З 1 вересня влада ввела низку нововведень для бізнесу. Зокрема, збір за утилізацію автомобілів та нові акцизні марок на алкогольну і тютюнову продукцію. Також почав діяти закон про трансфертне ціноутворення та обмежені готівкові розрахунки за товари і послуги.
Про те, як ці зміни позначаться на економіці, в інтерв'ю Gazeta.ua розповів економіст Борис Кушнірук.
Що дає уряду й бізнесу закон про трансферне ціноутворення?
- Він спрямований насамперед на запобігання виведенню коштів з країни. Коли ціна товару, який експортується, штучно занижена, це призводить до того, що виручка менша, а підприємство уникає податків. Відповідно кошти осідають на рахунках в офшорних зонах чи в країнах, де пільгові умови оподаткування. Те саме відбувається, коли наші підприємства купують продукцію за кордоном за завищеними цінами. Тим самим збільшують валові витрати і зменшують прибуток, з якого платять податок.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Путін передрікає смерть ракетно-космічної галузі України
Трансфертне ціноутворення має запобігти таким схемам. Але воно не поширюється на дві ключові експортні галузі - металургію і аграрний сектор, які формують левову частку державного бюджету. Їм дали перехідний період до 2017 року. Тобто, ефект від закону буде меншим, ніж хотіли урядовці.
А проблема уникнення оподаткування буде вирішена?
- Для великих корпорацій вона не є чимось невідомим. Цим займаються у всіх країнах. Час від часу через це виникають скандали і в США, і в Європі. Добре, що наш уряд ввів інструмент для запобігання цьому. Але кардинально вирішити цю проблему не вдасться. Бо в компаніях працюють фахівці, які вигадують схеми, як обійти законодавство. До того ж закон не поширюються на внутрішні операції. Олігархи, які мають великі аграрні холдинги, створюють свої переробні комплекси. Відтак продають самі собі вирощену продукцію за завищеними цінами. Тобто, податок на додану вартість перекладають з однієї кишені в іншу, оскільки сільгосппідприємтсва мають пільги на нього.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Путін зізнався, що євроінтеграція України вдарить по російській економіці
Як вплине на автомобільний ринок збір на утилізацію?
- Тут усе складніше. Норми Світової організації торгівлі передбачають, що підприємства, який мають повний виробничий цикл, не сплачують цей збір, якщо у них налагоджений процес утилізації. Тож тепер імпортери автомобілів та вітчизняні підприємства автопрому будуть у різних вагових категоріях. А це порушення норм ВТО про рівні умови конкуренції. Автівки у імпортерів коштуватимуть дорожче. Покупці почнуть переорієнтовуватися на автомобілі, вироблені в Україні. Це трохи пожвавить наш автопром, але імпортери постраждають.
Нові акцизні марки на алкоголь та тютюн стали втричі дорожчі. Горілка й цигарки теж подорожчають?
- На цінах це особливо не відіб'ється. Якщо й подорожчають, то на кілька копійок, адже сам акциз залишився незмінним. Хоча від тих копійок буде якесь поповнення бюджету, адже за споживанням спиртного українці входять до п'ятірки найбільш питущих націй. А до куріння щорічно долучається 100 тисяч наших співвітчизників.
Чи вводитиме уряд нові податки та збори для порятунку бюджету?
- До кінця бюджетного року цього робити не можна. Фіскальний тиск на бізнес може зрости лише в наступному році. Але для цього треба ухвалити відповідні закони. Оскільки у парламенті чимале лобі крупних корпорацій, то навряд чи таке пройде. Треба не податки збільшувати, а полегшувати умови ведення бізнесу. Тоді й казна поповнюватиметься.
Коментарі
15