вівторок, 05 липня 2022 10:35

"Світ не просто помітив нас, він у нас закохався. А кохання не можна зраджувати"

Усе, що я роблю, – моє життя та моє гобі. Провести демаркацію між цими двома поняттями – даремна справа. Щоб займатися чимось додатково, треба вільний час. А я маю, чим його заповнювати.

Книжки – як друзі. Їх не можна залишати напризволяще. Їх треба берегти, з ними треба спілкуватися.

Перший період у полоні – шоковий. Він руйнує. Думав не про себе, а про паралізованого сина, полишеного напризволяще. Наступний період – час очікування. "Суду" чи обміну. Важкий і довгий. Останній – повернення з полону. Але це теж полон.

Мене з мішком на голові кинули до інших ув'язнених. Скинув мішок і зрозумів, що весь закривавлений. "Чому усміхаєшся?" – запитав хтось. Не мав сил говорити, але відповідь знав: я не боюся померти, бо пройшов через смерть. Це означало, що мене вже не дістануть. Бойовики не мали наді мною влади.

  Ігор КОЗЛОВСЬКИЙ, 68 років, історик, релігієзнавець. Народився 16 лютого 1954-го в Макіївці на Донеччині. Батько був машиніст тепловоза на металургійному комбінаті, мати – модельєрка. Закінчив історичний факультет Донецького університету й аспірантуру Інституту історії Національної академії наук. Працював на різних посадах у справах релігій в облвиконкомі та держадміністрації. Викладає та читає лекції з релігієзнавчих питань у навчальних закладах України та Сполучених Штатів Америки. Працював доцентом кафедри релігієзнавства Донецького інституту штучного інтелекту, керівником Центру релігієзнавчих досліджень і міжнародних духовних стосунків. Старший науковий співробітник відділення релігієзнавства Інституту філософії імені Григорія Сковороди Національної академії наук України. Кандидат історичних наук. Автор понад 50 наукових книжок і більш як 200 статей у словниках, енциклопедіях, наукових періодичних виданнях. Пише поезію та прозу. Член PEN України й ініціативи ”Першого грудня”. Нагороджений медаллю Австрійського товариства Альберта Швейцера, Лицарським орденом Королівського братства Святого Феотонія, Португалія, почесною відзнакою Академії будо Ніппон Сейбукан, Японія. Член Королівського коледжу дворянства у Португалії та почесний громадянин штату Оклахома, США. Майже два роки – від січня 2016-го по грудень 2017 року – перебував у полоні бойовиків ДНР. Дружина – історик і музеє­знавець Валентина, 65 років. Старший син – 42-річний Святослав – помер два місяці тому після тривалої хвороби. Молодший син – 37-річний Олександр – програміст. Любить кисломолочні продукти та чай. У Донецьку мав бібліотеку з 10 тисяч книжок. Частину вдалося вивезти, решту заховали друзі. Живе в Києві
Ігор КОЗЛОВСЬКИЙ, 68 років, історик, релігієзнавець. Народився 16 лютого 1954-го в Макіївці на Донеччині. Батько був машиніст тепловоза на металургійному комбінаті, мати – модельєрка. Закінчив історичний факультет Донецького університету й аспірантуру Інституту історії Національної академії наук. Працював на різних посадах у справах релігій в облвиконкомі та держадміністрації. Викладає та читає лекції з релігієзнавчих питань у навчальних закладах України та Сполучених Штатів Америки. Працював доцентом кафедри релігієзнавства Донецького інституту штучного інтелекту, керівником Центру релігієзнавчих досліджень і міжнародних духовних стосунків. Старший науковий співробітник відділення релігієзнавства Інституту філософії імені Григорія Сковороди Національної академії наук України. Кандидат історичних наук. Автор понад 50 наукових книжок і більш як 200 статей у словниках, енциклопедіях, наукових періодичних виданнях. Пише поезію та прозу. Член PEN України й ініціативи ”Першого грудня”. Нагороджений медаллю Австрійського товариства Альберта Швейцера, Лицарським орденом Королівського братства Святого Феотонія, Португалія, почесною відзнакою Академії будо Ніппон Сейбукан, Японія. Член Королівського коледжу дворянства у Португалії та почесний громадянин штату Оклахома, США. Майже два роки – від січня 2016-го по грудень 2017 року – перебував у полоні бойовиків ДНР. Дружина – історик і музеє­знавець Валентина, 65 років. Старший син – 42-річний Святослав – помер два місяці тому після тривалої хвороби. Молодший син – 37-річний Олександр – програміст. Любить кисломолочні продукти та чай. У Донецьку мав бібліотеку з 10 тисяч книжок. Частину вдалося вивезти, решту заховали друзі. Живе в Києві

Час у полоні тягнеться по-різному. У підвалі – так, у камері з "ополченцями" – інакше, в карцері та камері смертників, де я провів пів року, – ще по-іншому. Довше, ніж у звичайному житті. Там немає спілкування. Якщо нема внут­рішнього простору, можна себе втратити. Треба заповнювати день – читати, писати вірші, медитувати, молитися.

Я – боржник любові. І маю віддавати цей борг щодня.

Мій рід – козацький. Були там і старшини, декотрі мали свої герби. Один предок привіз собі дружину з походу – з Туреччини чи Криму. Такі легенди є в кожній козацькій родині.

Пригадую себе ще в люльці, до року. Стояв у ній, а потім випав на підлогу.

У моєму дворі в Донецьку жили різні за походженням і поглядами люди. Були махновці та петлюрівці, з УПА та червоноармійці, колишні в'язні концтаборів. Така суміш впливала на мій світогляд.

Це означало, що мене вже не дістануть. Бойовики не мали наді мною влади

Існування Росії залежить від нас. А якщо ви не усвідомлюєте свого існування без історії іншого народу, значить – ви не відчуваєте впевненості у своїй величі. Їхній імперський комплекс водночас є меншовартістю.

Путін – слабкий історик, невіглас. Начитався якихось книжок і вхопився за ідею, що ні України, ні українців ніколи не існувало.

Ми стоїмо на цінностях майбутнього – свободи, життя, гідності. Росіяни ж відстоюють квазіцінності міфічного минулого, якого насправді не існує. Це цінності не життя, а смерті, не миру, а війни. Остання – стрижень їхньої імперської ідеології.

Якщо Крим – це Україна, то мусимо знати й історію кримських татар.

Людство ще не сформувалося остаточно. Ми лише запропонували певні цінності – мирного існування держав, зрілого громадянського суспільства, конструктивного діалогу. І лише вчимося всього цього.

Я бачив черги біля військкоматів, волонтерів, які віддали останнє заради допомоги фронту. Що це, як не приклад історичного зростання нації?

Велика частина перемоги вже відбулася. Ми перемогли морально, цінностями й екзистенційно – сенсами. Лишається перемогти зброєю.

Світ не просто помітив нас, він у нас закохався. А кохання не можна зраджувати.

У будь-який храм заходжу, як до себе додому

Війна – рушій прогресу, хоч би як гірко було це визнавати. Нам важливо не проґавити цього шансу.

Наша ідея така ж, як у Європи, – різноманіття в єдності. Ми нарешті подолали нашу дитячу хворобу індивідуалізму, не полишаючи себе, а вбудовуючи в небосхил українства.

Наша нація дорослішає. Ми вже не підлітки. Це не значить, що в нас немає інфантильних. Є, але критична маса – відповідальна.

У юності вів зошит, куди записував прочитані книжки. Протягом чотирьох років назбиралося 3,5 тисячі книжок із трьох бібліотек міста. У дорослому віці підрахував – 80 відсотків було українською.

Прочитані в дитинстві історичні книжки вплинули на вибір професії. Якби не став істориком, релігієзнавцем, був би мандрівником. Досліджував би Полінезію чи Південну Америку.

Перегляд фільму дає готову опрацьовану картину. Читання – це праця. Формує уяву, дає можливість моделювати ситуацію. Без читання втрачається здатність будувати причинно-наслідковий зв'язок.

Коли на людину дивляться очі її предків, вона відчуває свою невипадковість. Випадковими людьми можна легко керувати.

Сприймаю представників різних релігійних спільнот одновірцями. Якщо я не буду емпатичний до всіх конфесій, то стану поганим дослідником. Тому в будь-який храм заходжу, як до себе додому.

Без відповідей на запитання "Навіщо це все?" людство не змогло б розвиватися.

Місто – це люди. Усі мої учні, друзі та родичі залишили Донецьк у 2014–2015 роках. Обов'язково повернуся до міста, коли його звільнять. Заберу книжки, деякі реліквії, відвідаю могили родичів. Цього достатньо. Тепер Київ – мій Донецьк.

Батьківство – це не тільки вчити дітей, це ще й учитися від них

У мене помирали батьки, брат. Та найстрашніше – коли помирає дитина. Я вкладав сили душі та тіла у своїх синів. Святослав помер у мене на руках. Досі важко це прийняти.

Батьківство – це не тільки вчити дітей, це ще й учитися від них.

Любов – це процес і праця. Справжня любов, окрім емоцій, – це ще й вольові зусилля та робота над простором. Ми все життя вчимося любові, бо вона наближає нас до божественного.

Хоча мені майже 70, та я не знаю, що таке старість. Мені цікаво, й що далі – то цікавіше. Бо є досвід і напрацювання, є глибина, інша оптика. Водночас є ще й перспектива.

Виправляти помилки – це намагатися зробити життя ідеальним. Так нецікаво.

Коли переможемо, накрию стіл і зберу за ним усіх рідних.

Щоб регулярно читати всі матеріали журналу "Країна", оформіть передплату ОНЛАЙН. Також можна передплатити онлайн на сайті Укрпошти за "ковідну тисячу"

Зараз ви читаєте новину «"Світ не просто помітив нас, він у нас закохався. А кохання не можна зраджувати"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути