пʼятниця, 15 грудня 2017 05:06

"Віз м'ясо через сім блокпостів і мав вісім тисяч за поїздку"

Автор: ФОТО з сайта facebook.com/Valerija Karpylenko
  7 грудня на пропускному пункті Гнутове затримали 300 кілограмів м’яса. Його везли у задніх сидіннях і багажнику
7 грудня на пропускному пункті Гнутове затримали 300 кілограмів м’яса. Його везли у задніх сидіннях і багажнику

— Проїздив пропускний пункт "Мар'їнка" у військовій формі, на військовому авто. На мене дивляться 10 дорослих чоловіків і перекладають м'ясо з пакета в пакет. Не має бути так, — говорить 32-річний Андрій Римарук, боєць АТО, волонтер фонду допомоги армії "Повернись живим".

Контрабанду на окупований Донбас доставляють п'ятьма способами

15 березня Рада ­національної безпеки й оборони заборонила вантажні перевезення через лінію розмежування. Незалежний антикорупційний комітет із питань оборони — НАКО дослідив порушення цієї заборони.

— Контрабанда дуже прибут­кова. Це переважує ризик. На окупованих територіях ціни на 30 відсотків вищі за київські. ­М'ясо, алкоголь, фрукти й овочі — на 60 і більше, — каже аналітик НАКО 25-річний Артем Давиденко. — 2015-го водій 20-тонної вантажівки за ніч міг заробити 20 тисяч гривень. Водій легковика з причепом віз м'ясо через сім блокпостів і мав 8 тисяч. Зарплати на окупованих територіях на 40 відсотків нижчі, ніж у решті України. Промисловість упала на третину від довоєнної. Високий попит на українські товари. Більшість опитаних назвали їх кращими за російські й білоруські.

Є п'ять способів, якими до оку­пантів вивозять нелегальні вантажі.

— Перший — через гуманітарно-логістичні центри. Ними перевозять товари для роздрібної торгівлі. Скажімо, до центру приїздить 5-тонний фургон, — пояснює деталі схеми Андрій Римарук. — Перед пропускним пунктом товар перепаковують на "човників", які переносять усе на той бік. Такий може перетнути межу за добу п'ять разів. Із ними "в долі" прикордонники. В Майорську один хотів у мене купити тепловізор. Звідки мав при собі 80 тисяч гривень?

Другий спосіб — через автомобільні коридори. Записують вантаж як "гуманітарку". Перевезти без допомоги українських силовиків неможливо, пояснює Артем Давиденко.

Третій — контрабанда через сім залізничних коридорів. Була раніше. Тоді возили товари у подвійному дні вагонів або чіпляли нелегальні. Перестали з припиненням залізничного сполучення 15 березня.

Четвертий шлях — в обхід пунктів пропуску. Лінію розмежування перетинають у "сірій зоні" за плату окремим військовим. Позаторік платили від 2 до 20 тис. грн за один блокпост. За всі — 25–120 тис., залежно від вантажу. До цих схем залучені люди зі Збройних сил, фіскальної й Держприкордонслужби.

П'ятий спосіб — "перерваний транзит". Товар декларують на митниці Західної України як транзитний, наприклад, до Казахстану. В Росії накладну змінюють. Вантаж заїжджає до окупантів через неконтрольовані ділянки кордону.

— П'ятий шлях ще красивіший — так званий "режим експорту", — каже Артем Давиденко. — Вантажівка з Харкова їде до Ростова-на-Дону. На митниці має сплачувати всі збори. На місці водій показує лист від фірми-отримувача з відмовою від товару. Російська митниця дає йому дозвіл вивезти товар назад до України. Везе через окуповану територію в Луганськ чи Донецьк. Це законно, бо ті землі — українські.

— У законі терміну "лінія розмежування" немає, — говорить заступник міністра з питань тимчасово окупованих територій 54-річний Георгій Тука. — Проте є порядок її перетину. Коли там затримують перевізників, суд не вважає це контрабандою. Бо це — не державний кордон. Штрафи — смішні. За товар на мільйони суд може вимагати до 2,5 тисячі гривень.

— Людину, а часто й товар, не затримують. Це покарання — частина витрат, — каже Артем Давиденко. Деяких водіїв так затримували до п'яти разів на добу.

Мають відчути невідворотність покарання

Експерти пропонують п'ять кроків, аби зменшити корупцію на лінії зіткнення.

1. Відкрити доступ людей до гуманітарно-логістичних центрів. Публікувати обсяги торгівлі та скільки мешканців ними скористалися. До цього потреба в таких центрах — сумнівна.

2. Підвищити мотивацію силовиків. Одночасно мають відчути невідворотність покарання. Для цього підсилити служби внутрішньої безпеки.

3. Із "режимом експорту" боротися найважче. Треба співпрацювати з прикордонниками РФ. Очевидно, що цього не буде. Силовикам варто вираховувати й затримувати контрабандистів — водіїв і компанії.

4. Підвищити штраф за порушення з 3400 грн до 3 тис. неоподаткованих мінімумів. Це — майже 51 тис. грн.

5. Розробити механізми слідства. Тоді можна прив'язати штрафи до обсягу контрабанди, вилучати докази та транспорт.

Зараз ви читаєте новину «"Віз м'ясо через сім блокпостів і мав вісім тисяч за поїздку"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути