2 лютого
Прем'єра балету "Леся", хореограф-постановник Артем Шошин
Балетмейстер Артем Шошин - лауреат всеукраїнського театрального фестивалю-премії "Гра" за хореографію до вистави "Тіні забутих предків" 2023-го у Львівському національному театрі опери та балету ім. Соломії Крушельницької. Цього року разом зі неокласичною трупою Art Ballet Company ставить у Києві балет-біографію "Леся" на музику австрійського композитора Франца Шуберта. Це перша танцювальна постановка про письменницю Лесю Українку.
За словами Артема Шошина, він створив метафоричну розповідь про кохання, творчість і боротьбу з хворобою. Провідну партію виконує прима-балерина Наталія Мацак. У постановці беруть участь 26 артистів.
- Чи складно створювати балет подібного масштабу самотужки? Надзвичайно, - говорить асистентка хореографа Тетяна Куруоглу. - Більшість цікавить шоу, відомі на весь світ історії. Глядача потрібно заманювати, прикормлювати чимось феєричним. Кому потрібна історія про надзвичайну українську жінку, яка залишила нам такий потужний спадок? Але вірю, що наш глядач свідомий.
18:00, Київ, Міжнародний центр культури і мистецтв, вул. Алея Героїв Небесної Сотні, 1
4, 5 лютого
Вистава "Худну з понеділка", режисерка Ярослава Кравченко
Вистава-маніфест, яка поєднує мюзикл, драмтеатр, кабаре та стендап. Так театральний оглядач Дмитро Єрьомін описав січневу прем'єру столичного Дикого театру про життя жінок плюс сайз "Худну з понеділка".
За сюжетом, колишні учасниці популярного шоу про зниження ваги збираються на похорон колеги, яка померла за дивних обставин. Героїні не бачилися два роки, але кожна отримала від покійниці лист, що змусив кинути справи.
Драматургиня Ольга Мацюпа створила п'єсу на основі реальних історій. 211 анкет отримав у серпні торік Дикий театр про проблеми і виклики, з якими стикаються жінки плюс сайз.
Музику написав композитор Арсеній Маланушенко. Постановка стала режисерським дебютом директорки Дикого театру Ярослави Кравченко.
- Останнє, що мені б хотілось робити в театрі - це займатися режисурою, - каже Ярослава. - Не могла дати померти цьому проєкту, бо сама його придумала. Він торкається проблем, про які здебільшого мовчать: як суспільство не толерує повних жінок, з якими обмеженнями та дискредитацією вони стикаються, які непрохані поради щоденно отримують.
18:30, Київ, театр "Браво", вул. Олеся Гончара, 79
8, 21 лютого
Вистава "Сірано де Бержерак", режисер Давид Петросян
Найкращим режисером минулого року, за версією рейтингу "Театральний інфобум-2024" національного агентства "Укрінформ", став Давид Петросян. Цього січня він поставив у Львові п'єсу французького драматурга Едмона Ростана "Сірано де Бержерак" 1897 року написання.
Прототипом головного героя став письменник, дуелянт і гвардієць Сірано де Бержерак, який жив у Франції в XVII столітті. За сюжетом, він таємно кохає кузину Роксану, але не наважується зізнатися в почуттях. Пише їй поетичні листи від імені товариша по службі, який їй подобається. Дія відбувається на тлі Тридцятилітньої війни.
- Театр завжди поділявся на той, що намагається оспівувати владу, і той, що говорить правду, подекуди неприємну, - говорить Давид Петросян. - Сьогодні ніби цензура відсутня. Але є побоювання, що театр знову почне працювати під забаганки певного кола осіб, і ми повернемося до радянського наративу під патріотичною обгорткою. Історія Сірано нагадує мені долю багатьох митців, які писали під час репресій. Вистава - про героя, яким керує любов і правда. Але чи це достатньо сильна зброя проти тих, хто має владу?
- Роль Сірано - на рівні з Гамлетом. Можна зіграти одночасно і героя, і блазня, - додає актор Юрій Хвостенко. - Дія починається з вистави у виставі. Актори в сучасному одязі й один із них виконує щось пафосне для влади. Сірано зриває показ. Це герой, який намагається здолати реалії, бути чесним перед собою та людьми.
8 лютого о 17:00, 21 лютого о 18:00, Львів, Національний театр ім. Марії Заньковецької, вул. Лесі Українки, 1
З 13 лютого
Прокат фільму "Під вулканом", режисер Даміан Коцур
За кілька днів до початку повномасштабного вторгнення сім'я Коваленків вирушила у відпустку на Канарські острови. Чоловік, дружина та двоє дітей застрягають у готелі на Тенерифе. За одну ніч перетворюються з туристів на біженців. Такий сюжет драми "Під вулканом" польського режисера Даміана Коцура. Називає фільм історією про війну, але без її показу. Знімав через відчуття емпатії та безпорадності. Світова прем'єра відбулася на кінофестивалі в Торонто у вересні торік.
- Ніхто з нас досі не знає, чим закінчиться війна в Україні. Але ми добре усвідомлюємо, в якому стані перебуваємо. Суміш невизначеності, страху перед завтрашнім днем та емоційних гойдалок, - каже Даміан Коцур. - Як поляк я переживаю цю ситуацію по-особливому. Усе відбувається за східним кордоном моєї країни, де наше західне відчуття безпеки може бути небезпечно оманливим. Світ ще ніколи не був так близько до "виверження вулкана", хоча всі засинаємо з упевненістю, що його не станеться за нашого життя.
Це друга робота Даміана Коцура про Україну. 2023-го спільно з режисеркою Анастасією Солоневич він створив короткий метр "Як це було".
18 лютого
Концерт Олександра Саратського "Вечір прем'єр"
Дві прем'єри готує композитор і піаніст Олександр Саратський для виступу в Києві. У програмі будуть Симфонія №5 і Концерт для фортепіано з оркестром №10 фа мінор у виконанні автора. Подія відбудеться за участю оркестру Liatoshynskyi Capella Національного будинку музики під орудою диригента Богдана Пліша.
У своїй творчості Олександр Саратський поєднує традиції джазу, академічної музики та українського фольклору. Цим концертом розпочне тур містами України.
- Для мене завжди найвищою та найголовнішою в музиці була симфонія, - говорить Олександр Саратський. - Опера та симфонія домінували у світі музики останні 300 років. Треба ж такому статися: коли я почав писати симфонії, у XXI столітті цей жанр явно вмирає. В епоху хвилинних кліпів, відео- та аудіороликів, інстаграму і тіктоку він не може існувати як сучасний і повноцінний. Нині писати їх не модно, не прийнято, несвоєчасно і неправильно, але я впертий.
Мій улюблений жанр - фортепіанний концерт. 10-й з імпровізаційною партією фортепіано - знову фа мінор. Радикальний авангард присутній, але тональна музика поки що не вмирає.
19:00, Київ, Національна філармонія України, вул. Володимирський узвіз, 2
З 20 лютого
Прокат фільму "Реал", режисер Олег Сенцов
Гіпердокументальний погляд на реальність війни очима одного безпосереднього її учасника. Так охарактеризував фільм "Реал" Карел Ох, артдиректор кінофестивалю в Карлових Варах. Там у червні торік пройшла світова прем'єра четвертої повнометражної стрічки режисера та військового Олега Сенцова.
Улітку 2023-го Олег Сенцов випадково зняв один із боїв на південно-східному фронті. Коли його БМП підбив ворог, він зі своїми бійцями опинився в найближчий траншеї. За допомогою радіозв'язку намагався організувати евакуацію частини підрозділу, який був під обстрілом на позиції під кодовою назвою "Реал". Увімкнена камера GoPro на шоломі зафіксувала півтори години бою, які можна побачити у фільмі одним кадром без монтажу. Олег Сенцов не знав, що йде запис. Натрапив на файл через шість місяців, коли переглядав карту пам'яті.
- "Реалу" найбільш пасує визначення антифільму, - говорить кінокритик Сергій Ксаверов. - Це півтори години бойової, але рутинної ситуації. Зафільмовані без попередньої інтенції самого автора, що суперечить самій ідеї кіно як погляду на реальність.
21, 22 лютого
Презентація альбому "Справжній бедрум панк" гурту The Unsleeping
Перший за 11 років існування повноформатний альбом у листопаді торік випустив рок-гурт The Unsleeping.
За словами артистів, дебютна платівка - це 14 пісень про побут, любов і тягарі, в яких вони стрибають між стилями, емоціями та настроями. У звучанні поєднує альтернативний рок, пост-рок, інді, фортепіанні композиції та треки під акустичну гітару.
Музичний оглядач, автор телеграм-каналу "Березовий сік" Юрій Береза вважає "Справжній бедрум панк" найкращим українським альбомом минулого й не тільки року.
- Якщо обирати музику, яка жирним окреслювала і підкреслювала все, що відбувається в моїй бульбашці, то "Справжній бедрум панк" - це та сама відповідь, - каже Юрій Береза. - Альбом не намагається бути героїчним, возвеличувати, драматизувати чи в риму складати соціальні, політичні й культурні події за майже три роки. "Справжній бедрум панк" - трошки згорблена, вічно невиспана людина, яка у вирі безкінечного інформаційного шуму, чуток, гризні та срачів намагається вхопити бодай крихту тиші. Усе написано і зіграно у відповідних тонах. Швидкі, агресивні гітарні апбіт мелодії та повільні, плавлені, тягучі композиції. Десь навалить і порявкає, а десь заспокоїть і пожаліє.
18:00, Київ, концертний майданчик Origin Stage, вул. Шота Руставелі, 16А
25 лютого
Літературний вечір Оксани Забужко
Дев'ять літературних вечорів упродовж останнього року провела в київському Молодому театрі культурна менеджерка та видавчиня Світлана Стретович.
Гостями проєкту були Іван Малкович, Ілларіон Павлюк, Софія Андрухович, Андрій Любка, Євгенія Кузнєцова, Макс Кідрук, Євгеній Стасіневич і Ростислав Семків, Любко Дереш, Марія Матіос. Наступною учасницею стане письменниця Оксана Забужко.
- Системні літературні вечори для великої сцени на 400 глядачів - формат, який я умовно називаю "література на підборах", - говорить Світлана Стретович. - Щоразу цікавий і неповторний. Маємо написані найпотужнішими письменниками тексти ексклюзивно для виступу. Маємо не одну сотню слів, сказаних глядачами в кулуарах. Найкрутіші з письменників не вірили, що вдаватиметься збирати таку достойну за кількістю залу. Неодноразово збирати. Усі події аншлагові.
18:00, Київ, Молодий театр, вул. Прорізна, 17
До 28 лютого
Виставка "Сергій Параджанов. Автентика свободи"
- Сергій Параджанов - унікальний приклад митця, який попри політичні репресії та тоталітарний контроль зумів створити нову художню мову. Його творчість є символом боротьби за свободу, мистецького новаторства та збереження культурної ідентичності, - каже старша наукова співробітниця відділу кіно Музею театрального, музичного та кіномистецтва України Анастасія Канівець. Вона - представниця команди проєкту "Сергій Параджанов. Автентика свободи", який присвятили українському контексту біографії та творчості режисера.
Виставка висвітлює роботу Сергія Параджанова на Київській кіностудії у 1950-1960-х. В експозиції - оригінальні костюми з фільму "Тіні забутих предків" 1964 року, плакати та ескізи художника стрічки Георгія Якутовича, кадри робочих моментів, реквізит, оригінальний колаж режисера.
Київ, Музей театрального, музичного та кіномистецтва України, вул. Лаврська, 9
До 9 березня
Виставка "Лисик"
- Приблизно 100 сценічно-художніх образів балетних та оперних вистав налічує доробок Євгена Лисика від середини 1960-х до передчасної смерті 1991-го. А ще панно, малюнки, ескізи, картини, макети. Десятки тисяч розписаних квадратних метрів театральних горизонтів, - говорить генеральний директор Львівської національної опери Василь Вовкун.
Євгена Лисика називають реформатором оперної сценографії. Він 30 років працював у Львівській опері, зокрема головним художником, де створив сценографію до понад 40 вистав.
У Львові відкрилася перша виставка, яка презентує творчість Євгена Лисика. В одній локації зібрали інсталяції, макети до вистав, фотографії, ескізи костюмів і сценографій. Особливістю проєкту стали 20-метрові сценічні завіси "Христос" до балету "Ромео і Джульєтта" 1988 року та "Друге коло пекла" до балету "Створення світу" 1986-го.
- Виникла ідея розмістити бодай фрагмент справжньої декорації до "Створення світу" так, щоб глядач мав змогу підійти до полотна на ту відстань, з якої його створювали. Щоб зображення охопило все поле зору і розчинило у вигаданій реальності, - додає співкуратор виставки, художник Микола Молчан. - Задум у тому, щоб глядач зміг краще уявити загальний обсяг праці над однією виставою. Євген Лисик був чутливий до помилок цивілізації, які виникали у вигляді катастрофічних воєн минулого. Вразливий до сучасної йому десятилітньої війни в Афганістані. Пророчий у війнах, які неодмінно повторяться в майбутньому.
Львів, Центр інтелектуального мистецтва Меркурій, пл. Адама Міцкевича, 10
Коментарі