— У місті пріоритетність повинен мати електротранспорт. Ми бачимо, як маршрутки обганяють одна одну, як з'являються затори. Коли людині потрібно оплатити квиток у маршрутці, треба триматися за поручні, щоб дістати з кишені гроші, а раптом поштовх. Це небезпечно. Крім того, маршрутками не мають можливості користуватися люди з особливими потребами. Ми вже передбачили: збільшивши до 100 кількість тролейбусів, маршруток із 350 можна зменшити до 100, — розказує виконувач обов'язків директора комунального підприємства "Черкасиелектротранс" 35-річний Віталій Дядченко.
За п'ять років на підприємстві хочуть повністю оновити рухомий склад. Цього року планують купити тролейбуси в лізинг. Допомогти фінансово погодився Європейський банк реконструкції та розвитку. Хочуть придбати недоукомплектовані та закупити капітально відреставровані в Європі. На нові машини українського виробництва гроші пообіцяв виділити Кабмін.
— Вигідно купити частину нових без заднього мосту за 90 тисяч доларів і доукомплектувати за рахунок наших придатних до роботи агрегатів і вузлів. Крім того, цікавий варіант відреставровані в Європі. Вони недорогі, надійні й комфортні. "Мерседеси", МАНи й "бомбардири" коштують від 20 до 25 тисяч євро. На останні дають до трьох років гарантії. Нові, зокрема Львівського заводу, коштують 220 тисяч доларів, — продовжує Дядченко.
У місті 103 тролейбуси. На маршрути виходять 60 машин, проте через поломки до 20 із них сходять із рейсів. За останні чотири роки за рахунок міського та державного бюджету мали купити 23 тролейбуси. Придбали чотири, бо ні 2009-го, ні 2010-го кошти із держбюджету не надійшли.
Тролейбуси обслуговують 10 маршрутів. З оновленням парку їх кількість планують збільшити до 20. У планах — добудувати лінії по набережній в мікрорайоні Митниця.
— Хочемо перевести на тролейбуси центр міста. У більшості міст України вони курсують від окраїн до центру й назад. У центральній частині окремі маршрути. Це оптимальний варіант для перевезення пасажирів, — говорить Віталій Дядченко.
З оновленням парку кондукторів хочуть замінити електронними компостерами.
— У Москві після встановлення в міському транспорті електронних компостерів замість кондукторів і введення похвилинної оплати проїзду виручка в перші ж дні збільшилася вдвічі. Робіть висновок, куди до того йшли гроші, — каже заступник міського голови Олексій Леонов, 45 років.
— Шось мені не віриться, що куплять нові тролейбуси, — каже 71-річний Григорій Шевченко. На зупинці "Дружби народів" чекає тролейбус до Річпорту. — Аж зло бере! У прошлому году бастували водії тролейбусів, шо місяцями зарплату не дають, а це вже мільйони найшлися на нові машини. Хоча харашо було б, бо з моєю пенсією в 910 гривень на маршрутках не поїздиш.
До зупинки під'їжджає іржавий, з наскрізними дірками, тролейбус №8. Сідаю поруч із білявою огрядною жінкою.
— Та навіть, якщо він буде на одному колесі й без даху, все одно буду ним їхати. Тролейбуси для такої бідноти, як я, єдина можливість кудись добратися. Бо лише тут безкоштовний проїзд для пенсіонерів та інвалідів, — каже Людмила Баслик, 63 роки.
Розповідає, що коли водії тролейбусів бастували, їй доводилося щодня з району Д до вул. Сєдова й назад ходити по 8 км пішки.
— Коліна болять, а я йду, бо матері 85 років, провідать нада. Я вам скажу, що як тролейбусів не буде, то такі, як я, серед дороги падатимуть. Для нас цей транспорт, як вода й хліб.
Щороку треба купувати чотири-шість тролейбусів
— Причин занепаду тролейбусного парку дві, — каже колишня заступник мера Любов Майборода, 52 роки. — По-перше, держава не відшкодовує за перевезення пільговиків, а від цього багатомільйонні збитки. Друга причина — наші міські керівники на чолі з Одаричем не їздять тролейбусами й не хочуть цим займатися. От міська рада прийняла рішення випустити цінні папери на 60 мільйонів для ремонту доріг. А треба було б ті 60 мільйонів кинути на купівлю тролейбусів. Але ж зариті в дорогу гроші важко проконтролювати, а з тролейбусами все прозоро: виділили кошти, купили, і все. Невигідно.
На думку Майбороди, на сесії міськради слід затвердити програму розвитку галузі, визначитися з джерелами фінансування й сумами для придбання щороку щонайменше чотирьох-шести нових тролейбусів.
Коментарі