За 5 місяців 2013 року "Укрзалізниця" отримала збитків у 3 мільярди гривень. З них 1,38 мільярди - збитки від пасажирських перевезень, а 1,39 мільярди - збитки приміського сполучення.
Проблема збитковості пасажирських перевезень у порівнянні з вантажними існує в усьому світі. Утім, на сьогодні це - не головна проблема українських залізниць. Уся складність полягає в тому, що "Укрзалізниця" - монополіст, який працює непрозоро. Будь-які дотації від держави, підняття цін на квитки на сьогодні не врятують ситуацію. Вони створять лише додаткове джерело розкрадання коштів.
"Укрзалізницю" слід позбавити монополії. Монопольними мають залишатися тільки колії. Все інше слід передати у приватні руки: як вантажну частину, так і пасажирську. Перед тим, як говорити про збитки всередині "Укрзалізниці" потрібно створити конкуренцію між перевізниками. Так саме відбулося у Німеччині. І завдяки конкуренції якість перевезень там піднялася на порядок. Монополіст, при чому не обов'язково державний, завжди неефективний. Це аксіома.
Слід відокремити вантажні перевезення від пасажирських. І за кожний напрям мають боротися приватні компанії. Що відбувається зараз? Враховуючи монопольний статус, залізниця виокремила швидкісні потяги. Вони вже керуються окремою кампанією. Маршрути перевезень перекроїли таким чином, що люди не мають ніякої альтернативи цим дорогим послугам залізниці. Конкуренція повністю ліквідована. Це неправильно.
Зараз заговорили про збитковість тарифів на квитки. Але підняття цін або державні дотації абсолютно не потрібні. Вони лише розбещують монополіста, створюють передумови, щоб ситуація не мінялася. Головна причина збитковості приміських поїздів взагалі полягає у відсутності нормальної системи контролю. Також практично відсутнє реальне покарання за безквитковий проїзд.
Про якусь систему пільг для залізниці, дотації, підвищення цін для пасажирів можна буде говорити тільки тоді, коли буде проведена реформа. Коли будуть зроблені зрозумілі кроки, які доведуть, що справді компанія навіть після реформи із прозорою системою закупівель все одно не може працювати без дотації. Тоді може іди мова про підняття тарифів, реорганізацію, яка б дозволила зменшити витати. На сьогоднішній момент робити висновки просто неможливо. Це монопольна структура з непрозорою системою витрат. Там розкрадаються величезні суми. Які саме, відає тільки Бог.
Коментарі
3