— Пам'ятаю це авто з дитинства. Бачив, як на ньому їздили містом. У кінці 1990-х вирішив придбати. П'ять років торгувався з господарем, — говорить реставратор 53-річний Василь Панкратов із міста Дніпро. Стоїть біля бірюзового американського купе "Шевроле Бель Ейр" 1955 року в третьому павільйоні столичного виставкового центру ВДНГ. Там 28–30 вересня пройшов фестиваль ретромашин "ОлдКарЛенд".
— Автомобіль, за легендою, генсеку Компартії СРСР Леонідові Брежнєву подарував Микита Хрущов. Брєжнєв віддав "Шевроле" доньці, бо йому не подобався яскравий колір і дизайн, — розповідає Василь. — Авто у власності сім'ї генсека потрапляло в аварію. На торпеді є відбитки ніг пасажира переднього місця. Кажуть, на ньому сиділа його дочка. Тріснуте лобове скло також не міняли з того часу. Весь салон — оригінальний. Навіть оббивка сидінь. На виставки одягаю на них чохли, аби "рідна" тканина не стиралася.
На фестивалі ретротехніки показали сотні раритетних машин — легковики, автобуси, мотоцикли, військову техніку. Було багато експонатів, зроблених до 1950 року.
Біля центрального фонтана виставлені "Б'юїк Спідстер" 1921 року, "Форд Модел Т" 1923-го і така ж зелена модель 1909 року випуску з іншим кузовом. У нього під решіткою радіатора стирчить ручка для запуску мотора. Капот знятий, аби видно було двигун. В Україні не більше п'яти таких машин.
— "Форд Модел Т" — перший автомобіль, який збирали на конвеєрі. Це знизило його вартість. Машини з перших партій "Фордів" коштували 1,5 тисячі доларів, пізніші — 970. За 19 років виробництва їх випустили 16 мільйонів. Крім Сполучених Штатів Америки, почали виробляти на двох заводах у Німеччині й на одному у Великій Британії, — каже 61-річний Семен Мушер із запорізького автомобільного музею "Фаетон". Стоїть біля зеленого "Модел Т". — Пробував водити таке авто — це непросто. У ньому не знайдете педалі газу та ручки коробки передач. Передачі на "Модел Т" потрібно перемикати ногами, а гальмувати й додавати газу спеціальними ручними важелями. До 1930-х "Форди" не комплектували бензонасосами. Пальне йшло до карбюратора самотоком. Коли бензину було мало в баку, водії заднім ходом заїздили на підйоми, аби двигун не заглох. Ця машина дісталася нам у поганому стані. Реставрували її півтора року. На фестивалі отримали гран-прі.
З американських автомобілів також показали великий седан "Олдсмобіл Дельта 88" 1971 року випуску. Його відновлення закінчили цьогоріч. Тривало вісім років. Біля машини поставили один із найпотужніших кабріолетів фестивалю — червоний "Шевроле Імпала" з двигуном на понад 300 кінських сил і темно-синій "Шевроле Шевель".
— Цієї осені в нас велика експозиція автівок зі США. Багато рідкісних моделей. Приїхав автоклуб "Авто Америка" з Білорусі. Їхня машина "Шевроле Монте Карло" має пневмопідвіску — може змінювати кліренс окремо передніх і задніх коліс, — розповідає Павло Лозовенко, 39 років, один із головних організаторів фестивалю. Показує на синьо-білий позашляховик поряд. — Це теж американець — "Шевроле Субурбан" 1991 року. Уперше його тут виставив. Пофарбував за кілька днів до фестивалю. Радий, що встиг.
Найстаріший автобус фестивалю — ЗІС-8. Такі випускали з 1934-го по 1936 рік. Його відновив і привіз до Києва харківський клуб "Самоход".
Лівіше від сцени розташували експозицію ЛАЗів — від найстаріших до найновіших. На заході вперше показали "НеоЛАЗ" 4207DM 2018 року.
— Їхав на ньому зі Львова до Києва перед "ОлдКарЛендом". Дуже зручний, має має м'яку підвіску й сучасне оснащення. Це не ретроавтобус, але ми все одно привезли його сюди. Презентуємо, аби всі бачили — в Україні вміють робити техніку сучасного рівня, — говорить один із головних організаторів фестивалю Вадим Навроцький, 50 років. Заводить у салон "НеоЛАЗу". Там установлені червоні ортопедичні сидіння з пасками безпеки й попільничками. На зовнішній стороні спинок — перекидні столики з отвором для пляшок. Над кожним місцем є індивідуальні налаштування кондиціонера та освітлення.
За сьомим павільйоном розгорнули повномасштабний військовий табір — із гусеничною технікою, санітарними машинами, армійським наметом і польовою кухнею. Транспорт надали Міноборони та Український військово-історичний музей. Привезли два танки Т-34, один із перших радянських БТРів і "полуторки" — ГАЗ АА.
Коментарі