Ексклюзиви
вівторок, 02 липня 2019 05:41

"Учні зі знаннями масово їдуть на навчання за кордон"

Автор: ФОТО з архіву Віктора Громового
  Шеф-редактор порталу ”Освітня політика” Віктор Громовий: ”­Пороговий бал ЗНО повинен бути вищий. Він має відсіювати хоча б половину потенційних кандидатів”
Шеф-редактор порталу ”Освітня політика” Віктор Громовий: ”­Пороговий бал ЗНО повинен бути вищий. Він має відсіювати хоча б половину потенційних кандидатів”

53 613 абітурієнтів цьогоріч не склали поріг із основного для всіх предмета — української мови та літератури. Це 15,8% учасників тестування. Торік таких було на 7 тис. осіб менше –14,5%. 2017 року — 8%.

— Якісного прориву системи загальної середньої освіти за останні п'ять років не відбулося. Проект Нова українська школа працює лише в початкових класах. У старшій школі фактично немає змін, — говорить шеф-редактор порталу "Освітня політика" 56-річний Віктор Громовий.

Чи не зависокі порогові бали тестування "склав/не склав"?

— Ні, навпаки. Вони низькі. Їх можна було б набрати завдяки простому вгадуванню. ЗНО впроваджували з метою відібрати найкращих абітурієнтів до вищих навчальних закладів. Якщо в Німеччині 60 відсотків випускників шкіл стають студентами університетів, то це є нормою. Ще 40 процентів здобувають там професійно-технічну освіту.

В Україні понад 80 відсотків вступників потрапляють у вузи. Пороговий бал повинен бути вищий. Він має відсіювати хоча б половину потенційних кандидатів. Це дасть змогу зробити нормальну селекцію до вищих навчальних закладів.

Чи вплинуло на такий результат участь у ЗНО студентів професійно-технічних закладів?

— Якісний показник через таких вступників дійсно падає. Об'єднувати школу з ПТУ було поганим рішенням. Навчання в училищах розтягують на два-три роки, хоча їхню професію можна освоїти за півроку чи рік. Це неефективно. Ті учні, які хотіли здобути повну середню освіту і надалі йти в університет, могли б скористатися іншими формами, наприклад — екстернатом.

Українські школярі стали менш відповідальні в підготовці?

— Більшості учнів, які не склали пороговий бал на ЗНО, воно просто непотрібне. У таких абітурієнтів немає жодної мотивації. Складати тест повинні лише ті, хто претендує на університетську освіту. Таких учнів повинно бути не більш як 40 відсотків.

Торік були абітурієнти, які з результатом у 102 бали потрапляли на географічний факультет педагогічного університету на державну форму навчання. Виходить, тепер здобувати вищу освіту можуть навіть двієчники. А так не повинно бути.

Як на результати тестування впливають освітні підходи шкіл?

— На жаль, тепер високий бал на зовнішньому незалежному оцінюванні є результатом роботи не школи, а репетитора, який "натаскує" суто на складання цього тесту. ЗНО ніяк не показує рівень навчання у школі. Однак є й такі навчальні заклади, де освітній процес у випускних класах повністю відсутній. Учителі намагаються максимально охопити всю програму ЗНО і незважають на шкільну.

Як оцінюєте якість тестів на ЗНО?

— В епоху інновацій стандартизовані тести, що дають вступникам, не перевіряють їхнього рівня знань. Я — історик. І коли дивлюся на тести з історії України, усвідомлюю, що більшість завдань вимагають банального заучування. Не бачу в цьому сенсу, якщо практично в кожного є доступ до інтернету і він може за лічені секунди знайти будь-яку потрібну дату в своєму гаджеті. Тести повинні визначати мислення учня, як він вміє аналізувати події, а не перевіряти його пам'ять.

Як змінюється загальний рівень ерудиції українських учнів?

— Він знижується. Але не тільки учні, але й суспільство загалом деінтелуктуалізується. Учні зі знаннями масово їдуть на навчання за кордон, через складність у реалізації навичок і талантів. Торік у Єгелонському університеті в Кракові навчалися майже п'ять тисяч українських студентів.

Україна перетворюється на аграрно-сировинний придаток до цивілізованого світу. Школа намагається розвивати критичне мислення, проте телебачення успішно маніпулює свідомістю дітей.

Чи є способи підвищити знання сучасних школярів?

— Необхідно вкладати кошти в розвиток педагогів. Створити вчителям комфортні умови та гідну заробітну плату. Слід модернізувати матеріально-технічну базу шкіл. Особливо це стосується точних дисциплін. Тоді й дітям буде цікавіше навчатися, й учителі матимуть більше мотивації.

Зараз ви читаєте новину «"Учні зі знаннями масово їдуть на навчання за кордон"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути