдужість суспільства й держави до справи нефальшивого й уважного плекання духовно здорових родин, де є взаємні повага, допомога і любов, — одна з найглибших причин нашої загальної внутрішньої відчуженості.

Сьогоднішня система виховання й освіти в Україні не цінує ані сім'ї, ані людини, яка вчиться, і не прагне заохотити її до постійного інтелектуального розвитку чи підготувати до ринку праці. Така система не бажає бути нашим помічником, вона, як правило, діє, мов наглядач і спостерігач.

Система орієнтує вчителя, викладача і науковця не продукувати знання чи шукати нові підходи та орієнтири, а "відтворювати вже відтворене", дотримуючись перевірених кліше. Більше того, викладача і вченого перевантажують рутиною, що обмежує творчі можливості.

По суті, наша освітня система досі заформалізована, бюрократична і недоброзичлива як до людини, так і світу.

Найнебезпечнішим продуктом такої системи є людина без цінностей.

Її мораль — подвійні стандарти в особистому, суспільному і державному житті. Теперішній стан країни значною мірою є наслідком діяльності цього цинічного типу людини.

Сучасна система виховання і освіти дуже часто продукує фіктивні знання, користь від яких не відповідає вкладеним зусиллям.

Головним захисником системи є чиновник від освіти з його консервативною, ієрархічною і корупційною ментальністю.

Заручником цієї системи є вчитель. Але через те, що давні хронічні проблеми ніколи серйозно не лікували в Україні, частина наших педагогів — учителів і викладачів середньої і вищої шкіл — стали активними носіями і мимовільними відтворювачами цієї системи.

Авторитет учителя і викладача в Україні підірвано, в першу чергу, хронічною бідністю вчительства, і їхнє становище — не менш безпорадне, ніж у всього суспільства.

Наскрізною проблемою системи є повсюдна корупція: ця хвороба із соціально-економічної перетворилася на стійку деградовану культуру взаємин педагогів, студентів і учнів, а також їхніх батьків.

Характерною ознакою нашої системи освіти є формалізм і формальність: це — наслідок загального суспільного фальшу.

У сфері освіти відсутня цілісна система національного виховання — від дитячого садка до університету. Така система не стосується політичних чи партійних ідеологій. Вона мала б учити людину змалечку любити і шанувати Україну.

І, найважливіше, в нашій країні немає жодних здорових економічних та суспільних стимулів для самостійного розвитку освіти.

У такій ситуації віддати освіту на відкуп владі з її теперішнім світоглядом означає остаточно знищити перспективу змін, а врешті закласти міну сповільненої дії під державу і суспільство.

Залишити "школу школі", сподіваючись на внутрішні сили освітян, означає запропонувати хворому почати самолікування, не змінивши жодних умов, що призвели до його хвороби.

Нам навряд чи допоможе реформа освіти у тому вигляді, в якому її здійснюють зараз. Не можна вдаватися до камуфляжу традицій, які ведуть до руйнації людини й перетворення її на залежного і беззахисного покруча.

Україні потрібна нова, реально інтегрована в європейський, а отже, в глобальний простір система освіти, в центрі уваги якої було б завдання розвивати вільну і мислячу людину, що прагне володіти якісними знаннями, конкурентними у світі.

Для цього тему освіти треба насамперед повернути в поле зору суспільства і політикуму. Наша з вами мовчазна згода означатиме кінець будь-яким надіям зробити рідну державу інакшою, ніж вона є сьогодні.

Суспільство не має права залишатися байдужим у справах освіти.

Головна мета нашої ініціативної групи — не давати готові відповіді, а насамперед привернути увагу суспільства до тем, які для України є життєво важливими.

Уся Україна повинна вчитися. Це — найзначиміша настанова для нас усіх, українських громадян, без жодного винятку.

У дошкільній освіті державі потрібно вчитися, як плекати в дітях справжню любов до України, рідної землі, історії народу і власної родини, а батькам — виховувати в нащадках життєрадісність, повагу до людей і до праці. У середній школі, окрім усебічної освіти, потрібно підтримувати оригінальність мислення та непересічність особистості кожного, дбати про таланти і водночас розвивати самодисципліну, гідність, правдивість та працелюбність. У вищій школі треба навчати, як мислити у глобальному конкурентному світі та правильно й результативно застосовувати знання і вміння.

Для національної освіти будь-яка влада, що мислить довгостроковими категоріями, зобов'язана виконати щонайменше дві умови: матеріально забезпечити вчителів і викладачів для життя і творчої праці та зосереджувати кошти для належного технічного оснащення шкіл і університетів.

Стратегічно важливою є справа, тісно пов'язана з освітою, — вивести з не менш важкого стану національну науку, зведену до принизливого становища як агресивним неуцтвом, так і жорсткими економічними реаліями, де в основі всіх інтересів — швидкі гроші.

Кроки, необхідні для того, щоб змінити становище, — можливі й реалістичні. Для змін не потрібно жодних чудес, а треба мати лише волю. Пропонуємо найважливіші напрями праці:

Перше. Ми впевнені, що активні представники українських освітян, широких кіл зацікавлених фахівців з інших сфер, а також громадські активісти здатні ініціативно об'єднати зусилля і сформувати концепцію сучасної національної системи виховання та освіти. Спільними силами ми можемо і повинні виробити суспільне замовлення на зміни.

На наш погляд, проблеми освіти повинні стати передумовою появи єдиного громадського руху по всій країні. Закликаємо громадських активістів, студентство і викладачів та освітян, які усвідомлюють глибину проблем, самостійно розпочати об'єднання зусиль задля якісної реформи освіти і спротиву корупції у цій сфері. Досі суспільство залишалося мовчазним у цих справах. Настав час сказати спільне слово.

Друге. З великою надією звертаємося до українських батьків і сподіваємося, що в батьківському середовищі може постати активне ядро руху турботи і змін у справах освіти. Батьки-українці мали б найдужче боротися за якісну освіту в нашій державі, розуміючи її значення для перспективи своїх дітей. Це — та основа, яка може об'єднати нас усіх, незалежно від мови, достатку чи поглядів.

Третє. Закликаємо політичні сили, які поділяють наші погляди і оцінку стану справ, стати практичним рушієм змін у сфері освіти, зокрема через необхідні парламентські кампанії й законодавчі ініціативи.

Четверте. Запрошуємо громадськість і насамперед освітян підтримати реформаторські зусилля тих членів парламенту, які стримують політичний наступ, що його чинять проти перспективи якісної національної освіти.

Зокрема, сьогодні реальної суспільної підтримки потребують реформи у галузі вищої освіти, де вкрай важливо не допустити чиновницького і корупційного закріпачення. Публічні звернення і виступи вчителів, викладачів, студентства і всіх небайдужих громадян повинні продемонструвати живу людську реакцію і здатність не миритися з теперішнім становищем.

П'яте. Суспільство потребує об'єднання інтелектуалів, які представили б цілісне бачення ґрунтовних і продуктивних змін, необхідних українській освіті.

Закликаємо українських підприємців виявити готовність підтримати громадські освітні ініціативи і проекти. Зокрема, представники зацікавлених ділових кіл могли б об'єднати зусилля, щоб створити незалежний фінансовий фонд для потреб освіти і, насамперед, для навчання студентів за кордоном з умовою повернення та роботи в Україні.

Перелік цих та інших завдань не є вичерпним. Хочемо сподіватися, що запропоновані нами міркування дадуть поштовх різним середовищам до конкретних дій, а висловлені думки візьмуть на озброєння політичні, бізнесові й громадські сили, зацікавлені у справжніх змінах в Україні.

Ініціативна група висловлює моральну солідарність з усіма українськими освітянами, науковцями, вчителями і викладачами, які працюють на честь і совість у теперішніх складних умовах.

Віримо в активні здорові сили українського студентства.

Маємо разом сформувати реальне суспільне замовлення на якісну освіту.

Наша спільна воля здатна змінити країну.

Зараз ви читаєте новину «Уся Україна повинна вчитися ». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

2

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути