"Укрзалізниця" законтрактувала найбільший за свою історію обсяг електровозів. Держадміністрація вчора підписала меморандум з "Луганськтепловозом" і грузинським "Електровозостроітелем", зарезервувавши будівництво 292 і 141 одиниць техніки відповідно. Контракти оцінюються в загальну суму не менше $ 2,1 млрд. Залучити настільки велику суму буде непросто. Експерти кажуть, що профінансувати кредит під силу хіба що консорціуму великих банків.
Олександр Куксін, керівник проектів Kreston GCG, 24 роки.
"Укрзалізниця" оголосила тендер на закупівлю 500 вантажних локомотивів. Середня їх вартість на ринку - 38 мільйонів гривень. Як Ви вважаєте, які структури могли б прокредитувати ці закупівлі? Чи повинні бути це лише українські банки?
- Зазначу, що підприємство ще не оголосило тендер, його оголошення планується "Укрзалізницею" у вересні цього року. Я думаю, кредитором проекту виступить Європейський банк реконструкції та розвитку.
Адже найбільший виробник електровозів - "Луганськотепловоз" - є частиною російського "Трансмашхолдингу", і якщо кредитувати будуть російські банки, то може виникнути ситуація повного контролю над вітчизняними вантажними перевезеннями російською стороною?
- На мій погляд, дана зв'язка не може гарантувати повного контролю. При кредитуванні проекту банком, що не входять до групи "Трансмашхолдинг", для російських сторін, скоріше всього, будуть стояти, в першу чергу, особисті питання, а не тотальний контроль російською стороною над українськими вантажними перевезеннями. Але якщо трапиться так, то в української сторони завжди є можливість рефінансувати російський кредит будь-яким іншим.
Які в принципі ризики і перспективи такого великого проекту з інвестиційної точки зору?
- Ризики цього проекту у великій мірі покриваються потребою послуг залізниці в Україні. Однак, так само необхідно відзначити, що через високі ціни залізничних перевезень, з ними успішно конкурують автотранспортні, не дивлячись на високу вартість палива. Підвищення цін на залізничні перевезення приведуть до різкого збільшення ризикованості проекту. Звичайно, якщо проект буде фінансуватися ЄБРР, то ризикованість бізнес-моделі буде мінімізована. В іншому випадку ЄБРР просто не дасть фінансування.
Також підкреслюю, що закупівля локомотивів буде розбита на 5 років - по 100 одиниць на рік. Нові локомотиви будуть більш ощадливими, швидкими та ефективними, а так само будуть на гарантійному ремонті. Ці фактори знизять ризикованість проекту.
Коментарі
2