четвер, 17 січня 2013 11:24
Андрій Юраш
Андрій Юраш
Доцент ЛНУ ім. Івана Франка, релігієзнавець

Агресія Почаївської Лаври пов'язана з розташуванням на Західній Україні

Почаївська та Києво-Печерська лаври і Свято-Богоявленський жіночий монастир у Кременці, які є пам'ятками культурної спадщини, можуть стати власністю Української православної церкви (Московського патріархату). У Верховній Раді депутати від Партії регіонів та комуністів зареєстрували законопроект, згідно з яким перелічені історичні цінності можуть передати релігійній конфесії у власність.

Ця історія триває вже протягом кількох років. Минулого року подібний законопроект "регіонали" вже пропонували, але питання так і не було вирішено. Зараз його знову реанімують. Думаю, що є абсолютно зрозумілим політичне підґрунтя ситуації.

Політичні сили, які однозначно підтримують УПЦ Московського патріархату, зараз мають у парламенті більшість. Таким чином, лобісти інтересів МП намагаються використати цю ситуацію і назавжди утвердитися у Почаївській лаврі.

Взагалі, до Почаївської лаври дуже специфічне ставлення. Це найбільш західний і найбільш серйозний форпост Московського патріархату на територіях, які, в принципі, загально є під духовним патронатом української культури, традицій і церков. Та й зрозуміло, що обласна рада Тернопільщині не буде такою однозначною і прихильною до подібних ініціатив з привласнення Лаври. Тому і намагаються через прихильних політиків вилучити Лавру із об'єктів, які перебувають під охороною, та передати її у власність Московського патріархату.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Намагаючись передати у власність релігійні пам'ятки, політики хочуть прогнутися перед церквою" - нардеп

Аргументація прихильників цього закону є зрозумілою — Почаївською лаврою і так користується Московський патріархат, тому після такого рішення, мовляв, нічого не відбудеться. Але насправді є загрозлива перспектива на майбутнє.

Зараз юридичною особою Лаври є громада. Однак, після ухвалення такого закону юридичні права матиме вже Церква. Наразі тільки громада має право розпоряджатися майбутнім Лаври і за бажанням навіть перейти до іншої конфесії, бо церква не має права якось впливати на рішення, пов'язані із власністю цієї конкретної громади. Однак, після її приватизації, цього зробити вже буде неможливо і Лавра назавжди залишиться під юрисдикцією Московського патріархату без жодної теоретичної імовірності того, що вона колись стане українською і буде належати якійсь з українських церков. Фактично право власності тоді буде за УПЦ, а перший пункт її статуту говорить: "УПЦ є невіддільною частиною Московського патріархату".

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Регіонали" внесли законопроект, згідно якого можна буде приватизувати Почаївську лавру

Власне, тому і намагаються зробити таку юридичну річ, яка де-факто нічого не змінює, але де-юре вона назавжди закріпить власність цієї унікальної історичної, культурної, духовної інституції, якою є Почаївська Лавра, за Московським патріархатом.

Звісно, це все теоретично і зараз мова не йде про перехід Лаври до іншої Церкви. Це навіть нереально на сьогоднішній день.

Почаївська Лавра — одна з небагатьох, яка в повоєнний час не була зачинена, а завжди функціонувала. Лавра має дуже специфічну, своєрідну славу навіть в самому Московському патріархаті. Вона стала осередком, який об'єднує, мабуть, чи не найконсервативніші взагалі елементи, які є в Московському патріархаті. Так, дуже багато закликів, які ідуть від братії з Почаїва, є більш консервативні, ніж деякі офіційні папери Московського патріархату. Відомо, що там є охорона з проросійсько налаштованих козаків. Відомі також і випадки, коли взагалі людину виганяли з території за те, що вона заговорила українською мовою, чи спробувала якось просто подискутувати. Це своєрідний приклад агресивної, фундаменталістської і консервативної спільноти, яка, розуміючи, що знаходиться далеко в не найсприятливішому оточенні, максимально робить все для того, щоби законсервуватися ще більше. Так ще з радянських часів до Почаївської Лаври присилали монахів, які мали не місцеве етнічне коріння. І це фактично не змінилося і до цього часу.

Однак на даному етапі немає жодних ні об'єктивних, ні суб'єктивних передумов для того, щоб думати чи сподіватися, що хтось з Почаївської Лаври захоче ініціювати якісь юрисдикційні зміни. Навпаки, все зроблено і запроектовано так, що сама Лавра є одним з найбільших гарантів промосковського курсу УПЦ. А тим більше, немає жодних підстав говорити, що всередині можуть бути процеси, пов'язані з її виокремленням.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Києво-Печерську Лавру пограбували на 70 тисяч гривень

Взагалі, Кременецький район, де вона розташована, це північ Тернопільської області. По суті, це православний район і там домінують православні віряни. Але зважаючи на те, що це все ж таки західний регіон, там є дуже потужними впливи і Київського патріархату, і частково автокефальні церкви. Крім того, поруч є регіон, де домінує греко-католицька церква. Тому не можуть не відчувати у Почаївській лаврі те, що є абсолютно інші моделі церковного розвитку. Зважаючи на таку свою пограничність, на максимальну віддаленість від основних центрів МП, певно тому Лавра і обирає таку агресивну модель поведінки. Сказати, що вони є єдиними представниками МП у тому регіоні — ні. Там є і парафії. Зокрема, у тернопільській області діє 123 парафії Московського патріархату. Але одна справа, коли діє парафія з одним священником і селянами, які можуть рано чи пізно перейти до іншої церкви, а інша справа, коли це Лавра, де є більше сотні монахів, послушників, де є духовна семінарія, де щодня бувають тисячі паломників. Це зовсім інші величини. Тому, у певному сенсі, можна казати, що за своїм духовним впливом, потенціалом зібраного духовенства, зрозуміло, що нічого подібного за Почаївську лавру Московський патріархат на цих теренах не має.

Зараз ви читаєте новину «Агресія Почаївської Лаври пов'язана з розташуванням на Західній Україні». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

37

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути