Ексклюзиви
четвер, 10 лютого 2022 20:15

Пафосні подарунки, які "надихали" Пшонку та Януковича - відкрили виставку пропаганди СРСР
18

Червоні прапори, вимпели-відзнаки, пафосні порцелянові вази з портретами "вождя пролетаріату" і кількаметрові полотна, що підкреслюють культ особистості - все це зараз можна побачити в експозиції Музею історії міста Києва. Там проходить незвичайна виставка "Червоний шум", присвячена візуальному тиску радянської пропаганди на обивателя.

Показують, як українську історію намагались викривити засобами образотворчого мистецтва. Всі експонати - з колекції Музею. Назвали виставку за аналогією до "білого шуму" — технічного поняття, яке позначає постійний шум, розподілений по усьому діапазону звукових частот, якого неможливо уникнути. Додали прикметник "червоний" провідний колір у тогочасному мистецтві, а заодно і синонімом слова "радянський".

Музей одним з перших представив свою колекцію мистецтва радянського періоду - в ключі декомунізації. Інтерпретують мистецтво радянської доби по-новому, щоб переосмислити досвід 70 років, коли Україна була під впливом ворожої ідеології.

Gazeta.ua поговорила з кураторкою виставки Катериною Липою - про засоби, які використовувала радянська пропаганда, перекручування історичних фактів у картинах та пафосні подарунки, які згодом "надихнули" Пшонку та Януковича.

У Музеї історії Києва відкрили виставку радянської пропаганди
Фото: Антон Букало
На картинах радянської доби спотворювали історичні деталі, щоби створити ілюзію "одного народу"
В колекції Музею - портрети революціонерів та партійних діячів. На фото - Олександр Герцен
На картинах радянської доби спотворювали історичні деталі, щоби створити ілюзію "одного народу"
На картині зобразили гетьмана Сагайдачного на тлі корпусу Києво-Могилянського колегіуму - будівлю "перенесли" в поле

Княгиня Ольга у вінці й кокошнику

Для створення образу київської княгині, що жила у Х ст., авторка картини використала одяг московського царства ХVI ст. На голові Ольги - вінець князя Володимира, поєднаний з кокошником.

"Звісно, тоді в атеїстичному суспільстві ще не виходило на перший план, що Ольга - свята. Але княгині приділяли багато уваги, вона – матір і бабуся видатних князів. Це сильна жінка. Одяг княгині Ольги тут - відсилка до російського графіка початку ХХ століття Івана Білібіна, який чудово ілюстрував казки, щоправда, російські.

Княгині приділяли багато уваги, вона – матір і бабуся видатних князів

Важко сказати наскільки свідомо українська художниця так зобразила Ольгу. У 1980-х знали менше історичних фактів. Це вже не кажучи про навмисні перебріхування. Хоча якщо б мисткиня добре пошукала, то могла б знайти книжки із зображенням середньовічного одягу Русі. Але чомусь їй захотілось піти за Білібіним – "красіво", барвистенько, іще й у Москві так роблять, чи в Петербурзі.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Скульптура з метеорита й картина на шпалерах" - у Києві представили унікальні роботи Ади Рибачук і Володимира Мельніченка

А можливо, так була ймовірність простіше пройти худраду, які в радянський час затверджували держзамовлення. Визначали: годиться - не годиться, чи треба переробити, чи доопрацювати. Тобто, збиралась комісія, критикували твори. Причому часто з точки зору не художніх моментів, а саме з позиції ідеології", - каже Катерина Липа.

Автор: Антон Букало
  Українська художниця у радянський час зобразила княгиню Ольгу в кокошнику
Українська художниця у радянський час зобразила княгиню Ольгу в кокошнику

Орда і люди в одязі XIX століття

Картину "Татари женуть полонених" написав 1982 року художник Бельтюков з Петербурга (тоді - Ленінград - Gazeta.ua). Його твір - історичний фейк.

"Картина, на якій татари женуть ясир - це справжній "русский мир" - з його перекручуванням нашої історії. Картину замовили до відкриття музею Історії Києва, В одному з залів було щось подібне до "іконостасу" – зліплені докупи рами на цілу стінку. Майже всі промовисто "натякали" на "одиннарод".

А раптом українці чисто на підсвідомому рівні намалюють щось більш патріотичне


Треба віддати належне, художники старанно попрацювали з наявним історичним матеріалом. Враховуючи, що тоді не було інтернету, треба було ходити в бібліотеку, копатись по книжках. Але те, що зрештою зробили – вийшло смішно. У центрі - композиції кілька дідусів, прости господи, в косоворотках, одягнені, як росіяни. Мовчу вже, що на них штани XIX - початку XX століття. А на дальньому плані – парочка дядьків в червоних каптанах московських стрільців. Це настільки не наше - що важко навіть уявити.

У центрі композиції кілька дідусів, прости господи, в косоворотках, одягнені як росіяни

Картини для музейної зали замовили петербурзьким художникам, при тому що в Києві не бракувало живописців. Поцікавилась цими митцями, роблячи виставку – це класичні пропагандистські художники, сиділи на ідеологічних замовленнях, писали леніних в асортименті. Напевне, це була не випадковість – влада дбала, щоби чого не вийшло. А раптом українці чисто на підсвідомому рівні намалювали б щось більш патріотичне", - розповіла Катерина Липа.

Автор: Антон Букало
  На картинах радянської доби спотворювали історичні деталі, щоби створити ілюзію "одного народу"
На картинах радянської доби спотворювали історичні деталі, щоби створити ілюзію "одного народу"

"Якби зараз музею дали якесь велике приміщення – теоретично могли б ці речі вивісити. У цих картинах навіть нема комуністичної символіки – жодних серпів-молотів – бери й вішай. Але проблема в тому, що такі експонати абсолютно перебріхують історію. Зараз стаття в підручнику може бути правильною, на відміну від радянських часів. Так само текстівка. Але картинку будь-хто запам'ятає краще, ніж текст", - наголосила кураторка.

Шатри замість Києво-Могилянського колегіуму

Картину з козаками і гетьманом Сагайдачним художник Бельтюков виконав з особливою "прискіпливістю": зобразив прапорці козацьких сотень, на поясі у міщанина - промалював особливий "слуцький вузол". Крім того, автор взяв точний портрет Сагайдачного. Проте картина також служила й досі служить фейком.

Автор: Антон Букало
  На картині зобразили гетьмана Сагайдачного на тлі корпусу Києво-Могилянського колегіуму - будівлю "перенесли" в поле
На картині зобразили гетьмана Сагайдачного на тлі корпусу Києво-Могилянського колегіуму - будівлю "перенесли" в поле

"Ніби із Сагайдачним – все добре, якщо не дивитись, що теж збоку персонаж у косоворотці затесався. Зображення Сагайдачного взяли точне. Це посмертний портрет – гравюра, вважається, що схожа на оригінал. Але тут справа в іншому. Радянською й російською пропагандою українці подавались як селянська нація. Яка буцімто ніколи не мала своєї еліти. Це, звісно, неправда. І тут раптом в українців - університет з'являється на початку XVII, а в Росії у XVIII.

Росіянам не хотілось визнавати, що вже на той час Київ був розвиненим містом, з університетом, монастирями і церковними братствами

На картині - Києво-Могилянський колегіум стоїть на природі - як сільська школа, видно якісь шатра на дальньому плані. Використали частину гравюри, на якій зображений староакадемічний корпус Могилянки, котрий єдиний зберігся з цих будівель. Зобразили шматочок цього корпусу. Але дах у нього – солом'яний. І ніби все це не в місті. Росіянам не хотілось визнавати, що вже на той час Київ був розвиненим містом, з університетом, монастирями і церковними братствами, чого не було в Росії", - каже кураторка.

Автор: Антон Букало
  На картинах радянської доби спотворювали історичні деталі, щоби створити ілюзію "одного народу"
На картинах радянської доби спотворювали історичні деталі, щоби створити ілюзію "одного народу"

Ковалі сучасності

Мозаїка знаних монументалістів Галини Зубченко і Григорія Пришедька створена 1974 року. Прикрашає стіну Інституту ядерної фізики (НАНУ). Митці передали працю науковців - через фізичний труд ковалів.

"Зубченко і Пришедько - відомі київські монументалісти. Вважаються українськими нонконформістами. Були стовідсотково проукраїнськими, показували це відкрито. Можливо, не підписували листи з вимогами, як це зробила Алла Горська (художниця Алла Горська надіслала до Київської міськради листа з вимогою оприлюднити та облаштувати масові поховання жертв сталінського терору, 1970-го її вбили радянські спецслужби - Gazeta.ua), їхня приятелька. Але це були абсолютно наші люди.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Показуємо молоді, що тоді було не класно й не прикольно": в прокат виходить кримінальна драма "Носоріг" Олега Сенцова про буремні 90-ті

Проте виховання має значення. Митці росли в певних умовах, при тому що мислили самостійно, але все одно "нахапались" радянських звичок. У Радянському союзі інтелектуальна праця з подачі Леніна завжди принижувалась, порівняно з фізичною. Не мало бути у народу авторитетів окрім комуністичної партії. А вона підкреслено неінтелектуальна - це партія робітників і селян.


У Радянському Союзі інтелектуальна праця з подачі Леніна завжди принижувалась, порівняно з фізичною


Притому, що твір - прекрасна мозаїка, її нема потреби декомунізувати, закривати щитами. Проте ковалі на ній - червоні, ніби з натяком на певну лояльність до червоного прапора. Це надзвичайно ефектна, розкішна робота, в якій інтелектуальна праця вчених подається через метафору фізичної. Так чи інакше інтелектуальна праця неусвідомлено художниками знецінена", - каже кураторка.

Автор: Антон Букало
  На мозаїці "Ковалі сучасності" науковців показали ковалями
На мозаїці "Ковалі сучасності" науковців показали ковалями

Вази, килимки і тарілки з "вождем пролетаріату"

У музеї - велика колекція "пафосних" подарунків, які підносили місту або держустановам з нагоди радянських свят. Здебільшого це вази із зображенням Леніна, килими з його ж портретами та посуд з радянською символікою - замість звичного квіткового орнаменту.

"Про вази, килимки і тарілки можна говорити разом. Оскільки це все одного порядку явища. Але на різних соціальних щаблях. Це все подарунки. Були випадки, коли треба купити презент школі, офіціозний - не щось потрібне. На площі Льва Толстого працював магазин "Український сувенір". Продавали роботи народних майстрів. Були й радянські "петриківські тарілочки" - з серпом і молотом замість орнаменту.

Начальству дарували вази. Причому не на особисте свято. От на день жовтневого перевороту райком комуністичної партії Голосієвского (тоді Московського) району дарує горкому "дурну" вазу з портретом Леніна. У нас вази - це переважно подарунки Київраді. Підписані "Від трудящих Житомирської області трудящим Києва", - розповіла Липа.

Автор: Антон Букало
  На виставці - вази, посуд і килими з радянською символікою
На виставці - вази, посуд і килими з радянською символікою

Державне замовлення і трендові сюжети

"Міфічний цар Мідас попросив богів, щоб все, до чого торкався, перетворювалось на золото. А таке враження, що все, до чого не торкався "совок" – навіть нормальне – перетворювалось на казна-що. Більшість ваз із нашої колекції – гарної форми, вручну розписані, майстерно й вишукано. Але цей розпис слугує лише обрамленням для деколів (елемент, який наклеюється або випалюється - Gazeta.ua) з репродукцією "леніних". На одній із ваз - доволі погана фотографія пам'ятника, який за совка стояв на Майдані. Одразу і те, і те перетворює мистецький твір на несмак і бозна-що.
Автор: Антон Букало
  У Музеї історії Києва відкрили виставку радянської пропаганди
У Музеї історії Києва відкрили виставку радянської пропаганди
Цікаво, що в "совку" було багато речей, які не були означені в законах, але діяло певне "звичаєве право". Всі знали, як можна, а як ні. Була затверджена іконографія "ленінів". Всюди визнавались лише кілька варіантів: профіль, анфас, кепка, без кепки. Не було спроб зробити щось менш формально. Це завжди було державне замовлення. Так когось допускали до "написання передовиків" – когось ні. Керівництво спілки знало, хто лояльний, професійний, щоби цей "ленін" не був смішний. Тим майстрам, що "петриківку" малюють – Леніна малювати не дозволялося", - пояснила Катерина Липа.

Автор: Антон Букало
  Леніна можна було зображувати лише в кількох ракурсах, також художники мали бути "зі стажем", щоби "вождь" не вийшов смішним
Леніна можна було зображувати лише в кількох ракурсах, також художники мали бути "зі стажем", щоби "вождь" не вийшов смішним


Краків подарував Києву бронзового "вождя"

Ряд подарунків у колекції - від так званих міст-побратимів Києва. Багато дарували 1982 року.

"У 1980-ті у світі навіть без прив'язки до "совка" доволі розвиненим був рух споріднених міст. Проводили тижні міст-побратимів, урочисті заходи. Тому міста дарували одне одному подарунки. На виставці є бронзовий Ленін, який крокує – подарунок Києву від міста побратима Кракова. При тому що в наших фондах є багато гравюр сучасних тоді художників Кракова, з краєвидами міста.

Також дарунки з НДР – від трудящих Лейпцига. Теж місто-побратим. У 1982-му була команда: Києву виповнюється 1500 років – давайте всі відзначайте. Даруйте. Це ж теж вигадана дата - створена саме з пропагандистською метою", - наголосила Катерина Липа.

Автор: Антон Букало
  У колекції музею - офіційні подарунки, які підносили Києві міста-побратими
У колекції музею - офіційні подарунки, які підносили Києві міста-побратими

Пшонка й Янукович отримували "подарунки з минулого"?

Пафосні подарунки, які представлені в колекції музею - нагадують експозицію Музею корупції у "Межигір'ї".

"Янукович, Пшонка виросли в тому ж совку. Для них, видно, існували певні маркери багатства і статусу - ще з тих часів. Що я начальник. Їм такого хотілось – і їм таке несли, незалежно від смаків дарувальника.
З одного боку, офіційні подарунки на високому рівні існують у світі й досі. Але важить якість і ступінь "дурацькості". Можуть бути красивим дипломатичним жестом. Але це має бути не страшенно дорого і достатньо вишукано.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Тіло та Місто": відкрилася виставка сестер Очередько

Ізраїльський екс-прем'єр Нетаньяху потрапив у скандал, що тримав у себе дорогі подарунки. Вважав, що йому піднесли, а насправді - державі Ізраїль. А Ільхам Алієв в Азербайджані створив колекцію президентських подарунків. Музей для них проєктувала топова архітекторка Заха Хадід – зірка світового рівня. Там вражаючі речі - килими з Азії, ексклюзивні авто, багато ефектного. Це не вважається особистим. Хоча дарувалось президенту", - каже Катерина Липа.

Автор: Антон Букало
  У Музеї історії Києва відкрили виставку радянської пропаганди
У Музеї історії Києва відкрили виставку радянської пропаганди

У "Червоному шумі" - спирались на колекцію Музею, що в нас є. Після відкриття у соцмережах запитували, чому мало експонатів 1920-30 років, коли формувалась пропогандистська машина. Тому що в нашій колекції цього мало. Були псевдоісторичні пропагандистські полотна – зрозуміли, їх маємо виставити з роз'ясненнями. Мали багато "дивних" подарунків, портрети абсолютно огидних персонажів – і добре написані портрети.

Автор: Антон Букало
  В колекції музею - портрети радянських діячів
В колекції музею - портрети радянських діячів

Тих персонажів, іменами яких донедавна були названі наші вулиці. А це люди, які ненавиділи все українське і дались взнаки Києву. Як Чудновський (Григорій Чудновський - російський революціонер, партійний і державний діяч, організовував репресії проти українських патріотів. До 2016 його прізвищем називалась одна з вулиць Києва - Gazeta.ua), який брав участь у різанині Муравйова (Михайло Муравйов - командир загонів Червоної Гвардії, організатор масових убивств у Києві - Gazeta.ua) під час визвольних змагань.

У колекції - портрети абсолютно огидних персонажів, іменами яких донедавна були названі наші вулиці


Багато робіт не увійшли в експозицію. Плануємо окрему виставку про жовтенят і піонерів. Також думаємо про проєкт, присвячений радянській жінці. Буцімто мала рівність із чоловіком. У певні періоди, на початку Союзу, - формально радянські жінки мали більше прав, ніж у Західній Європі. При цьому відчувала абсолютне приниження. Радянське суспільство давало жінці право пахати на рівні з чоловіком – і залишалось "традиційним". До жінки висувались лише вимоги, жодних внутрішніх особистісних свобод їй не пропонувалось, - розповіла Катерина Липа.

Щоб запам'ятати як звучить "червоний шум" - у Музеї закликають робіти селфі, публікувати світлини й ділитись враженнями.

Виставка триває до 8 березня 2022 року.

У Музеї історії Києва відкрилась персональна виставка київського художника-абстракціоніста Антона Логова. Митець представив роботи за 12 років. На виставці можна побачити абстракцію, створену як переосмислення хрестів і квадратів Казиміра Малевича. Скульптуру створили спеціально для однієї з залів. Вона зроблена з картинних підрамників. Виставка "Всесвіт" триває в музеї до 21 лютого.

Зараз ви читаєте новину «Пафосні подарунки, які "надихали" Пшонку та Януковича - відкрили виставку пропаганди СРСР». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі