У вівторок, 29 жовтня, в турецькому місті Стамбул відкрили тунель метро "Мармарай". Це — найглибший підводний складаний тунель. Під протокою Босфор пролягає завглибшки 60 м. Відкриття споруди присвятили 90-й річниці Турецької Республіки.
Щоб сполучити європейську та азійську частину країни пішло, дев'ять років. "Мармарай" має витримати 9-бальний землетрус, за проектом. У цьому й полягала складність будування. Споруда має 11 секцій по 130 м вагою 18 тис тонн кожна. Їх зводили кожну окремо, а потім занурювали на глибину та складали з них єдиний тунель.
Хоча "Мармарай" офіційно відкрили, користуватися ним зможуть лише наступного року. У межах проекту мають перебудувати 63 км приміських шляхів та 76 км залізниці між містами Гебзе та Халкали. До наступного року зводитимуть ще три підземні станції та реконструюють 37 старих.
В'їзди в "Мармарай" розташовані на площі Казличешме у європейській частині та на станції метро Айриликчешме в азійській. Загальна довжина тунелю 13,6 км. Поїздка із одного кінця в другий триває 104 хв. Назва походить від назви сусіднього Мармурового моря та турецького слова "рельси".
14 млн жителів Стамбула майже щодня перетинають Босфор двома мостами. Завдяки тунелю їх вдасться розвантажити. Нова лінія метро має скоротити на 20% кількість заторів у місті. Планують, що 75 тис. пасажирів за 1 год. проїжджатимуть в обох напрямках.
Підводне сполучення під Босфором планував ще османський султан Абдул Меджид 1860 року. Тоді не було технологій, що дозволили б реалізувати задум. Будівництво почала турецько-японська компанія 2004-го. Планували закінчити за чотири роки. Завадили археологічні знахідки, на які натрапляли бригади будівельників. Виявили флотилію візантійських середньовічних кораблів, порт Єнікапі, руїнам якого 8,5 тис. років. Загалом знайшли 40 тис. предметів старовини.
Будівництво тунелю "Мармарай" розпочали з ініціативи прем'єр-міністра 59-річного Реджепа Таїпа Ердогана. Із бюджету на проект витратили 3,3 млрд євро, це майже 33 млрд грн.
—?Ми поєднали Лондон і Пекін. Нарешті здійснилась мрія 150 років. Цей тунель — частина стародавнього Шовкового шляху, — прокоментував на відкритті прем'єр.
У червні цього року жителі Стамбула та ще 70 міст вийшли на акції протесту. Будівництво торгового центру на місці скверу, аеропорту і, зокрема, тунелю "Мармарай" спричинило масові заворушення й сутички з поліцією.
Під час зведення тунелю "Мармарай" вирубали 2,5 млн дерев.
Коментарі