21 жовтня 1897 року у Миколаєві почав повноцінно працювати Чорноморський суднобудівний завод, який відкрили за 13 днів до того.
Першим директором заводу був бельгійський інженер Едмунд Генріхович Гарріс, потім француз Людвіг Густав Ролланд, тому усі розпорядження віддавали французькою. Французькою мовою вели і звітність, а гроші рахували у франках. За новим підприємством закріпилася назва "Французький суднобудівний завод", хоча в офіційних документах його часто називали "Наваль" (від франц. "морський").
У перші роки роботи заводу його все ще розбудовували: звели заводський док з подвійним критим елінгом, який був розрахований на одночасну побудову 2 великих суден. Це був єдиний на той час критий металевий елінг у Російській Імперії. Уже 1903 року збудували і спустили на воду перші судна: міноносці "Заветный", "Завидный".
1919 року завод займав площу понад 120 га землі. Основне виробництво: військове та комерційне судно- і машинобудування, включаючи берегові та баштові установки. Випускали також товарні вагони та залізничне обладнання, дизелі, парові котли, залізні конструкції для мостів, різного виду машини і механізми. Виробляли артилерійські снаряди. Ремонтували військові та комерційні судна.
На початку 1920-х років завод працював переважно для потреб обслуговування Червоної Армії та берегової охорони. Там ремонтували військові кораблі, бронепотяги й танки.
У роки Другої світової війни завод зупинив роботу. Майже усі цехи підірвало снарядами. З 784 приміщень неушкодженими залишилися лише 2: медсанчастина та кріпильна дільниця. Після війни завод швидко відновили і він почав працювати із новою потужністю. Влада СРСР гарно фінансувала підприємство, тому воно розвивалося, технічна база постійно оновлювалася.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Перший український корвет "Володимир Великий" добудуть за 4 роки
На миколаївському заводі створили перший радянський флагман китобійної флотилії. 1959-го він вийшов у перший промисловий рейс. За розмірами і наповненістю сучасною технікою йому не було рівних у світі. Довжина - 217,8 м, ширина - 27,8 м. швидкість ходу 16 вузлів, обладнання китобази дозволяло перероблювати за добу 75 китів, що давало за один промисел 35 т жиру.
Усі наступні роки на заводі будували великі суховантажні судна.
12 жовтня 1917 року есмінець "Завидний" першим серед кораблів Чорноморського флоту підняв український прапор і відмовився його спускати. Матроси вимагали надання Україні автономії та намагалися пробудити "демократію" в Росії.
Українізація армії та флоту розпочалася після приходу до влади в Києві Центральної Ради. Великих труднощів не зазнавала, адже на кораблях ЧФ служило більше половини українського особового складу, а в містах-портах діяли великі українські матроські громади.
Коментарі