Уже з 1 липня 2021 року в Україні стартує ринок землі. Задля його успішного запуску депутати ВР ухвалили і необхідні супутні законопроекти. Серед таких – проект закону № 2195 від 01.10.2019 р. "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо продажу земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) через електронні аукціони". Він передбачає, що державні та комунальні землі продаватимуть та орендуватимуть виключно на електронних аукціонах в електронній торговій системі. Такий формат торгів забезпечить не лише більшу кількість проданих чи орендованих земельних ділянок, а й зростання вартості об'єктів у ході аукціонів, переконані законотворці. А це – додаткові кошти до бюджетів громад.
"Законом передбачено, що земельні аукціони проводитимуться в режимі онлайн без фізичної присутності учасників. Суб'єктивний вплив на такі земельні торги буде мінімізований, адже електронна система працюватиме автоматично. Аукціони будуть відкриті і доступні для всіх та проводитимуться відповідно до договору між організатором та оператором електронного майданчика. Наприклад, як це зараз відбувається на майданчику Української універсальної біржі системи Прозорро.Продажі під час реалізації земельних ділянок банків-банкрутів", – інформує директор Української універсальної біржі Сергій Гладкий.
В електронній торговій системі працюватимуть як організатори, так і потенційні покупці. Організатори через особистий кабінет публікуватимуть оголошення про проведення торгів із детальним описом земельної ділянки, її фото та документами. При цьому на одному аукціоні виставлятимуть лише одну земельну ділянку.
Такі оголошення автоматично відображатимуться також на Єдиному державному порталі земельних торгів у вигляді інформаційної картки на лот.
В оголошенні за лотом обов'язково зазначатиметься особа, яка має переважне право на купівлю земельної ділянки (переважне право попереднього орендаря на придбання відповідної ділянки).
Особливістю електронних аукціонів є також те, що до початку торгів ніхто не знатиме, скільки учасників претендуватиме на ділянку і яку цінову пропозицію вони зробили. Під час проведення аукціону також не розкриватимуть імена учасників, лише їхня кількість. Усі дані будуть доступні лише по закінченню торгів. Така система унеможливлює змову учасників. В той же час закон передбачає: якщо на аукціон зареєструється менше двох учасників, торги не відбудуться.
За результатами аукціонів укладатимуть договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з переможцем, який запропонував найвищу ціну за лот. Протокол результатів земельних торгів формується та оприлюднюється електронною торговою системою автоматично в день завершення електронного аукціону.
Одним із важливих нововведень цього закону є зміна розміру реєстраційного та гарантійного внесків. Останній сягатиме не менше 30 % стартової ціни продажу земельної ділянки або стартового розміру річної плати за користування земельною ділянкою. Визначення розміру реєстраційного та гарантійного внесків за лотом буде здійснюватися з урахуванням вимог Кабінету Міністрів. Потенційні покупці повинні також знати, що на відміну від нинішніх електронних торгів у системі Прозорро.Продажі змінюються умови неповернення гарантійних внесків. Учасникам їх не повертають, якщо жоден з них не зробив кроку аукціону, а переможцю – у разі, якщо ним в установлений строк не було підписано протокол торгів, договір за результатами торгів, не було сплачено належної суми за придбаний лот.
Коментарі